کوین ایران
1399/11/27
18:05
بهترین نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۱

در حالی که بعضی افراد بیت کوین را به عنوان یک سودای زود‌گذر در نظر می‌گیرند، بسیاری آینده تجارت را در آن می‌بینند. یک برآورد در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۳۶ درصد تجارت‌های...

در حالی که بعضی افراد بیت کوین را به عنوان یک سودای زود‌گذر در نظر می‌گیرند، بسیاری آینده تجارت را در آن می‌بینند. یک برآورد در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۳۶ درصد تجارت‌های خرد و میان‌رده و همچنین چندین سازمان تجاری کلان، مانند Microsoft, AT&T, Wikipedia، رمز‌ارز را به عنوان ابزاری برای مبادله پذیرفته‌اند. تا زمانی که بیت کوین قابلیت مبادله با پول نقد را داراست، بهره بردن از ساختار‌های ترکیبی سخت‌افزار و نرم‌افزار، برای «استخراج»، امری معمول است. ما در این مقاله بهترین نرم‌افزارهای استخراج بیت ‌کوین را بر اساس اعتبار، ویژگی‌ها، سهولت استفاده و دیگر عوامل، بررسی می‌کنیم. در اینجا به سراغ معرفی چهار مورد از برگزیدگان می‌رویم اما در ابتدا به برخی سوالات رایج درخصوص استخراج بیت کوین می‌پردازیم:


نرم‌افزار استخراج بیت کوین چیست؟

نرم‌افزار استخراج در واقع همان چیزی است که بیت‌کوین را به یک کار اقتصادی بدل می‌کند. با ردگیری و تامین امنیت تراکنش‌ها و معاملات که با عنوان بلاک چین شناخته شده‌اند، کاربران می‌توانند بدون پرداخت پول ، بیت کوین کسب کنند.


نرم‌افزار‌های استخراج بیت کوین صرفا می‌توانند توسط سخت‌افزارهای مخصوصی که توان کافی برای اجرای محاسبات پیچیده جهت ساخت یک بلاک جدید و امن را دارند، استفاده شوند. نرم‌افزار به سخت‌افزار متصل می‌شود و به شکل مستقیم بیت کوین استخراج می‌کند یا در اغلب موارد (به خاطر کم بودن توان محاسباتی سخت‌افزار) از طریق استخرها که در آن کاربران زیادی توان سخت‌افزاری خود را به اشتراک می‌گذارند، بیت کوین استخراج می‌کند.


استخراج یک بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی استخراج یک بیت کوین ده دقیقه زمان می‌برد. البته این زمان نیازمند داشتن ترکیب ایده‌‌آلی از سخت‌افزار و نرم‌افزار است که افراد معدودی از عهده آن بر‌می‌آیند. به شکل واقع‌بینانه، استخراج یک واحد بیت کوین برای اکثر کاربران با تجهیزات گسترده، ۳۰ روز زمان می‌برد.


آیا استخراج بیت کوین رایگان امکان‌پذیر است؟

اگرچه نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین رایگان هستند اما این کار هزینه‌های زیادی شامل خرید سخت‌افزار و هزینه برق مصرفی را در بر دارد. سخت‌افزار‌های مخصوص استخراج بین چند دلار تا ده هزار دلار قیمت دارند.


همچنین ابزارهای استخراج، بسیار پر‌مصرف هستند. با توجه به هزینه مصرف برق در منطقه استخراج، یک بیت کوین می‌تواند تا ۷۳ هزار دلار در یک ماه، هزینه داشته باشد. یک راه برای کاهش هزینه‌ها، پیوستن به استخرهای استخراج است که توان محاسباتی سخت‌افزار‌ها را تجمیع می‌کنند و در نهایت سهم متعلق به هر کاربر، بخش کوچکی از بیت کوین استخراج شده است.


چگونه می‌توان بهترین نرم‌افزار استخراج را انتخاب کرد؟

ما چندین نرم‌افزار را برای تهیهٔ این مقاله بررسی کردیم. در صدر لیست، با‌سابقه‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین قرار گرفته است که از منظر ویژگی‌ها و سهولت دسترسی بررسی شده‌اند. پس از آن، تمایزی را بین نرم‌افزار‌های مناسب برای کاربران مبتدی و مناسب برای کاربران حرفه‌ای ایجاد کردیم. در اغلب مواقع این تمایز به خط فرمان و منوی کاربری گرافیکی و سیستم خودکار استخراج و تنظیم ابزارهای نرم‌افزار، منتهی می‌شود. در نهایت به دنبال نرم‌افزاری بودیم که تا جای ممکن بر روی اکثر پلت‌فرم‌ها اجرا شود و با طیف گسترده‌ای از تجهیزات استخراج سازگار باشد تا حداکثر انعطاف‌پذیری در عمل استخراج را در اختیار کاربر قرار دهد.


