بورس پرس
1400/10/21
00:00
آمار پذیرش، درج و عرضه اولیه، زمان گشایش نماد "تجلی"، وضعیت سرخابی ها و ...

معاون پذیرش فرابورس با اعلام آمار پذیرش، درج، عرضه اولیه و پذیره نویسی سهام شرکت ها طی ۹ ماهه از زمان گشایش نماد "تجلی"، آخرین وضعیت ورود سرخابی‌ها و احتمال جداسازی SME از بازار پایه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حجت اسماعیل‌زاده با اشاره به گزارش ۹ ماهه پذیرش شرکت‌ها گفت: تا پایان آذر، ۲۸ جلسه هیات پذیرش برگزار شده که حاصل این جلسات پذیرش تقریبا ۳۰ شرکت در فرابورس بوده که متوسط سرمایه ثبت‌شده هر شرکت بالغ بر ۱.۲ هزار میلیارد تومان است. ۳۲ شرکت پذیرش و به مرحله درج رسیدند که به تدریج آماده عرضه می‌شوند. ۳ شرکت از بازار پایه به بازارهای اصلی فرابورس ارتقا یافتند و ۱۰ نماد هم عرضه اولیه شدند.


وی افزود: ۱۰ شرکت فوق تامین مالی بالغ بر ۳.۲ هزار میلیارد تومان را در فرابورس رقم زدند. ۶ شرکت هم پذیره‌نویسی شد که شامل ۵ شرکت بیمه‌ای و یک شرکت تامین سرمایه بود و مجموعا ۵۲۰ میلیارد تومان از این طریق تامین مالی کردند. همچنین ۷ شرکت در بازار پایه درج شده و ۴ معامله در بازار دارایی فکری در حال انجام است. اکنون روی انتقال شرکت‌های بازار پایه به بازار اصلی تمرکز شده تا با بررسی، شرکت‌هایی که حایز شرایط بودند به بازار اصلی منتقل شوند. در روند این بررسی‌ها ۶ شرکت پذیرش و به بازارهای اصلی منتقل شدند.


"تجلی" چه زمان قابل معامله می‌شود؟


این مقام مسئول درخصوص ورود شرکت های پروژه محور به فرابورس توضیح داد: ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه سابقه قبلی دارند و پیش از شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، هلدینگ میدکو هم سال های گذشته به عنوان شرکت پروژه محور وارد بازار سرمایه شد. این شرکت‌ها دستورالعمل مشخصی دارند که توسط سازمان بورس ابلاغ شده و هدف این است امکان توسعه بازار اولیه و تامین مالی شرکت‌ها از محل سرمایه‌های خرد برای توسعه پروژه‌هایی که در نقطه شروع هستند، فراهم شود. حداقل سرمایه شرکت هی پروژه محور باید ۵۰۰ میلیارد تومان باشد و در قالب شرکت سهامی عام در شرف تاسیس درخواست را ارائه کنند.


اسماعیل‌زاده ادامه داد: شرکت‌های پروژه محور در قدم اول کلیات طرح را برای بررسی به هیات پذیرش ارسال می‌کنند و درصورتی‌که هیات پذیرش با طرح موافقت کند برای دریافت مجوز پذیره‌نویسی به سازمان بورس ارجاع داده می‌شود و بعد از دریافت مجوز، پذیره‌نویسی در فرابورس انجام می‌شود. "تجلی" در حال طی مراحل ثبت افزایش سرمایه است و با اتمام این مرحله، گشایش نماد به‌زودی انجام خواهد شد.


آخرین وضعیت ورود سرخابی‌ها به فرابورس


وی درباره روند پذیرش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس گفت: در ابتدا بحث پذیرش دو باشگاه در بازار اصلی مطرح بود اما با توجه به مختصات مالی غیر استاندارد دو تیم ورزشی، امکان حضور در بازار اصلی را ندارند. بعد از جمع‌بندی‌ها قرار شد این شرکت‌ها پس از درج ، ابتدا وارد بازار پایه شوند. دو تیم استقلال و پرسپولیس فرایند سهامی عام شدن را در سازمان بورس طی می‌کنند و پس از آن در کمیته درج فرابورس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.


بازار توافقی راه‌اندازی می‌شود


معاون پذیرش فرابورس از توافق با سازمان بورس برای فعال کردن ظرفیت بازار توافقی خبر داد و عنوان کرد: ظرف حداکثر یک ماه، نسخه‌های اولیه این توافق منتشر خواهد شد. بخش عمده‌ای از چالش‌ها با تشکیل این بازار برطرف می‌شود. در این بازار شرکت‌هایی که لزوما ممکن است چتر ناشرانی نداشته باشد اما معاملات آن در بازار سرمایه ضبط می‌شود وجود خواهند داشت. حتی پیگیری فراهم کردن زمینه ای در بستر فرابورس برای معاملات شرکت‌های سهامی خاص هم دنبال می شود.


احتمال جداسازی SME از بازار پایه


اسماعیل‌زاده عنوان کرد: روان‌تر شدن بازار پایه و SME در دستور کار و ممکن است بازار ‌‌SME کلا جدا شده و روی سامانه دیگری برود. در ۱.۵ سال گذشته برای ۵۰۰ شرکت درخواست پذیرش وجود داشت اما مشکل اصلی در عرضه اتفاق می‌افتد و شرکت‌ها به لغو پذیرش می‌خورند و سیستم دچار اختلال می‌شود. در این راستا، سامانه‌های پذیرش در حال ارتقا است تا هم تعاملی‌تر شده و هم سرعت ارتقا افزایش یابد.


برنامه فرابورس برای تغییر ارزیابی مشاوران پذیرش


وی با انتقاد از اینکه گاهی مشاوران پذیرش حتی از شرکت‌ها بازدید نمی‌کنند، گفت: پیشنهادهایی در مورد تغییر ساز و کار اقتصاد مشاوران پذیرش وجود دارد که امید است سازمان بورس در این زمینه مساعدت کند. مشاوران از سوی هیات پذیرش، واحد پذیرش و متقاضی ارزیابی می‌شوند و مشاور خود ارزیابی را انجام می‌دهد. در این راستا قرار است هیات مدیره حمایت کند مشاورانی که حائز رتبه‌بندی نشوند امکان کار با فرابورس را نداشته باشند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0