فارس نیوز
1400/10/27
12:18
فارس من| چرا بانک‌ها از بنگاه‌داری دست نمی‌کشند؟/ تعارض منافع مدیران و سهامداران بانک دی برطرف شد

یکی از موانع واگذاری دارایی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها، به تعارض منافع مدیران و سهامداران و سپرده‌گذاران باز می‌گردد که با مصوبه شورای پول و اعتبار این موضوع در حال رفع شدن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مشکلاتی که در چند سال گذشته سیستم بانکی با آن دست و پنجه نرم کرده و همیشه نیز مورد انتقاد جدی بوده است، موضوع بنگاه‌داری بانک‌های تخصصی و تجاری و خصوصی کشور است. این مساله چندین مرتبه نیز مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.


اما نکته قابل توجه در این زمینه ایجاد تعارض منافع میان مدیران این بانک ها و سهامداران و سپرده گذاران در این میان است. یعنی در زمینه واگذاری دارایی ها و اموال مازاد نوعی اختلاف میان مدیران این بانک ها و سپرده گذاران و سهامداران شکل می‌گرفته که مدیران این بانک ها ترجیح داده‌اند، این اموال مازاد تعیین تکلیف نشود.


به عبارت دیگر، در این سال‌ها، یکی از دلایل عدم رغبت بانک‌ها به خروج از بنگاه‌داری و واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد به رغم تاکید مقام معظم رهبری و قانون رفع موانع تولید، این بوده که در صورت واگذاری اموال و دارایی های مازاد، باید بخشی از سود حاصل از این واگذاری به سپرده‌گذاران و سهامداران منتقل می‌شد.


* بانک ها چرا اموال خود را واگذار نمی‌کنند؟


مدیران بانکی معتقدند سپرده‌گذاران بانکی در این سال‌ها همواره از یک حاشیه امن برخوردار بوده و سود تضمین شده دریافت کرده‌اند و بدین ترتیب، سپرده گذاران عملا در ریسک سرمایه‌گذاری بانک سهیم و شریک نبوده‌اند. بنابراین حالا هم نباید در سود حاصل از واگذاری دارایی های مازاد و غیر بانکی بانک ها، سهیم باشند.


به نظر می‌رسد این موضوع سبب شده که حتی دولت هم در مواردی که قصد جبران کسری بودجه دارد، به جای واگذاری دارایی‌‌های مازاد و غیر بانکی بانک ها، اقدام به واگذاری سایر دارایی‌‌ها بکند.


مقرر شد این مساله به عنوان یک موضوع خاص در شورای پول و اعتبار مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود. صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی در این زمینه می‌گوید: در شورای پول و اعتبار مصوب کرده‌ایم، سود حاصل از فروش اموال و دارایی‌های مازاد غیر بانکی، متعلق به سهامداران است و باید به حساب سرمایه بانک (در قالب افزایش سرمایه) منتقل شود.


در صورتی که این مصوبه به بانک های عامل ابلاغ شود، می توان امیدوار بود در روز‌های آینده سود حاصل از واگذاری دارایی‌‌های مازاد بانک‌ها تعیین تکلیف شود.


* چرا سهام بانک دی ۳ ماه بسته است؟


اما در مورد بانک دی، ابهامی در مورد صورت‌های مالی این بانک وجود داشته است که بعد از صحبت های رئیس کل بانک مرکزی، به نظر می‌رسد این ابهام تا حدود زیادی برطرف شده است. نماد این بانک در بورس بیش از ۳ ماه است که به دلیل همین ابهام بسته بوده است.


مخاطبان خبرگزاری فارس در پویش هایی با عناوین « حمایت از سهامداران خرد بانک دی »، « رسیدگی به وضعیت سهامداران خرد در نماد بانک دی »، « درخواست رفع بلاتکلیفی سهامداران بانک دی » و « درخواست بازگشایی سهام دی و حمایت از سهامداران خرد » خواستار رسیدگی به وضعیت این سهم در بازار سرمایه شده بودند.


بانک دی در راستای خروج از بنگاه داری، اقدام به واگذاری بخشی از دارایی ‌های مازاد خود کرده و سود بسیار مناسبی هم از این محل شناسایی شده است. تا جایی که نسبت P/E این سهم به حدود ۳.۵ رسید؛ اما طبق اظهارنظر حسابرس، سود حاصل از واگذاری این دارایی ها، سود مشاع بوده و با توجه به قوانین فعلی، این سود باید بین سپرده ‌گذاران و سهامداران تقسیم می ‌شد.


اما مدیران بانک دی به دلیل دریافت سود قطعی و علی الحساب سپرده گذاران در سنوات قبل، سود حاصل از فروش این اموال را مختص به بانک می دانستند.


* کدام اموال جزو مصوبه شورای عالی پول و اعتبار است؟


وقتی صحبت از اموال و دارایی‌های مازاد بانک ‌ها می ‌شود، منظور سرمایه ‌گذاری بانک‌ه ا در سایر حوزه ها و نیز ساختمان‌ها و املاک مازاد بانک ‌ها است.


در صورتی که این مصوبه شورای پول و اعتبار به بانک ها ابلاغ شود، می تواند گره گشایی زیادی برای بانک ها در راستای واگذاری اموال و دارایی های مازاد رخ دهد. اما برای بانک دی، این اتفاق به مراتب اثرات بیشتری خواهد داشت؛ بانک دی جزو بانک‌‌هایی است که دارای ی‌های غیر بانکی ارزشمندی در قالب شرکت ‌های سرمایه گذاری، نیروگاهی و ساختمان و... در اختیار دارد که سال گذشته بخشی از این دارایی ‌های مازاد، واگذار شد و به سبب سود شناسایی شده از این محل، صورت های مالی بانک دچار ابهاماتی شد. ولی با مصوبه‌ای که در این زمینه صادر خواهد شد این ابهام برطرف می ‌گردد.


به گزارش فارس، بانک ملت (وبملت)، بانک پاسارگاد (وپاسار)، بانک تجارت (وتجارت)، بانک پارسیان (وپارس)، بانک صادرات ایران (وبصادر)، بانک خاورمیانه (وخاور)، بانک ‌اقتصاد نوین (ونوین)، بانک سینا (وسینا)، بانک سامان (سامان)، بانک آینده (وآیند)، اعتباری ملل (وملل)، بانک کارآفرین (وکار)، بانک دی (دی)، بانک گردشگری (وگردش)، پست بانک ایران (وپست)، بانک ایران زمین (وزمین) و بانک سرمایه (سمایه)، از بانک های کشور هستند که در بورس حضور دارند.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0