فارس نیوز
1400/10/25
11:30
پاداش ۹۱۰ میلیونی بورس به چه کسانی می‌رسد؟/ بازهم پای دولت دوازدهم در میان است

انتشار خبر پاداش ۹۱۰ میلیونی برای هیات مدیره بورس تهران باز هم پای دولت گذشته را به میانه این حاشیه جدید برای این شرکت باز کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس همچنان در ایجاد حواشی منحصر به فرد کار می‌کند. پس از کشف دستگاه‌های ماینر و استخراج رمز ارز در بورس، پلمپ درهای بورس توسط شهرداری به دلیل بدهی، حالا نوبت به پاداش ۹۱۰ میلیونی برای هیات مدیره بورس تهران بار دیگر، این شرکت را بر سر زبان ها انداخته است.


به نظر می‌رسد اینگونه حواشی به‌دلیل شفاف نبودن عملکرد بورس تهران در زمان‌های مختلف رخ داده است. در صورتی که شرکت بورس تهران به‌عنوان نماد شفافیت در تالار شیشه‌ای همه اقدامات خود را در معرض قضاوت سهامداران حقیقی و رسانه‌ها قرار دهد، می‌توان امیدوار بود دیگر شرکت‌های بورسی نیز این اقدام را سرلوحه کار خود قرار دهند.


یکی از ویژگی‌های شرکت‌های حاضر در بورس، وجود شفافیت نسبی در اطلاعات مالی این شرکت‌هاست. به همین دلیل بازار سرمایه یا بورس را با عنوان تالار شیشه‌ای معرفی می‌کنند. وجود همین شفافیت می‌تواند بسیاری از موضوعات موجود درباره شرکت‌ها را از بین ببرد.


روابط عمومی بورس تهران در توضیحاتی که ارائه کرده، این پاداش را مربوط به دولت قبل و مخصوص شرکت‌های حقوقی عضو هیات مدیره بورس تهران می‌داند. در این بیانیه آمده است:


«اولا این پاداش در دولت گذشته تصویب شده و مربوط به سال گذشته یعنی سال مالی ۱۳۹۹ است که در مجمع تیرماه به تصویب رسیده و در صورت‌های مالی شهریور ماه سال جاری صرفا افشا شده است. رویه‌ای که هرساله بوده و در تمامی گزارش‌های شش ماهه سال‌های گذشته وجود داشته است.


ثانیا اینکه این پاداش در وجه اشخاص حقیقی نیست بلکه به شرکت‌های حقوقی عضو هیئت مدیره اختصاص پیدا می‌کند مانند سرمایه‌گذاری صبا تامین، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و ...


لازم به ذکر است براساس قانون تجارت، شرکت‌ها می‌توانند تا سه درصد از سود تقسیمی شرکت را به‌عنوان پاداش به اعضای هیات مدیره اختصاص دهند که این مبلغ ۹۱۰ میلیون تومان پاداش کل سال گذشته، تنها هفت صدم درصد از سود شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال مالی ۹۹ را شامل شده و در ضمن بین هفت عضو حقوقی هیات مدیره تقسیم می‌شود و به هر عضو حقوقی ۱۳۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند».


این توضیحات روابط عمومی بورس تهران در حالی ارائه شده است که بورس تهران می‌توانست با شفافیت بیشتر، اطلاعات مالی خود را در اختیار سهامداران قرار دهد.


به گزارش فارس، امیرتقی خان تجریشی، جواد عشقی‌نژاد، محمدعلی میرزاکوچک شیرازی، محمدرضا محسنی، حسین بوستانی، مهدی امیری و سیدمهدی سدیدی اعضای هیات مدیره بورس تهران هستند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0