بااقتصاد
1401/07/10
14:21
بورس تهران، خیال صعود ندارد!/ ریزش ۸ هزار واحدی شاخص کل و خروج سنگین نقدینگی حقیقی از بازار سرمایه

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران در امتداد مسیر منفی، امروز هم ۸۸۵۵ واحد را از دست داد تا به رقم یک‌میلیون و ۳۲۲ هزار واحد سقوط کند. هرچند برخی از تحلیلگران تکنیکالیست، این محدوده را برای شاخص کل، نقطه بازگشت و صعود دوباره می‌دانند اما روند هفته گذشته نشان داد امکان تداوم ریزش‌ها از این محدوده مقاومتی هم وجود دارد. بنابراین اگر متغیرهای مثبت در بازار مشاهده نشود، سیر نزولی شاخص هم دور از انتظار نیست.

بورس بدون دریافت سیگنال مثبت از رشد نرخ دلار



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز یکشنبه دهم مهرماه، بدون دریافت سیگنال مثبت ناشی از رشد قیمت دلار که به سقف تاریخی ۳۳ هزار تومان رسید، همچنان با کاهش قیمت سهام مواجه شد، به‌طوری‌که بیش از ۸۰ درصد دادوستدها در مدار منفی به پایان رسید. شاخص کل هموزن نیز با خروج سنگین نقدینگی حقیقی، ۴۰۲۳ واحد ریزش کرد و به رقم ۳۸۲ هزار واحدی رسید. برای شاخص کل آیفکس هم ۳۷ واحد منفی در ارتفاع ۱۸ هزار و ۱۲۳ واحدی، رقم خورد.



سهام ریالی و برجامی هم به جمع منفی‌سازان شاخص پیوستند


ناامیدی بازار سهام از توافق برجام باعث شد تا این روزها، سهام گروه‌های ریالی به صدر جدول منفی‌سازان اصلی شاخص کل بازگردند. وپاسار امروز بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کرد و میدکو، فارس، کچاد، شپنا، بفجر و اخابر در رتبه‌های پایین‌تر ایستادند. خگستر از گروه خودروسازان با معاملات مثبت، بالاترین حجم تراکنش را در این بازار ثبت کرد.


تاثیر مثبت ۶۰ واحدی مارون نتوانست مانع از افت شاخص کل آیفکس شود


برای شاخص کل آیفکس، مارون با ۶۰ واحد مثبت نتوانست مانع از افت این شاخص شود و آریا، زاگرس، وهور، صبا و شگویا بیش‌ترین تاثیر منفی را اعمال کردند. سهام بانک دی هم صدرنشینی در جدول پرتراکنش‌ترین نماد منفی را حفظ کرده است!


ابهامات سیاسی، تنش‌های داخلی و منطقه‌ای باعث شده است تا معامله‌گران بورس تمایلی برای خرید و یا حتی ادامه سهامداری نداشته باشند. بر همین اساس، جریان منفی دیروز به بازار امروز هم تسری یافت و کاهش تقاضا و رشد عرضه سهام چشمگیر بود.


رشد ارزش صف‌های فروش نسبت به روز گذشته


از تعداد ۵۷۷ نماد شرکتی مورد معامله در بازار امروز، ۴۷۶ سهم با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند و تنها ۱۰۱ نماد معاملات مثبت را پشت سر گذاشتند. معامله‌گران همچنین برای ۲۰ نماد شرکتی، صف خرید ۹۲ میلیارد تومانی تشکیل دادند و در مقابل، ۱۱۱ نماد را به ارزش ۳۶۵ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


تخصیص سهام عدالت به جاماندگان تا پایان امسال


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از تخصیص سهام عدالت به جاماندگان تا پایان امسال خبر داد و گفت: انتظار داریم سهام عدالت جاماندگان خیلی سریع و حتی قبل از پایان سال تعیین تکلیف شود.


