بورس۲۴
1400/06/14
11:07
پشت پرده مخالفت ۲ گروه با عرضه سیمان در بورس/ رویای دلالان محقق نشد

مدیرعامل شرکت سیمان خاش با بیان اینکه تلاش برخی افراد برای خروج سیمان از بورس کالا با ابلاغیه وزارت صمت ناکام ماند، گفت: فعالان صنایع بتنی و تعاونی‌های مصالح‌فروشان به‌خصوص در تهران دو گروه اصلی مخالف عرضه سیمان در بورس کالا هستند.

پشت پرده مخالفت ٢ گروه با عرضه سیمان در بورس/ رویای دلالان محقق نشد

بورس۲۴ : مدیرعامل شرکت سیمان خاش با بیان اینکه تلاش برخی افراد برای خروج سیمان از بورس کالا با ابلاغیه وزارت صمت ناکام ماند، گفت: فعالان صنایع بتنی و تعاونی‌های مصالح‌فروشان به‌خصوص در تهران دو گروه اصلی مخالف عرضه سیمان در بورس کالا هستند.


داود بختیاری اظهار داشت: برخی افراد از ورود سیمان در بورس کالا متضرر شده‌اند و به همین دلیل از ابتدای ورود به شیوه‌های مختلف با عرضه بورسی مخالفت کرده و می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که با ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر عرضه کل سیمان در بورس کالا، رویای این افراد دیگر محقق نمی‌شود.


مدیرعامل شرکت سیمان خاش افزود: بهترین روش برای متعادل کردن بازار سیمان، عرضه در بورس کالاست. سال‌ها بود که تولیدکنندگان سیمان به دنبال راهی برای رهایی از دست دلالان بودند که امروز بورس کالا این امکان را فراهم کرده است.


این فعال صنعت سیمان هشدار داد: اگر سیمان از بورس کالا خارج می شد، مسلما یک‌بار دیگر بازار به دست دلالان می‌افتاد و ۷۰ تا ۸۰ کارخانه سیمان اسیر دست واسطه‌ها می‌شدند.


دو گروه مخالف سیمان بورسی

به گفته وی، یکی از مخالفان اصلی بورسی شدن سیمان، فعالان صنایع بتنی هستند. پیش از بورسی شدن سیمان، فعالان این صنعت با خرید دست دوم از دلالان، امکان گریز مالیاتی داشتند، زیرا خرید آن‌ها در هیچ جا ثبت نمی‌شد و به همین دلیل، سازمان امور مالیاتی نیز امکان دریافت مالیات قانونی از آن‌ها را نداشت.


بختیاری ادامه داد: اما زمانی که سیمان وارد بورس کالا شد، صنایع بتونی باید به‌صورت شفاف و رسمی سیمان مورد نیاز خود را تامین کنند و مالیات آن را نیز بپردازند، به همین دلیل فعالان این صنعت از بورسی شدن سیمان شاکی هستند.


این تولیدکننده سیمان، با بیان اینکه گروه دوم مخالفان سیمان بورسی، تعاونی‌های مصالح‌فروشان به‌خصوص در تهران هستند، توضیح داد: این تعاونی‌ها، طی سال‌های اخیر با فروش چکی طبق شرایط مورد نظر خود و با قیمت‌هایی بالاتر از بازار، خواسته‌های خود را بر صنعت سیمان و خریداران تحمیل می‌کردند.


به گفته مدیرعامل سیمان خاش، شرایط به‌گونه‌ای بود که تعداد زیادی از کارخانه‌های سیمان به‌نوعی زیردست مصالح‌فروشان شده بودند. در این دوره مصالح‌فروشان خود به یک دولت تبدیل شده بودند و بازار را در دست داشتند، اما پس از پذیرش سیمان در بورس از تغییر شرایط ناراضی شده‌اند.


کاهش هزینه‌های جهش تولید مسکن با بورس

وی با اشاره به کاهش هزینه‌های دولت در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با خرید سیمان از بورس کالا، گفت: دولت برای اجرای این طرح به پیمانکارانی نیاز دارد که برای تامین سیمان، بهتر است از بورس کالا که قیمتی پایین تر از بازار دارد، مراجعه کنند.


بختیاری افزود: در سال‌های گذشته و در طرح مسکن مهر که هنوز سیمان وارد بورس نشده بود، پیمانکاران به دلیل نداشتن نقدینگی، سیمان مورد نیاز خود را با چک مدت‌دار و البته با قیمتی بالاتر از بازار خریداری می‌کردند، اما خرید از بورس کالا به‌مراتب هزینه کمتری برای آن‌ها خواهد داشت.


قیمت دو ماه اخیر، ملاک نیست

مدیرعامل سیمان خاش با تاکید بر اینکه نباید قیمت‌های دو ماه اخیر سیمان را ملاک قرارداد، یادآور شد: تولید سیمان در این مدت، به دلیل قطعی برق به ‌شدت کاهش یافت و با عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث رشد قیمت‌ها شد. به‌گونه‌ای که وزارت نیرو تنها ۱۰ درصد دیماند برق صنعت سیمان را تامین می‌کرد.


وی اضافه کرد: کسانی که چنین تصمیمی درباره کاهش دیماند برق صنایع گرفته بودند، آشنایی با صنعت سیمان نداشتند، زیرا ۱۰ درصد دیماند برق تنها قادر به تامین روشنایی بخش اداری و نگهبانی کارخانه‌ها بود و امکان تولید وجود نداشت.


براساس این گزارش، اسد الله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ابلاغیه ای به روسای سازمان صنعت و معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، اعلام کرد که هر گونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و کلیه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول کنند؛ براساس این ابلاغیه کلیه مصرف کنندگان سیمان سراسر کشور نیز باید ظرف دو هفته اقدام به اخذ کد بورسی کنند.


منبع: فارس



"بورس ۲۴" دارنده مجوز مشاوره رسمی سرمایه گذاری از "بورس" روزانه ده ها محتوای خبری-تحلیلی را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار می دهد ، بخشی از محتوای تولید شده به دلیل اثر گذاری مستقیم بر معاملات شما در بورس شامل پیش بینی جامع بازار ، تحلیل سهم ها ، سیگنال خرید و فروش ، معرفی هفتگی سبد سهام ، اخبار ویژه از شرکت ها ، مشاوره آنلاین و... به صورت ویژه ارائه می شود ، لذا پیشنهاد می گردد برای استفاده کامل از خدمات تحلیلی ، خبری و مشاوره ای این رسانه به خانواده بزرگ مشترکین ویژه بپیوندید.

انتهای خبر

0
0