بورس پرس
1400/06/15
11:36
گزارش مدیرعامل"ذوب" از اوضاع تولید با وجود بحران آب و نبود مشوق برق

مدیرعامل ذوب آهن با بیان اینکه با وجود بحران آب بدون مشوق برق تولیدی و گاز فرآیندی مصرف می کند، خواستار در اختیار گذاشتن گاز طبیعی به این شرکت شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، منصور یزدی زاده در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد گفت: برای DRI به ۶۰۰ کیلو وات تامین برق نیاز است اما برای برای قراضه این میزان ۱۵۰ کیلو کمتر است و اگر بتوان این نسبت را کاهش داد اندکی تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه منبع آب نیز در اختیار وزارت نیرو است اما در حوزه کاری ذوب آهن، کوچکترین برنامه ریزی تاکنون انجام نشده و همیشه دیوار فولاد سازی ها به عنوان صنایع آب بر کوتاه است.


وی افزود: لذا نیاز است در وزارت نیرو برنامه ریزی راهبردی در این خصوص تدوین شود که تحت هیچ شرایطی آب ورودی شرکت هایی که خود تامین کننده برق هستند تحت الشعاع قرار نگیرد. زیرا طبیعتا این بار را باید تحمل کنند.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال جاری شرکت زیسکو از زیرمجموعه های میدکو هم به عنوان یک تولید کننده کوره بلندی در چرخه تولید فولاد قرار گرفت، عنوان کرد: یکی از ویژگی های کوره بلند این است که از گازهای فرایندی استفاده می کند و زمانی که نیروگاه را ارزیابی کنند فراخور بهره وری نیروگاهی اظهارنظر می کنند که چه تعرفه ای به آن تعلق می گیرد.


یزدی زاده ادامه داد: ارزش حرارتی گاز فرایندی پایین است و طبیعی است که ورودی باید بیشتر باشد و آن عدد را بصورت قدر مطلق محاسبه می کنند و نتیجه این می شود که به ظاهر بهره وری پایین است در صورتی که می توان گازهای فرایندی را به اتمسفر داد. زیرا آلودگی زیست محیطی ندارد.



وی با درخواست دراختیار گذاشتن گاز طبیعی برای "ذوب" تصریح کرد: برای اینکه بتوان گازهای فرایندی را به بهترین شکل استفاده کرد هیچ مشوقی وجود ندارد لذا باید تفاوتی بین فرایندهای کوره بلندی ها و سایر روش ها باشد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0