بااقتصاد
1401/03/22
14:47
همسویی بورس با بازارهای موازی در مسیر صعود/ شاخص کل بورس تهران ۱۴ هزار واحد رشد کرد

گزارش بازار/ یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ پس از چند روز جدال بازار سرمایه در رقابت با بازارهای موازی و عقب ماندن از مسیر صعودی، امروز شاخص کل رشد ۱۴ هزار واحدی را ثبت کرد تا اندکی از این عقب‌ماندگی اخیر را جبران کند. سقف‌شکنی تاریخی نرخ دلار، افزایش قیمت نفت خام و سایر بازارهای موازی مانند سکه و طلا، بورس را هم به رقابت واداشت تا با این بازارها همسو شود و روند رشد را دوباره از سر بگیرد. شاخص کل بورس با ۱۴ هزار واحد مثبت، به ارتفاع یک‌میلیون و ۵۳۲ هزار واحدی ارتقا یافت، شاخص کل هم‌وزن نیز پس از ثبت ۱۵۵۵ واحد سبزرنگ، دوباره کانال ۴۲۱ هزار واحدی را فتح کرد و ۹۲ واحد مثبت، نتیجه کار شاخص کل آیفکس بود که در کف کانال ۲۱ هزار واحدی نشست.

صعود دسته‌جمعی و امیدوراکننده شاخص‌های بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، با صعود دسته‌جمعی و امیدوارکننده تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس، روند کلی معاملات سهام امروز یکشنبه ۲۲ خردادماه، مثبت بود و ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روزهای گذشته، کمی بهبود یافت، هرچند، حجم و ارزش کل معاملات سهام هنوز با میانگین هفته‌های گذشته و صعودی بازار فاصله دارد، اما امیدواری‌ها برای تداوم روند رشد بازار سهام و آمادگی برای عبور از محدوده حمایتی ۱.۵ میلیونی و رسیدن به کانال مقاومتی ۱.۶ میلیونی زنده شده است.


نمادهای بزرگ به صدر جدول شاخص‌سازان بورس بازگشتند


با بازگشت دوباره نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز در صدر جدول تاثیرگذاران بورس تهران، نمادهای شپنا، فولاد، نوری، شبندر، فملی، پارس و شتران امروز نقش‌آفرینی اصلی را بر عهده گرفتند و حدود ۸۰۰۰ هزار واحدی مثبت روی شاخص کل، اعمال نفوذ کردند. شپنا، شستا و سآبیک هم بالاترین حجم تراکنش مثبت را در این بازار رقم زدند.


آریا صدرنشین مثبت‌سازان شاخص کل آیفکس


در جدول شاخص‌سازان فرابورس، نمادهای آریا، فغدیر، صبا، شگویا، شرانل و خدیزل، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص آیفکس تحمیل کردند و ددانا، تک نماد سرخپوش در جمع سبزپوشان شاخص‌ساز بود که به همراه سبزوا، بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را نیز رقم زد. فزر اما با بیش‌ترین حجم تراکنش مثبت در این جدول ایستاد.


ارزش صف‌های خرید در روز مثبت بورس به نصف کاهش یافت!


معامله‌گران سهام امروز، ۶۱۹ نماد را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۴ نماد بدون معامله روی تابلو ثبت شدند. از این تعداد سهام معامله‌شده، ۶۵ نماد به ارزش ۲۴۸ میلیارد تومان در صف خرید قرار گرفتند که نسبت به معاملات دیروز از نظر تعداد، تفاوت زیادی نداشت اما ارزش معاملات در صف‌های خرید به نصف کاهش یافت! برای تعداد ۵۷ نماد هم صف فروش به ارزش ۱۲۹ میلیارد تومان تشکیل شد. برای ۱۰۶ نماد شرکتیف رشد قیمت بیش از ۳ درصد و برای ۶۴ نماد نیز افت قیمت بیش از ۳ درصد، رقم خورد.


مجلس درپی تصویب قانون عرضه خودرو در بورس‌کالا


کمیسیون صنایع مجلس پیگیر عرضه خودرو در بورس کالاست و اگر با دولت به توافق برسد، این اتفاق رخ خواهد داد، در غیر ‌این صورت، مجلسی‌ها تصویب قانون عرضه خودرو در بورس کالا را دنبال و اجرا خواهند کرد. در چنین صورتی، خودروسازان می‌توانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و از زیان‌دهی خارج شوند.


دلایل وزارت صنعت برای تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا


حسین زاده‌قشمی، رییس مرکز ارتباطات وزارت صنعت، اعلام کرد: به‌منظور نظارت دقیق بر شیوه تخصیص خودرو و تضمین حقوق مردم پیش‌تر حداقل در دو مورد در تاریخ‌های ۱۴۰۱/۲/۱۷ و ۱۴۰۱/۳/۲، با سازمان (شرکت) بورس کالا درباره جلوگیری از توقف عرضه خودرو مکاتبه کرده بودیم، اما متاسفانه ترتیب اثر داده نشد، بنابراین اقدام وزارت صنعت یک‌شبه و بدون اطلاع قبلی نبوده است.


وی افزود: بدیهی است عرضه خودروهای پرتقاضا و کم تعداد در بورس کالا منجر به افزایش نجومی قیمت‌ها و همچنین سه قیمتی شدن آن (قیمت محصول، قیمت بورس، قیمت بازار) می‌شود.


