حمید کوشکی (تحلیل بنیادی)
1399/12/14
13:49
#فولاد #ارزشیابی بخش اول ارزش ذاتی فولاد مبارکه براساس روش DDM در حدود 900 - 1000 تومان است. مفروضات استفاده شده در این ارزشیابی: ورق گرم 630 د...

#فولاد


#ارزشیابی


بخش اول



ارزش ذاتی فولاد مبارکه براساس روش DDM در حدود ۹۰۰ - ۱۰۰۰ تومان است.



مفروضات استفاده شده در این ارزشیابی:


ورق گرم ۶۳۰ دلار


ورق سرد ۸۲۰ دلار


ورق پوشش دار ۱۰۷۰ دلار


نرخ دلار ۲۳۰۰۰ تومان


سود برآوردی هر سهم سال جاری ۱۶۰-۱۸۰ تومان


سود برآوردی هر سهم در سال آینده ۲۵۰-۲۷۰ تومان


عدم تغییر قابل توجه فروش مقداری


سیاست تقسیم سود ۴۵٪


نرخ رشد بلند مدت ۱۵٪


نرخ بازده مورد نظر ۳۰٪



نرخ رشد ۱۵٪ بلند مدت عمدتا از محل اثرات نرخ فروش تاثیر گرفته از تورم کشور و سیاست عدم تقسیم سود بالای شرکت است.



هر ۱۰٪ تغییر در نرخ دلاری محصولات و یا نرخ دلار عامل تغییر ۱۰٪ در ارزش ذاتی می شود.



ارزش ذاتی سهام براساس تنزیل جریانات نقدی آتی شرکت می باشد. بنابراین ارزش ۹۰۰-۱۰۰۰ تومان در اصل ارزش فعلی جریانات نقد آتی است. سیاست تقسیم سود پایین شرکت عامل پایین بودن ارزش ذاتی از روش DDM است و این درحالی است که اگر سیاست تقسیم سود شرکت به نرم ۶۰٪ الی ۶۵٪ بازار نزدیک شود ارزش ذاتی آن به محدوده ۱۳۰۰-۱۴۰۰ تومان رشد می کند.



در بازار سرمایه کشور چون سهام را عمدتا بر پایه پی بر ای ۵-۶ جذاب ارزیابی می کنند پس باید بر اساس این روش نیز ارزش ذاتی سهام را به دست آوریم. باتوجه به سود برآوردی ۲۷۰ تومان سال ۱۴۰۰ اگر پی بر ای ۵ را برای سهم منطقی ارزیابی کنیم ارزش سهام بر این اساس ۱۳۶۹ تومان است و ما چون به مجمع سال ۱۳۹۹ نیز نزدیک هستیم در حدود ۷۵ تومان هم سود مجمع داریم. بنابراین جمع ارزش انتظاری دریافتی از این سهم در حدود ۱۴۴۵ تومان است. حالا اگر بازار جهش قابل توجه سود را برای سال ۱۴۰۱ در نظر بگیرد پی بر ای را بالاتر می برد و در حالت عکس پی بر ای را کاهش می دهد. پی بر ای محاسبه شده با روش گوردون در محدوده ۳ الی ۳.۵ واحد است. که در شرایط رکود محض بازار می تواند نه در این محدوده اما به اندازه ۱ تا ۱.۵ واحد بالاتر از آن باشد. بنابراین پی بر ای ۵ واحد برای سال آینده با تصور دلار ۲۳۰۰۰ تومان و رکود در بازار منطقی است.



دلیل عمده پایین بودن ارزش ذاتی از روش DDM به سیاست تقسیم سود پایین فولاد بر میگردد. در صورتی که سیاست تقسیم سود برای مثال از ۴۵٪ به ۶۵٪( حدود نرم بازار) رشد کند، ارزش ذاتی سهم نیز به محدوده ۱۳۰۰-۱۴۰۰ خواهد رسید. توجه کنید ما در روش پی بر ای از نرم بازار که ۵-۶ واحد است استفاده کردیم و این درحالی است که سیاست تقسیم سود شرکت پایین تر از نرم بازار است و در صورتی آن هم به نرم بازار نزدیک شود ارزش ذاتی آن از روش DDM به روش PE نزدیک می شود. با این حال در صورتی که بازار به رکود محض (همانند سال های ۹۳ الی ۹۵) فرو رود، سهامی که درصد پرداخت سود نقدی پایینی دارند در سطحی پی بر ای خواهند گرفت که ارزش برآوردی آنها از هر دو روش PE و DDM بهم نزدیک شود.


در فولاد مبارکه اصفهان عدم تقسیم سود بالا و انباشت کردن این سودها و سپس سرمایه گذاری آنها بر سطح نرخ رشد مورد استفاده در ارزشیابی اثر دارد.



✍چون نگاه عمده بازار به روش PE است لذا سهام فولاد مبارکه در قیمت های ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان جذاب ارزیابی می شود. (منطقه کم ریسک با توجه به مفروضات تحلیلی و هرچه مفروضات تعدیل منفی بخورند همین منطقه از کم ریسک به پر ریسک خواهد رفت).



بازده انتظاری از سهام با مفروضات تحلیلی و عدم وجود رکود بالا در اقتصاد و قیمت روز سهام در ۱۳ اسفند ۹۹ در حدود ۲۵٪ است و در صورت رسیدن قیمت به منطقه جذاب اعلام شده بازده انتظاری به ۴۵٪ افزایش می یابد. بنابراین بهتر است در قیمت هایی پایین تر برای کاهش سطح ریسک وارد نماد شوید.



نکته مهم در صورت وقوع تغییرات بزرگ در مفروضات بسته به اینکه این تغییرات در کدام بخش ( درونی و یا بیرونی) است باز ارزشیابی صورت خواهد گرفت. برای مثال با متوسط نرخ دلار ۳۰,۰۰۰ تومان برای سال ۱۴۰۰ و عدم تغییر در سایر مفروضات بازده انتظاری از سهام بیش از ۱۰۰٪ است.



انتهای خبر

0
0