بااقتصاد
1400/02/20
14:58
استقبال گروه فلزات از دامنه متقارن با پرچم سبزرنگ/ تصمیم به حذف دامنه نامتقارن اندکی دیر اما درست!

گزارش بازار/ دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ سازمان بورس اوراق بهادار پس از گذشت نزدیک به ۳ ماه از اجرای دامنه نوسان نامتقارن و بازی با اعداد و ارقام ۲، ۳، ۴ و ۶ حالا به این نتیجه درست رسیده است که دامنه را دوباره به تقارن برساند و این تصمیم درست از شنبه هفته آینده در معاملات بازار سهام اجرا خواهد شد. نخستین واکنش مثبت را به این تصمیم، گروه فلزات اساسی با حرکت دسته‌جمعی و پرچم سبزرنگ نشان دادند.

حجم مبنا هم تغییر کرد


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازار سهام تهران امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، متاثر از تصمیم شب گذشته سازمان بورس مبنی بر حذف دامنه نامتقارن و اجرای دامنه مثبت و منفی ۵ و همچنین تغییر حجم مبنا، در مدار مثبت قرار گرفت و به تعادل رسید. هرچند از زمان اجرای دامنه نامتقارن تاکنون بسیاری از فعالان و تحلیلگران بازار، آن را ناشیانه می‌دانستند و خواستار حذف آن شده بودند، اما متولیان بازار بر درستی تصمیم‌شان اصرار ورزیدند و حالا بدون هیچ توضیحی، دامنه را به سر جای اولش بازگرداندند!


حقیقی‌ها هنوز امیدوار نشده‌اند


به‌هرروی، بازار سرمایه و فعالان آن باید این تصمیم را به فال نیک بگیرند و نقطه عطفی برای بازگشت بورس به مدار متعادل و مثبت تلقی کنند، چنانچه امروز نیز گروه فلزات در واکنشی مثبت، شاخص کل را بیش از ۵۷۰۰ واحد ارتقا دادند و معاملات مثبت را جایگزین فاز منفی کردند. البته حقیقی‌های بازار هنوز امیدوار نشده‌اند و با حضور در صف‌های فروش، شاخص هم‌وزن را بیش از ۱۷۵۵ واحد با افت مواجه کردند.


حرکت نزولی شاخص هم‌وزن خلاف جهت شاخص کل


شاخص کل فرابورس نیز به تاسی از بورس تهران، مثبت شد و پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی درصدر سبزپوشان این بازار بودند. به‌این‌ترتیب، شاخص کل با ۵۷۴۵ واحد صعود، به رقم یک میلیون ۱۵۷ هزار واحدی رسید، شاخص هم‌وزن در مسیر خلاف جهت شاخص کل، با ۱۷۵۵ واحد منفی، به عدد ۴۱۹ هزار و ۶۳ واحد عقب‌نشینی کرد و شاخص کل فرابروس نیز با صعود ۳۸ واحدی روی پله ۱۷ هزار و ۲۶۸ واحدی ایستاد.


فملی و فولاد شاخص‌سازان اصلی


در نخستین ساعت از شروع معاملات امروز بازار سهام، گروه فلزات در دامنه صفر تابلو صف‌های فروش را جمع کردند و به سمت دامنه مثبت تمایل نشان دادند. در صدر این گروه، فملی و فولاد قرار داشتند که بیش از ۴۵۰۰ واحد شاخص کل را ارتقا دادند. فخوز و ذوب نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.


شستا هم امروز با ثبت معاملات متعادل، حدود ۱۵۰۰ واحد بر شاخص کل تاثیر مثبت گذاشت و در کنار فارس، وغدیر و رمپنا، شاخص‌سازان اصلی امروز بودند. در گروه خودرویی‌ها نیز پس از مدت‌ها صف‌نشینی در سمت فروش، امروز تاحدودی این صف‌ها جمع شدند و معاملات روند نسبی خوبی را آغاز کردند. در میان بزرگان مثبت‌ساز بورس تهران، رمپنا، کلوند و خودرو بالاترین میزان تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.


پتروشیمی‌ها هم خوش درخشیدند


در بازار فرابورس، نمادهای شاخص‌ساز آریا، ذوب، شگویا، دماوند و صبا جزو برترین‌های معاملات امروز بودند که از میان آنها ذوب، آریا، دماوند و شگویا در ردیف پرتراکنش‌ها قرار گرفتند. همچنین نمادهای پرتراکنش بورس تهران نیز خودرو، شپنا، فملی، خساپا، شستا و فولاد لقب گرفتند.


رشد ارزش صف‌های خرید در مقابل افت صف‌های فروش


ارزش صف‌های خرید در وقت پایانی معاملات امروز با افزایش ۶۳۵ درصدی، به ۱۰۳ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز با ۱۴ درصد کاهش، ۳۷۳۰ میلیارد تومان رقم خورد. یکی از نکات مثبت بازار امروز، کند شدن جریان خروج پول حقیقی بود که به ۷۳ میلیارد تومان رسید.



مصوبه اجرای دامنه متقارن مثبت و منفی ۵ درصد


هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه عصر دیروز و با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی وپیرو مطالعات صورت گرفته در خصوص متقارن‌سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفته است.


بر اساس این تصمیم، دامنه نوسان به جای +۶ و ۴- به مثبت و منفی ۵ تغییر می‌یابد و در آینده نیز با رصد وضعیت بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.


همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، مقرر شد که از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه، حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال تعیین شود. همچنین این مقدار برای بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۳.۵ میلیارد تغییر می‌یابد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازارهای سهام تهران، بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان بود و سهم بورس تهران از این میزان ارزش معاملات، حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان با ۹.۱ میلیارد برگ سهم و فرابورس نیز با حدود ۸ میلیون برگ سهم، رقم چشمگیر ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان بود.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۵۷,۶۴۲.۰۷ (۵۷۴۵.۶۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۹.۰۶۳.۰۷ (۱۷۵۵.۲۳-)


ارزش معاملات: ۴.۴۸۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فملی، فولاد و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۲۶۸.۱۵ (۳۸.۴۲افزایش)


ارزش معاملات: ۱۲,۴۸۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۷ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، ذوب و شگویا


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0