به گفته وی، با توجه به شکاف بین عرضه و تقاضا، در عمل عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش لجام‌گسیخته خودرو نسبت به قیمتی که شرکت عرضه می‌کند، خواهد شد و بر اساس آن نیز احتمال شکل‌گیری قیمت ثالث فراتر از هر دو قیمت تولیدکننده و قیمت بورس در سطح بازار خودرو ایجاد می‌شود!


محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه می‌شوند


زاده‌قشمی همچنین درباره عرضه محصولات خودرو در سامانه یکپارچه، گفت: در اولین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در مجموع ۱۹۱ هزار و ۶۰۶ دستگاه خودرو عرضه خواهد شد و به تمامی منتخبان اصلی و ذخیره که نام‌شان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شده است، خودرو تخصیص داده می‌شود.


رییس مرکز ارتباطات وزارت صنعت افزایش تعداد خودروهای عرضه شده را به دلیل رشد ۲۰۰ درصدی تولید خودرو کامل، به نسبت مدت مشابه سال قبل اعلام کرد.


عرضه اولیه تپسی، نخستین شرکت استارتاپی بازار سرمایه به صندوق‌ها


براساس اطلاعیه معاونت نظارت بازار فرابورس، سهام شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش‌آرامیس با نماد «تپسی» به عنوان نخستین استارت‌اپ، روز چهارشنبه همین هفته در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه و به سرمایه‌گذاران واجدان شرایط (صندوق‌ها) ارایه خواهد شد. تاریخ سفارش‌گیری و عرضه اولیه تپسی، سه‌شنبه ۲۴ خردادماه با حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ سهم تعیین شده است.


پنج پیشنهاد صندوق توسعه ملی به دبیر مجمع تشخیص مصلحت


فرهاد همتی، دبیر هیات عامل صندوق توسعه ملی از ارائه پنج پیشنهاد توسط صندوق توسعه ملی به دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام با هدف اصلاح شیوه حکمرانی این صندوق خبر داد و افزود: در این پیشنهادها آمده است که ۴۰ درصد منابع حاصل از صادرات نفتی سهم صندوق و هرگونه پرداخت از محل منابع صندوق، تسهیلات تلقی شود.


برگزاری جلسه ویژه ارزی در بانک مرکزی


طبق مصوبه اخیر سران قوا، اختیارات بانک مرکزی در حوزه ارزی افزایش یافته و این بانک مجاز به مدیریت بازار ارز با استفاده از تمام اختیارات است.


همزمان با مصوبه سران قوا، بانک مرکزی جلسه ارزی را با حضور صرافان ارزی در برج میرداماد برگزار کرد و صرافان را در جریان جزئیات اقدامات آتی این بانک در حوزه ارزی قرار داد.


فعالان بازار علت اصلی نوسانات اخیر ارزی را جو روانی می‌دانند و می‌گویند عرضه ارز مناسب است، اما بانک مرکزی نباید اجازه دهد که اختلاف دلار نیمایی و آزاد افزایش یابد.


میز صنعت، فرصت‌ها و تهدیدهای صنایع شوینده را بررسی می‌کند


اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با هدف بررسی میزان تولیدات، وضعیت صادرات و واردات و فرصت‌ها و تهدیدات صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی میز این صنعت را فردا صبح برگزار می‌کند.


۱۱ نماد مشمول تغییر دامنه نوسان


معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای از شمول ۱۱ نماد برای تغییر دامنه نوسان قیمت در صورت تمایل به رعایت بندهای ۲ ، ۳ و ۴ ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی خبر داده است.


سازمان بازرسی کل کشور به وزیر صنعت تذکر داد


سازمان بازرسی کل کشور به رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، برای نابسامانی در سامانه یکپارچه فروش خودرو و نحوه قرعه‌کشی تذکر داد.


این سازمان در نامه‌ای ضمن تذکر به وزارت صنعت بابت سامانه یکپارچه خودرو تصریح کرد: سو مدیریت و عدم برنامه‌ریزی در سامانه مذکور مشهود است.


بانک‌مرکزی با تاسیس بانک فراساحل موافقت کرد


سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، از موافقت بانک‌‌مرکزی با تاسیس بانک فراساحل خبر داد و گفت که معرفی سهامداران دارای صلاحیت باید با نظارت بانک مرکزی باشد و شیوه‌نامه اجریی را ما تدوین می‌کنیم.


به گفته محمد، بانک فراساحل می‌تواند در تحریم به جذب ارز صادراتی برای اشخاص و بانک‌های خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور همچنین فروش اوراق و ضمانت‌نامه‌های ارزی کمک کند.


خریداری باغ و مسکن از سوی شرکت بورس کالا!


براساس لیست موجودی مسکن و زمین شرکت بورس کالا، این شرکت مالک ۵ واحد مسکونی در کیش و یک فقره باغ به مساحت ۱۵۰۰ متر در طرقبه مشهد است!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱


معاملات سهام در بورس و فرابورس امروز، از نظر حجم و ارزش، نسبت به دیورز کمی بهبود یافت. مجموع ارزش دادوستدهای سهام، با حجم ۹۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۴۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم کمی رشد کرد و به رقم ۴۴۶۹ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، ۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای فزر، فولاد و بوعلی اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های فایرا، وپاسار و شستا متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۳۵ ، ۳۱۰ و ۲۹۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۳۲.۳۸۱.۰۵ (۱۴۰۹۱.۲۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۱.۴۲۱.۲۵ (۱۵۵۵.۱۸افزایش)


ارزش معاملات: ۴۸۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، فولاد و نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۰۰۷.۵۹ (۹۲.۴۰افزایش)


ارزش معاملات: ۵۸۴۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، فغدیر و صبا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0