ایبنا
1402/03/18
10:15
دیپلماسی دولت در حوزه اقتصاد به ثمر نشست/ بازار ارز با استراتژی فرزین به ثبات رسید

با توجه به کاهش انتظارات تورمی به دلیل خوش‌بینی نسبت به آینده و عرضه بیشتر ارز شاهد افزایش ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

رحمان سعادت اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در خصوص رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی و عواید این موضوع روی اقتصاد و ایجاد ثبات در حوزه‌های مختلف اقتصادی گفت: دولت سیزدهم بنا به وعده داده شده در خصوص از سرگیری روابط محکم با کشور‌های همسایه ومنطقه‌ای در چند ماه اخیر رویکرد مناسبی نسبت به دیپلماسی منطقه‌ای در پیش گرفته به طوری که تا حدودی روی بازار ارز اثرگذار بوده است.



وی در این باره گفت: رویکرد درست دولت در خصوص مسائل سیاست خارجی از این جهت حائز اهمیت است که ارز فقط یک متغیراقتصادی نیست بلکه یک متغیر سیاسی نیز به شمار می‌رود.



استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: بعد از تنش‌های فراوانی که در طول یک دهه گذشته بخصوص با عربستان داشتیم به نظر می‌رسد حرکت جدید دولت منطقی و حساب شده است. از سوی دیگر مصمم بودن سایر قوا نیز برای گسترش روابط دیپلماتیک نیز از هر جهت حائز اهمیت است چرا که به توسعه روابط اقتصادی ایران با کشور‌های منطقه کمک می‌کند.



عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: سفر سلطان عمان به ایران و تحرکاتی که ایران در منطقه داشت سبب افزایش امیدواری‌هایی شده است. قطع به یقین سیاست خارجی و مدیریت آقای فرزین توامان اثرات مثبتی روی روند کاهشی نرخ ارز به جا گذاشته است چرا که نرخ ارز متاثر از موضوع آینده‌نگری نسبت به سیاست‌هاست.



وی در این باره توضیح داد: خوش بینی نسبت به دیپلماسی خارجی و گسترش ارتباطات ایران با کشور‌های مختلف و عضویت در سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای طبیعتا منجر به ثبات بیشتری می‌شود، همچنین بازگشت پول‌های بلوکه شده به حساب ارزی بانک مرکزی نیز عامل مهمی درکاهش التهابات بازار ارز به شمار می‌رود.



وی در این خصوص گفت: به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی شاهد مثبت شدن تراز هزینه‌ها باشیم، بنابراین با توجه به کاهش انتظارات تورمی به دلیل خوش بینی‌های ایجاد شده نسبت به آینده و عرضه بیشتر ارز شاهد افزایش ثبات در بازار ارز خواهیم بود.



رحمان سعادت استاد اقتصاد معتقد است: مدیریت آقای فرزین در بانک مرکزی منجر به مدیریت درست سمت تقاضای ارز شده است. استراتژی‌های مناسب اتخاذ شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی بخصوص درحوزه ارزی توانسته صاحبان ارز را متقاعد به سپرده گذاری موجودی ارز خود در بانک کند، روندی که به کاهش تقاضای معاملاتی و ثبات بیشتر منتهی شده است.

انتهای خبر

0
0