همفکران
1400/11/06
11:59
صنایع بورسی نسبت به سقف تاریخی بازار چه‌قدر از ارزش خود را از دست دادند؟

ارزش بازار کل صنایع بورسی در ابتدای سال ۹۷ بیش از ۵۱۹،۵ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در ابتدای سال ۹۸ به ۸۸۴،۹ هزار میلیارد تومان رسید...

صنایع بورسی نسبت به سقف تاریخی بازار ۳،۵۹۷ همت از ارزش خود را از دست داده است


بیشترین افت در صنایع محصولات چرمی، وسایل ارتباطی، حمل و نقل انبارداری، چاپ و پیمانکاری صنعتی


ارزش بازار کل صنایع بورسی در ابتدای سال ۹۷ بیش از ۵۱۹،۵ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در ابتدای سال ۹۸ به ۸۸۴،۹ هزار میلیارد تومان رسید. در دوره رشد فزاینده بازار مجموع ارزش بازار کلیه صنایع بورسی به ۱۰،۱۹۲ هزار میلیارد تومان ارتقا یافت که از آن زمان تا کنون با ۳۵ درصد کاهش بیش از ۳،۵۹۷ هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داده و به ۶،۵۹۵ همت رسیده است.


در مقایسه با سقف بازار در سال جاری که در هفته ابتدایی شهریور ماه رقم خورد نیز حدود ۱،۴۶۸ هزار میلیارد تومان از ارزش بازار صنایع بورسی کاسته شده و ۱۸ درصد اصلاح را متحمل شده است.


طی سه سال گذشته ارزش بازار صنایع سرمایه گذاریها، بیمه و بازنشستگی، هتل و رستوران، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط و چند رشته ای صنعتی بیشترین رشد را تجربه کردند. در ۳۴ ماه گذشته ارزش صنعت سرمایه گذاریها ۲،۸۲۰ درصد، صنعت بیمه و بازنشستگی ۱،۹۱۳ درصد، صنعت هتل و رستوران ۱،۴۹۵ درصد، صنعت فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط ۱،۱۹۲ درصد و صنعت چند رشته ای صنعتی ۱،۰۴۷ درصد افزایش یافته است.


ارزش بازار صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که رتبه های اول و دوم بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده اند در سه سال اخیر به ترتیب ۶۴۸ درصد و ۶۸۰ درصد رشد کرده است.


ارتفاع شاخص کل نسبت به سه سال قبل ۵،۷ برابر شده اما نسبت به سقف تاریخی خود ۴۲ درصد ریزش داشته و از بالای محدوده ۲ میلیون واحد به ۱،۲ میلیون واحد افول کرده است.


در مقایسه با سقف تاریخی بازار بیشترین افت ارزش در صنایع محصولات چرمی ۸۵ درصد، وسایل ارتباطی ۸۲ درصد، حمل و نقل انبارداری ۷۹ درصد، چاپ ۷۸ درصد و پیمانکاری صنعتی ۷۷ درصد اتفاق افتاده است.


نسبت به سقف بازار در سال جاری صنایع فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه ۶۷ درصد، چاپ ۵۴ درصد، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری ۴۷ درصد، محصولات کاغذی، سایر واسطه گری های مالی و انبوه سازی املاک و مستعغلات هر یک به میزان ۴۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده اند و در صدر بیشترین افت قرار گرفتند.




انتهای خبر

0
0