به گفته وی، با توجه به این‌که تعیین تکلیف بازماندگان سهام عدالت جزو احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۱است، وزارت اقتصاد در خردادماه گذشته پیش‌نویس مصوبه‌ای را آماده کرده بود که به چه نحوی برای بازماندگان سهام اختصاص داده شود.


سرنوشت واگذاری سهام سایپا و ایران‌خودرو


وزیر اقتصاد، همچنین درباره واگذاری سهام خودروسازان، اظهار کرد: تا یک ماه دیگر فرصت باقی است که وثیقه شرکت‌های خودروساز در نزد بانک‌ها، جابه‌جا شود.


واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت


امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، از واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: براساس مذاکرات انجام شده قرار بر این است که تا پایان امروز رقمی معادل ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.


مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، افزود: با انجام این واریزی در مجموع مبلغی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی، نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه سرمایه‌گذاری شده است.


بانک‌ها تصمیم‌گیرنده نهایی برای ارائه تسهیلات با وثیقه سهام!


مهدی باغستانی، مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد: زیرساخت‌های استوار الکترونیک سهام توسط سمات عملیاتی شده است، اما ارائه تسهیلات به سهامداران به سیاست‌های داخلی بانک‌ها بستگی دارد.


تغییر در عرضه‌های بورس کالا به علت تعطیلی چهارشنبه


با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه هفته جاری، بورس کالای ایران نحوه عرضه محصولات در هفته منتهی به ۱۳ مهر ماه را با تغییراتی ابلاغ کرد.


۱۱ نماد فرابورسی مشمول تغییر دامنه نوسان


معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای از شمول ۱۱ نماد برای تغییر دامنه نوسان قیمت در صورت تمایل به رعایت بندهای ۲ ، ۳ و ۴ ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی خبر داد.


ابزارهای مالی بورس کالا راهکاری برای تامین مالی کشاورزان


حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر اقتصاد درباره اهمیت و مزایای عرضه محصولات از بستر بورس کالا، تصریح کرد: کاهش مداخلات دولت در اقتصاد به عنوان یکی از محورهای مهم بهبود فضای کسب و کار تلقی می‌شود که در این میان با پذیرش محصولاتی که امکان عرضه آن‌ها در بورس کالا وجود دارد، می‌توان تا حد زیادی اثر مخرب قیمت‌گذاری دستوری بر حیات صنایع را خنثی کرد.


وی معتقد است: با استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا می‌توان تامین مالی کشاورزان را به خوبی انجام داد و ریسک نوسان قیمت محصول‌های کشاورزی در فصول برداشت را به خوبی مدیریت کرد.


حضور مدیر سلب صلاحیت شده بورس در هیات‌مدیره مناطق آزاد


یک سال بعد از ماجرای کشف ماینرها در زیرزمین بورس تهران و حواشی که باعث سلب صلاحیت دائم هشت تن از اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس تهران از تصدی در سمت مدیریت در بورس‌ها شد، حالا خبرهایی از دبیرخانه مناطق آزاد به گوش می‌رسد مبنی بر این‌که یکی از اعضای سلب صلاحیت شده بورس تهران، به عضویت کمیته راهبردی بورس بین‌الملل مناطق آزاد درآمده است.


گفته می‌شود، احتمالا این عضویت با تغییر در حکم سلب صلاحیت دائم مهدی سدیدی به وجود آمده که در رسانه‌ها انعکاس نداشته است!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش نسبت به معاملات دیروز، رقم ۶۸۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به دیروز ۲۰۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. از این میزان ۲۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، رقم ۲۱۵۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۴۳۰ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها انجام شد که خروج سنگین دیگری را برای حقیقی‌ها رقم زد.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۱۸، ۱۰۲ و ۸۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار نزولی و ریزشی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۲۲.۰۲۴.۰۱ (۸۸۵۵.۶۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۲.۱۱۴.۶۳ (۴۰۲۳.۱۷-)


ارزش معاملات: ۲۳۲۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۸ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: وپاسار، میدکو و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۱۲۳.۸۲ (۳۶.۹۹-)


ارزش معاملات: ۶۱۸۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و وهور


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0