فارس نیوز
1401/05/28
11:17
بازدهی چند برابری سهم‌های کوچک بورس نسبت به شاخص‌سازها/ عرضه خودرو در بورس عامل تغییر روند بازارسهام

بازار سرمایه در حالی هفته چهارم مردادماه را پشت سر گذاشت که شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل بازدهی چند برابری داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته چهارم مردادماه منفی شد و در مجموع شاخص کل بورس هر آنچه را که در ابتدای هفته به دست آورده بود، از دست داد.


اما در معاملات این هفته شاخص کل هموزن عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل داشت و بازدهی بهتری را نیز کسب کرد. در شرایط کنونی شاخص کل در نزدیکی حمایت یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی قرار گرفته و کاهش شاخص کل به عنوان برگشت به سطح مورد نظر هم تلقی می‌شود؛ ولی شکست محدوده حمایتی فوق و تثبیت زیر این حمایت می‌تواند شرایط را برای بازار سرمایه سخت کند.


از دیگر سو، در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا، عرضه خودرو در بورس، بعد از مدت ها صورت گرفت که تا حدودی امید را به سهام خودرویی برگرداند. حال باید نظاره گر بود که این رویه ادامه دار خواهد بود یا صرفا به عنوان مسکنی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صورت گرفته است. در صورتی که نحوه فروش خودروها به صورت قرعه کشی تغییر نکند، زیان خودروسازان بیشتر خواهد شد و بازار سرمایه آسیب خواهد دید.


* عرضه خودرو در بورس می تواند منجر به رشد بازار سهام شود


مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بازار سرمایه و البته سایر بازارها وجود دارد، این است که کل نگر نیستیم و دولت‌ها معمولا توجهی ندارند که هر تصمیمی در مورد یک بازار، ممکن است، چه تبعاتی در سایر بازارها داشته باشد. یعنی قطعا تصمیماتی که دولت و سیاست‌گذاران در حوز‌ه‌های اقتصادی اتخاذ می ‌کنند، روی بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود.


وی ادامه داد: طی چندماه گذشته طرح عرضه خودرو در بورس کالا بدون هیچ دلیل منطقی متوقف شد و بسیاری از اشخاص و کارگزاری‌هایی که به منظور خرید خودرو از طریق بورس کالا در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده بودند، متضرر شدند و سیاست گذاران با ابلاغ یک دستورالعمل به راحتی این طرح را متوقف کردند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا که طی معاملات روز چهارشنبه انجام شد، می تواند روند شفاف سازی در بازار سرمایه را رشد دهد و همین مساله می تواند در آینده روند بازار سرمایه را تغییر داده و باعث رشد بورس شود.


* رشد اندک شاخص کل بورس


روند شاخص کل بورس در هفته اخیر پرنوسان بود. در اولین روز کاری هفته شاخص رشد ۱۸ هزار و ۶۳۶ واحدی را پشت سر گذاشت. روز یکشنبه شاخص ۳ هزار و ۴۴۷ واحد تنزل کرد و روز دوشنبه ۴۴ واحد مثبت شد. اما روز سه شنبه بار دیگر نزول کرد و ۴ هزار و ۱۹۷ واحد پائین آمد.



در روز چهارشنبه روند نزول شاخص ادامه داشت و ۸ هزار و ۹۶ واحد نزول کرد. با این حال شاخص در آخرین روز کاری هفته بالاتر از سطح هفته قبل ایستاد.



شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و ۴۵۱ هزار و۴۰۴ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۲ هزار و ۹۴۰ واحد بالاتر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۲ دهم درصد شد.


* پیشی گرفتن شاخص کل هموزن از شاخص کل


شاخص کل هموزن بورس در هفته گذشته توانست از شاخص کل بازدهی بیشتری داشته باشد. شاخص کل هموزن در روز شنبه ۶ هزار و ۲۸۲ واحد رشد کرد، اما در روز یکشنبه ۴۳۷ واحد پایین آمد و در روز دوشنبه بازهم صعود را تجربه کرد و هزار و ۷۸۰ واحد بالاتر ایستاد.



شاخص کل هموزن در روز سه شنبه هزار و ۳۹۶ واحد رشد کرد و در روز چهارشنبه نیز ۴۵۵ واحد بیشتر از روز قبل قرار گرفت.



این شاخص در نهایت در هفته چهارم مردادماه ۹ هزار و ۴۷۶ واحد بالاتر از هفته قبل ایستاد و به سطح ۳۹۹ هزار و ۷۸ واحدی رسید. بازدهی شاخص کل هموزن ۲.۴۳ درصد بوده است که ۱۲ برابر بازدهی شاخص کل بورس بوده است.


* رشد ۳۸ درصدی معاملات خرد بازار سهام


در هفته چهارم مردادماه میانگین ارزش معاملات کل هفته ۴۹ هزار و ۷۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۶۱ هزار و ۹۶ میلیاردی هفته پیشین، افت ۱۹ درصدی داشته است.



در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۳ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۴۰۳ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۳۸ درصدی داشته است.



با توجه به افزایش روند معاملات خرد در هفته چهارم مردادماه می توان امیدوار بود بورس در هفته های آینده روندی صعودی به خود گرفته و بتواند به کانال ۱.۵ میلیون واحدی دست پیدا کند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0