فارس نیوز
1401/01/16
16:41
۵۸ درصد سهم‌های بورس رشد قیمت داشتند

بازار سرمایه در جریان معاملات روز سه شنبه بازهم دو نیمه متفاوت داشت و در نهایت حمایت حقوقی‌ها از سهام شاخص‌ساز منجر به رشد بورس شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در حالی این روزها بازهم روندهای عجیب و غریب به خود گرفته است که سهامداران خرد برای دومین روز متوالی پول خود را از بازار سرمایه خارج کردند.


بازار سرمایه باز هم به دو نیمه متفاوت تبدیل شد. نیمه اول بورس با ریزش در شاخص ها روبرو شد و در نیمه دوم بازار سرمایه با رشد در شاخص های عملکردی مواجه شد.


این رفت و برگشت های شاخص در بازار سهام در حالی رخ داده است که باز هم شرکت‌های حقوقی وارد میدان حمایت از برخی سهم ها که لیدر بازار هستند، شدند.


با این حال اغلب تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که در میان مدت و تا رسیدن به فصل مجامع شاخص روند صعودی خواهد داشت. فارغ از نوسانات کوتاه مدت، اگر انتظار تحلیلگران برای تداوم صعود تا یک ماه آینده برآورده شود شاخص می‌تواند وارد کانال ۱.۷ میلیون واحدی شود.


در جریان معاملات روز سه شنبه باز هم اقبال سهامداران به سهم های کوچک بیشتر بود و شاخص کل هموزن رشد بیشتری از شاخص کل از خود نشان داد.


* رشد دسته جمعی شاخص‌های بورس


شاخص کل بورس در جریان معاملات روز سه شنبه با رشد دو هزار و ۶۳۳ واحدی، بازدهی مثبت ۰.۱۸ درصدی را برای سرمایه گذاران به همراه داشت. این شاخص در حال حاضر در عدد یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۴۵۳ واحدی قرار دارد.


شاخص کل هموزن بازار سرمایه نیز در روز رشد همه شاخص های عملکردی بازار سهام بازدهی ۰.۶۹ درصدی داشت و با رشد دو هزار و ۵۵۸ واحدی به عدد ۳۷۵ هزار و ۸۲۴ واحدی رسید. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۹۱ واحدی به عدد ۱۹ هزار و ۷۸۱ واحدی دست پیدا کرد.


* کاهش ۹۷ درصدی خروج پول از بورس


در پایان معاملات امروز، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته ۹۷ درصد کاهش یافته است.


در معاملات روز سه شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام ومعادن (شرکت توسعه معادن و فلزات)، پالایش (صندوق پالایشی یکم) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خساپا (سایپا) و بورس (بورس اوراق بهادار تهران) بیشترین ورود پول حقیقی را به ثبت رساندند.


* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد


امروز ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم ۸ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته افت ۱۶ درصدی داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۳۵ میلیارد تومان بود که ۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۵ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان رسید که سهم ۶۵ درصدی از کل معاملات بورس را شامل می شود.


* کاهش مازاد تقاضا در بازار سرمایه


در پایان معاملات ‌روز سه ‌شنبه، ۲۸۷ نماد رشد قیمت داشتند، یعنی ۵۸ درصد بازار رشد قیمت را تجربه کردند و تعداد ۸۷ نماد در صف خرید قرار گرفتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۶ درصد افت کرد و در رقم ۶۴۹ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، ولساپا (شرکت لیزینگ رایان سایپا) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز سه ‌شنبه، ۲۰۴ نماد کاهش قیمت داشتند، یعنی ۴۱ درصد بازار افت قیمت را ثبت کرده و تعداد ۵ سهم در صف فروش معاملات را به پایان رساندند.


در جریان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۵۴ درصد کاهش یافت و ۱۹ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز سه ‌شنبه با مازاد تقاضای ۶۳۰ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های سصفها (شرکت سیمان اصفهان)، بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن) و ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0