همفکران
1400/09/23
16:35
گزارش بازار / گوش ناشنوا!

شاخص کل بورس تهران در بیست و سوم آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۳۷۰۰ واحد معادل ۰.۲۹ درصد افت کرد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۱ هزار واحد متوقف شد. از همان لحظه ای که سوت آغاز معاملات امروز زده شد، کاهش فشار عرضه ها در بازار امری مشهود بود به ویژه در خودرویی ها که...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در بیست و سوم آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۳۷۰۰ واحد معادل ۰.۲۹ درصد افت کرد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۱ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی از ابتدا در مدار نزولی شروع به حرکت کرد اما به موجب افزایش نوسانات مثبت در کلیت بازار، به ویژه بزرگان، از سرعت حرکتش کاست و سپس کمی از راه رفته را رو به بالا برگشت. به طوری که خود را از ۱ میلیون و ۲۸۸ هزار واحد، به بالای ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار واحد رساند.


شاخص هموزن امروز هم نزولی بود اما با شیبی ملوتر. این شاخص ۳۷۳۰ واحد افت را تجربه کرد. فولاد، شپدیس و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. همگی متعادل و مثبت بودند و به صف خرید نرسیدند اما در این میان شبندر از تقاضای بیشتری برخوردار بود. خودرو، وغدیر و خساپا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وغدیر به ۲.۲ درصد افت در قیمت پایانی اکتفا کرد، اما دو نماد دیگر با صف فروش به روزشان پایان دادند.


فرابورس هم سرخپوش بود و با کاهش ۷۳ واحدی به ۱۸ هزار ۵۹۱ واحد رسید. هرمز، زاگرس و سمگا بیش از همه اثر منفی داشتند و آریا و اتکای بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۴۴۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز کاهش داشت و به محدوده ۲.۵ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۷ میلیارد دلار کاهش یافت.




خبرهای موثر


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



طی روز جاری تنها صندوق های قابل معامله پذیرای پول از سوی سهامداران خرد بودند، پولی معادل ۵۸ میلیارد تومان. ولی در مقابل دو صنعت فلزات اساسی و خودرو با اختلاف شاهد خارج شدن بیشترین مقدار از نقدینگی های حقیقی بودند. در بین نمادها نیز شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و خودرو و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


از همان لحظه ای که سوت آغاز معاملات امروز زده شد، کاهش فشار عرضه ها در بازار امری مشهود بود به ویژه در خودرویی ها که دیروزشان را با صفوف فروش نه چندان کم حجم به پایان برده بودند. پالایشی ها از جمله صنایع مورد توجه بازار امروز بودند که اولین چراغ سبز را در میان بزرگان روشن کردند و نشان دادند که راهشان جداست. در این گروه شبندر و شبریز پرتقاضاتر از دیگر همگروهی هایشان دنبال شدند.


اگر بخواهیم صنعت پرتقاضای دیگری را نام ببریم آن شیمیایی ها بودند که عمده نمادهایش یکی پس از دیگری قبای سبز به تن کردند و به استقبال خریداران رفتند. شفن از نماد های پرطرفدار این گروه بود که خود را از عرش به فرش رساند و با صف خرید تا انتها پیش رفت.


دو غول خودرویی تلاش زیادی کردند تا خود را به صفر تابلو برسانند و متعادل شوند، تا به دنبال آنها همگروهی های دیگرشان نیز بتوانند از دست فروشندگان خلاص شوند، اما این تلاش ها کارگشا نبود و هم خودشان به سوی کف قیمتی روزانه سقوط کردند هم عمده نمادهای دیگر این صنعت را به پایین کشیدند. الحق که در غیاب این دو بزرگوار، حداقل صنعت خودرو داشت در کمال آرامش زندگیش را می کرد، اما!...


البته در دقایق پایانی مجددا عرضه ها از تقاضا پیشی گرفت و با برتری فروشندگان بازار امروز به پایان رسید.


نبود نقدینگی و جای خالیه "اعتماد" در بورس تهران موجب شده که قیمت سهام از حالت ارزنده، کم کم به حالت "مفت و مجانی" تغییر ماهیت دهد.


انقدر به گوش این بازار سیلی زده اند که دیگر گوش های او هم کم شنوا شده و در بی تفاوت ترین حالت ممکن دارد روزها را پشت سر میگذارد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه خاور، کویر و لخزر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خاور، شاملا و وکادو بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


خاور که به منظور برگزاری مجمع افزایش سرمایه ۶۲۹ درصدی اش، بیش از یکماه از میادین دور مانده بود، امروز در قیمت ۹۹ تومان بازگشایی شد و پس از دقایقی معامله شدن، مغلوب فروشندگان شد و به صف فروش نشست. امر قابل توجه در معاملات امروز این سهم حجم آن بود که بیش از ۱۸۴ میلیون سهم به ثبت رسید و این در حالی است که بیشترین حجم معاملات این نماد در سال جاری ۱۱۷ میلیون برگه سهم بوده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را لپارس با ۴.۸۸ درصد، لخزر با ۴.۶۱ درصد و وساخت با ۳.۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسخوز با ۹.۹۲ درصد، وسرضوی با ۹.۹۲ درصد و غمارگ با ۷.۵۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز افزایشی بود و مجددا به کانال ۳۰ هزار تومانی بازگشت، هم اکنون هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۳۰ هزار و ۲ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۸۴ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۷ درصد کاهش ارزش داشت و به ۱۷۸۵ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0