اقتصاد آنلاین
1400/03/30
18:54
صدای فعالان اقتصادی را بشنوید

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید تصمیم‌گیران کلان کشور باید برای تکرار نشدن معضلات و مشکلات اقتصادی سال‌های گذشته، صدای فعالان اقتصادی را بشنوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی ایران که طبق قانون مشاور سه قوه کشور به شمار می‌رود در طول هفته‌های گذشته از سویی با تعدادی از نامزدهای انتخاباتی جلساتی مشترک برگزار کرد و از سوی دیگر، بسته‌ای را به عنوان طرح پیشنهادی بخش خصوصی برای دولت آینده، منتشر کرد.


ابراهیم رییسی – رییس جمهور منتخب – نیز در یکی از نخستین برنامه‌های انتخاباتی خود به اتاق بازرگانی ایران رفت و در جریان خواسته‌های بخش خصوصی قرار گرفت. پس از نهایی شدن فرایند انتخابات، حالا رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید، باید نسبت به شنیده شدن صدای فعالان اقتصادی، تصمیمی جدی گرفته شود.


غلامحسین شافعی گفته: پارلمان بخش خصوصی، بسته‌ای از پیشنهادات کارآمد اقتصادی را به انضمام یک بررسی جامع و آسیب‌شناسانه از تمامی عواملی که باعث شده تا در قریب به چهار دهه گذشته اقتصاد کشور به سیر نزولی دچار شود، گردآوری نموده و این جمع‌بندی را در اختیار سیزدهمین رییس جمهور منتخب کشورمان قرار خواهد داد.


رییس اتاق بازرگانی با اشاره از اهمیت نقش‌آفرینی و مشارکت‌گری فعالان اقتصادی در بزنگاه‌های مهم تاریخ کشور، افزود: هر ساله آمارهای متعددی در بخش‌های مختلف اعلام می‌شود که متولیان در آن نوید رشد می‌دهند اما بررسی و برآورد کلی، حکایت از آن دارد که در طول ۱۰ ساله گذشته رشد اقتصادی تقریبا صفر بوده است. مولفه‌های دیگری نظیر ثبات در بخش اقتصاد، نرخ ارز، تورم و... نیز مکرر به‌عنوان اولویت دولت‌ها مطرح شده و ساماندهی هرکدام از این بخش‌ها، هدف مقدس نهادهای متولی اعلام شده است، لکن برآمد و ماحصل اتفاقات، افت در این بخش‌ها را نشان می‌دهد.


او ادامه داد: همچنین باوجود تاکید بر حمایت از اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه در برنامه رفاهی دولت‌ها، شاهدیم که مکرر شرایط اقتصادی برای این گروه‌ها دشوارتر شده است. در مقاطع کوتاهی دولت‌ها توانسته‌اند تا حدی بر فقر مطلق فائق آیند اما شاخص فقر نسبی مدام بدتر شده است.


شافعی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که دولت آینده باید یک نگاه واقع‌بینانه به شرایط و منابع موجود داشته باشد، در غیر این صورت روند مذکور تداوم می‌یابد. پارلمان بخش خصوصی ایران نیز با همین دغدغه و در جهت عمل به تعهدات خود در عرصه اقتصاد، بسته‌ای را پیرامون حقایق اقتصادی، عوامل بروز چالش‌ها، اشتباهات و...، جمع‌بندی نموده و به چاشنی پیشنهاداتی در اختیار سیزدهمین رییس جمهور منتخب مردم، قرار می‌دهد.


او با انتقاد از وعده‌هایی که به جهت اغنای افکار عمومی در طول تبلیغات انتخاباتی بیان شدند اما پشتوانه‌ای برای آن‌ها در اقتصاد وجود نداشت؛ عنوان کرد: عدم رشد اقتصادی کشور متاثر از وعده‌ها و برنامه‌هایی است که با واقعیت‌های موجود، هم‌خورییس پارلمان بخش خصوصی ایران، نقبی به چالش‌های موجود در بخش صنعت کشور زد و گفت: کوتاهی‌ها و کم‌کاری‌های گذشته، اثرات خود را امروز در بخش صنعت و تولید نشان می‌دهد و یکی از نمونه‌های آن، «شکاف تکنولوژی» است. عدم بهره‌گیری از دانش روز باعث شده تا تولیدات ما از بازار جهانی عقب بمانند و قیمت تمام‌شده تولید برای صنعتگر ایرانی بیشتر از رقبای جهانی او باشد. تداوم این روند به کم‌رنگ شدن حضور محصولات ایرانی در بازارهای جهانی، از دست رفتن فرصت‌ها و خسران بخش تولید منجر خواهد شد.


او تاکید کرد: تقویت تولید، الزاما در گرو بالا بردن مصرف داخلی نیست بلکه باید حضور محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی تقویت کنیم.


شافعی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگری که اتاق و بخش خصوصی بر آن تاکید دارد و باید مورد توجه رییس جمهور آینده نیز قرار بگیرد، از میان رفتن اعتماد عمومی به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی است. کاهش مشارکت می‌تواند به شکست تلاش‌های مصلحانه، (به‌واسطه عدم همراهی جامعه)، منجر شود.


او یکی از پیشنهادات شاخص بخش خصوصی به دولت آینده را اولویت دادن به نگاه اقتصادی در انتصاب و انتخاب «استانداران» و «سفرا» در قیاس با رویکردهای سیاسی عنوان کرد و گفت: طبیعتا این تاکید ما برای انتخاب مدیران تصمیم‌ساز در حوزه اقتصاد نیز وجود دارد. بر این باوریم که توفیق رییس جمهوری و دولت آینده، در گرو کابینه‌ای است که او معرفی خواهد کرد. نوع نگرش اعضای این کابینه، می‌تواند متضمن میزان تحقق وعده‌های انتخاباتی عنوان شده باشد.


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: به کاندیداهای محترمی که به جمع فعالان اقتصادی آمده بودند، گفتیم باید افراد دارای اهلیت حرفه‌ای و نه سیاسی را برای وزارتخانه‌های اقتصادی مدنظر قرار دهند و اگر این مهم انجام شود و هماهنگی لازم نیز میان بخش خصوصی، دانشگاهی و دولت در تصمیم‌سازی‌ها شکل بگیرد، مطمئن باشید که توفیقات جدی در عرصه اقتصاد و بهبود معیشت مردم را شاهد خواهیم بود.


انتهای خبر

0
0