ایبنا
1400/06/05
13:02
افزایش ۵۰ هزار واحدی شاخص کل بورس پس از تعطیلات کرونایی

چهار روز معاملاتی بورس پس از تعطیلات سراسری کشور در هفته گذشته، با رشد قابل توجه شاخص کل بورس همراه بود.

به گزارش ایبنا ؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات این هفته با افزایش بیش از ۵۰ هزار واحدی همراه شد و بازدهی ۳.۳۵ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که اولین روز هفته در ادامه تعطیلات سراسری کشور به دلیل محدودیت های کرونایی، با استراحت تالار شیشه ای بازار سرمایه همراه بود و فعالان بورس در دومین روز هفته، به خرید و فروش سهام اقدام کردند.


روند بورس در طول این چهار روز به گونه ای بود که پس از ماه ها انتظار فعالان بورس، نماگر کل در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی جای گرفت. محدوده ای که پیش از این در آذرماه سال گذشته مشاهده شده بود و پس از آن، روند نزولی شاخص کل تداوم یافت.


حال بر اساس این گزارش، در اولین روز کاری این هفته ( یکشنبه سی و یکم مردادماه ۱۴۰۰) شاخص کل بورس با ۱۵۵۵۵ واحد افزایش معادل ۱.۰۴ درصد به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۴۷۵ واحد رسید. معاملات روز یکشنبه به گونه ای بود که در یک میلیون و ۳۶۶ هزار نوبت معاملاتی، ۱۳ میلیارد و ۴۰۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰۱ هزار و ۵۸۵ میلیارد ریال در بورس معامله شد. همچنین در پایان معاملات آخرین روز مردادماه، ۷ نماد نوری، شتران، شستا، شپدیس، خودرو، اخابر و شپنا، به عنوان تاثیرگذارین نمادها بر شاخص کل بورس معرفی شدند.


در دومین روز کاری هفته ( دوشنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۰) فعالان بازار، رشد اندک شاخص کل بورس را نظاره گر بودند. به گونه ای که در پایان معاملات اولین روز شهریورماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۳۷ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۸۸۶ واحد رسید که در این میان، نمادهای معاملاتی پترول، اخابر، شپدیس، اپال، وپارس و همراه با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۲۰ واحدی به ۲۱ هزار و ۸۹۷ واحد رسید. بر اساس این گزارش، در پایان معاملات روز دوشنبه هفته گذشته، معامله‌گران بورس ۱۲ میلیارد و ۶۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۱۲۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۵ هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.


در سومین روز کاری هفته ( سه شنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۰) فعالان بازار سرمایه، شاهد رشد قابل توجه نماگر کل بورس بودند. به گونه ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۷۵۵۳ واحدی معادل ۱.۸۲ درصد به یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۷۶ واحد رسید. در این میان، نمادهای معاملاتی فولاد، پارس، فملی، وبملت، پارسان و اخابر با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۳۲۲ واحدی به ۲۲ هزار و ۲۲۰ واحد رسید.


همچنین بر اساس این گزارش، در پایان معاملات دومین روز شهریورماه، معامله‌گران بورس ۱۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۱۳۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۲ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.


در نهایت، در ایستگاه پایانی هفته ( چهارشنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۰)، بازهم روند مثبت بورس ادامه یافت و شاخص کل جایگاه خود را در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی تثبیت کرد. بر این اساس شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۶۶۷۲ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد به یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۲۰ واحد رسید. در این میان، نمادهای معاملاتی پارسان، وامید، تاپیکو، کگل، وبملت و اخابر با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۹۷ واحدی به ۲۲ هزار و ۳۱۷ واحد رسید. همچنین در پایان معاملات روز چهارشنبه، معامله‌گران بورس ۱۳ میلیارد و ۳۴۳ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۳۳۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۰ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.


نمادهای پرتراکنش هفته


در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای صنایع ملی مس ایران (فملی)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، سپید ماکیان (سپید)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و ایران خودرو (خودرو) در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.


انتهای خبر

0
0