دنیای بورس
1399/09/24
09:12
امروز شاخص صعودی میشود یا نزولی؟

امروز بازار سهام چه پیش بینی از روند حرکتی شاخص تا پایان معاملات امروز دارد.

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت: هرچند که هنوز بازار با مازاد تقاضا همراه است، اما رشد ۶۱ درصدی ارزش صف‌های فروش و نزول ارزش معاملات کل و خرد بازار در کوتاه مدت برای سهام‌داران نشانه‌ای هشداردهنده است.


علامت‌ها و نشانه‌های مثبت و منفی بازار یکشنبه می‌تواند به پیش بینی روند بورس در روز ‌دوشنبه کمک کند. در معاملات روز یکشنبه شاخص کل افت ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۸۲۰ واحدی به رقم ۴۵۶ هزار و ۳۱۰ واحد رسید. ۲۵۰ نماد بازار سهام معادل ۵۳ درصد کاهش قیمت داشتند و قیمت سهام ۴۲ درصد نمادها افزایش یافت.


بیشترین افزایش قیمت؛ رشد ۱۴ درصدی «نوری»

روز گذشته قیمت سهام شرکت پتروشیمی نوری ۱۴ درصد افزایش یافت و بالاترین رشد قیمتی بورس را داشت. پس از نوری، ماشین سازی اراک (فاراک) و شرکت بهنوش ایران (غبهنوش) بیشترین رشد قیمت را داشتند و در فرابورس نیز سهام شرکت‌های کشت و صنعت دشت خرمدره (زدشت)، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) و دارویی ره‌آورد تامین (درهآور) بیشترین رشد قیمتی را داشتند.


بیشترین کاهش قیمت؛ دومین روز متوالی ریزش قیمت بانک سینا

بانک سینا (با نماد معاملاتی وسینا) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از وسینا، شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان) و سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی۳) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد۵۳، اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۷۰۱ و تملی۷۰۸ و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه۹۸۰۴ بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


عرضه و تقاضای بازار

از آن جایی نمادهایی که در پایان معاملات با صف خرید همراه هستند در روز بعد هم پرتقاضا هستند و نمادهای دارای صف فروش در پایان معاملات، در روز بعد هم با عرضه بالایی مواجه می‌شوند، به نظر می‌رسد بررسی عرضه و تقاضاهای پایانی روز یکشنبه، به پیش بینی روند بورس امروز کمک کند.


بیشترین تقاضاها؛ روز خوب بوعلی

در پایان معاملات روز گذشته، ۱۱۸ نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید ۲ هزار و ۸۷ میلیارد تومان بود. در پایان معاملات دیروز، بیشترین ارزش صف خرید به شرکت پتروشیمی بوعلی (با نماد معاملاتی بوعلی) اختصاص داشت. پس از بوعلی، وپارس (بانک پارسیان) و وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین عرضه‌ها؛ هشتمین روز متوالی افت قیمت انرژی۱

در پایان معاملات یکشنبه، ۹۸ نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش ۵۵۹ میلیارد تومان بود. نماد انرژی۱ (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد و پس از انرژی۱، وسینا (بانک سینا) و پدرخش (شرکت درخشان ایران) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند.


پیش بینی بورس امروز

پس از صعود ۲۱ هزار واحدی شاخص کل در روز شنبه، بورس دیروز ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد پایین آمد. در این روز ۵۳ درصد نمادهای بازار با کاهش قیمت مواجه بودند و در نتیجه شاخص هم‌وزن نیز کاهش یافت.


به نظر می‌رسد بورس در مرحله‌ای پرنوسان قرار گرفته است. گروهی از تحلیل‌گران معتقدند بورس در میان مدت روند صعودی یا نزولی مطلق نخواهد داشت و فراز و نشیب‌های بیشتری را در پیش دارد. در نتیجه این گروه به سهام‌داران توصیه می‌کنند که نه از صعود بورس هیجان زده شوند و نه از ریزش آن دچار ترس شوند و برای خرید و فروش سهام به ویژگی‌های بنیادی سهم توجه کنند.


در مجموع می‌توان گفت هرچند که هنوز بازار با مازاد تقاضا همراه است، اما رشد ۶۱ درصدی ارزش صف‌های فروش و نزول ارزش معاملات کل و خرد بازار در کوتاه مدت برای سهام‌داران نشانه‌ای هشداردهنده است. دیروز ارزش معاملات کل ۹.۵ درصد و ارزش معاملات خرد ۱۳ درصد کاهش یافتند. تداوم روند کاهش نقدشوندگی بازار نیز خبری بد برای بورس پایتخت است. اگر روند رو به رشد عرضه‌ها در روز دوشنبه هم تکرار شود، شاخص بورس امروز را هم سرخپوش خواهد بود مگر آنکه بزرگان بازار بالا بیایند.


انتهای خبر

0
0