فارس نیوز
1402/03/02
17:10
گزارش شرکت‌های بورسی عامل رشد تقاضا در بورس/ محتمل‌ترین سناریوی پیش روی بازار سرمایه

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، عامل اصلی رشد تقاضا و ورود پول به بازار سرمایه گزارش‌های مالی شرکت‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه گرفتار هیجان شده و همین مسئله نیز منجر به افت و خیز شاخص کل در زمان معاملات شده است. هر روز یا در نیمه ابتدایی معاملات و یا در نیمه پایانی معاملات عرضه‌های سنگین توسط سهامداران خرد ایجاد می‌شود و همین موضوع نیز در نهایت به نوسان شاخص تبدیل شده است.


ریزش چندروزه قیمت سهام در اواسط اردیبهشت‌ماه هر چند متوقف شده است، اما بسیاری از سهامداران نگران روند آتی بورس بوده و با احتیاط به دادوستد می‌پردازند. یعنی با هر نوسانی در معاملات شرکت‌های خودرویی این افراد نیز که به شدت ترس به جانشان افتاده، شروع به فروش می‌کنند و بازار نیز به واسطه همین رشد عرضه و تقاضا، سبز یا قرمزپوش می‌شود.


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، عامل اصلی رشد تقاضا و ورود پول به بازار گزارش‌های مالی شرکت‌ها است.


کارشناسان همواره نسبت به توجه معامله گران به صورت‌های مالی و گزارش‌های شرکت‌ها تاکید داشته و حال واکنش مثبت فعالان بازار به گزارش‌های کدال نشانه مثبتی برای بازار سرمایه است، اتفاقی که نشان می‌دهد، اگر مداخلات دستوری دولت و نهادهای موازی کمتر شود بازار از منطق اقتصادی پیروی خواهد کرد و آنگاه سهامداران می‌توانند با توجه به روندهای اقتصادی و بنیادی تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری کنند.


* چشم‌انداز روشن بورس برای سهامداران


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره دلایل رشد عرضه و تقاضا در زمان معاملات بورس، گفت: اخبار منتشر شده درباره سهم‌های مختلف این روزها زیاد است و همین مسئله منجر به رشد عرضه و تقاضا در بازار سرمایه شده است.


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که مسیر صعود متعادل، محتمل‌ترین سناریو برای روزهای آتی بورس تهران باشد و هر گروه یا نماد با توجه به شرایط و خبرهای پیرامون خود به روند صعودی یا نزولی خود ادامه خواهد داد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در برخی صنایع و سهام، ردپای سودآوری‌های خوب سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌شود، فارغ از این موضوع خبرهای منتشر شده در سطح خرد و کلان سیاسی و اقتصادی موجب شد تا سهامداران با امید بیشتری به خرید سهام بپردازند و چشم‌انداز مثبتی را برای آینده بورس تهران متصور باشند.


* شاخص کل هموزن بازهم از شاخص کل پیشی گرفت


شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری توانست روز سبزی را سپری کند و بازدهی مثبت ۰.۵۳ درصدی را به ثبت برساند تا بار دیگر با رشد ۱۲ هزار و ۲۹۲ واحدی خود را به سطح ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۷۹۹ واحدی برساند.


از سمت دیگر شاخص هم‌وزن بازهم عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد، با افزایش ۱.۸۴ درصدی همراه شد. شاخص کل هموزن نیز با رشد ۱۴ هزار و ۲۸۶ واحدی به سطح ۷۹۱ هزار و ۱۳۹ واحدی بازگشت.


شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۲۵۶ واحدی به رقم ۲۹ هزار و ۴۹۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد هزار و ۸۹۵ واحد به سطح ۱۴۴ هزار و ۱۸۵ واحد رسید.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۳ هزار و ۸۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۳ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان بود که ۵۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز طی روز جاری با کاهش ۳ درصدی نسبت به روز گذشته عدد ۱۲ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان را به نمایش گذاشت.


* تداوم ورود پول حقیقی به بازار سهام


روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و۲۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.


امروز نماد خپویش (سازه پویش)، ثبهساز (بهساز کاشانه تهران) و انرژی (بورس انرژی ایران) بیشترین ورود پول را داشتند و در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، ثپردیس (سرمایه گذاری مسکن پردیس) و وشهر (بانک شهر) اختصاص داشت.


* افت ارزش صف‌های خرید بورس


در پایان معاملات امروز، ۴۲۸ نماد با رشد قیمت و ۳۱۹ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.


در جریان معاملات روز سه‌شنبه، ۱۶۳ نماد صف خرید داشتند و ۲۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۸ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳۱ درصدی به ۱۵۳ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0