بهترین نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین برای ۲۰۲۱

بهترین در مجموع جوانب: سی‌جی ‌ماینر ( CG Miner ) بهترین در انعطاف‌پذیری: بی‌اف‌جی ‌ماینر ( BFG Miner ) بهترین در سهولت استفاده: مولتی ‌ماینر ( Multi Miner ) بهترین در مدیریت متمرکز: اوسام ماینر ( Awesome Miner )

بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین در مجموع جوانب: CG Miner

CGMiner، یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزار‌های استخراج بیت کوین است که به خاطر ساختار منبع باز، توانایی اجرا بر روی تمام کامپیوترها و سازگاری با سخت‌افزار‌های گوناگون، انتخاب ما به عنوان جامع‌ترین است.


مزایا

معایب

اپن سورس

مناسب برای کاربران حرفه‌ای

توانایی اجرا روی مک، ویندوز و لینوکس

گنگ بودن خط دستور

سازگار با ASIC, GPU, FPGA

سخت بودن نصب روی ویندوز ۱۰

CGMiner در سال ۲۰۱۱ توسط یک پزشک و برنامه‌نویس استرالیایی به نام Con Colivas برای استخراج رمز‌ارزهایی مثل بیت کوین و لایت کوین تاسیس شده است. اعتبار گسترده آن به عنوان یکی از بهترین نرم‌افزارهای موجود در حوزه استخراج، ناشی از ساختار اپن سورس آن، منوی کاربری ساده با دسترسی مستقیم و سازگاری با سخت‌افزار‌ها و پلتفرم‌های مختلف است.


CGMiner از یک خط فرمان (command_line) بهره می‌برد که به کاربر اجازه می‌دهد تا تجهیزات استخراج را از راه دور کنترل کند، سرعت فن‌ها را تغییر دهد و دیگر تنظیمات مورد نیاز را با استفاده از دکمه‌های ساده به انجام رساند. همچنین این نرم‌افزار یک ردیاب پیشرفته بلاک‌های جدید را پیش روی کاربر قرار می‌دهد که امکان افزایش توان پردازش ( hashing ) را بدون آنکه تاخیری در روند ایجاد شود، فراهم می‌کند.


اگرچه CGMiner بر پایه لینوکس نوشته شده، اما با پلت‌فرم‌های مختلف سازگار است و قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل مک و ویندوز را داراست. همچنین منبع باز (open_source) بودن آن و نوشته شدنش با زبان برنامه‌نوسی C، امکان وارسی کدهای نرم‌افزار را به آسانی در اختیار افراد قرار می‌دهد. علاوه بر سازگاری با انواع پلت‌فرم‌ها، CGMiner در انواع سخت‌افزارها کاراست. این نرم‌افزار علاوه بر ASIC ها (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص)، با FPGA ها (مدارهای مجتمع برنامه‌پذیر)، پردازنده‌ها (CPUs) و کارت‌های گرافیکی (GPUs) نیز همخوانی دارد.


فقدان منوی کاربری گرافیکی در نرم‌افزار CGMiner، کاربران مبتدی را به وحشت می‌اندازد و گزینه بهتری برای کاربران حرفه‌ای محسوب می‌شود. نصب این نرم‌افزار در ویندوز ۱۰ با دشواری‌هایی همراه است. آنتی ویروس‌هایی مانند ویندوز دیفندر می‌توانند مشکلاتی را برای کاربر ایجاد کنند. دانلود و استفاده از این نرم‌افزار رایگان است و از طریق GitHub می‌توان به آن دسترسی داشت.


بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین در انعطاف‌پذیری: BFGMiner

طراحی شده برای استخراج از ASIC ها و FPGA ها. بی‌اف‌جی ماینر این امکان را در اختیار کاربران حرفه‌ای خود قرار می‌دهد که با زمانبندی پویا، نمایش داده‌ها و کنترل تجهیزات استخراج از طریق منوی کاربری، از وجوه مختلف، فرآیند استخراج خود را تقویت کنند. این ویژگی‌ها BFGMiner را به یکی از انتخاب‌های ما به عنوان بهترین نرم‌افزار در حوزه انعطاف‌پذیری تبدیل کرده است.


مزایا

معایب

استخراج همزمان چند رمز‌ارز

مناسب برای کاربر حرفه‌ای

قابل اجرا روی مک، ویندوز و لینوکس

عدم سازگاری با کارت‌های گرافیکی (GPUs)

سازگاری با ASIC ها و FPGA ها

بی‌اف‌جی ماینر در سال ۲۰۱۲ توسط Luck Dashjr معرفی و به یکی از مطرح‌ترین نرم‌افزار‌های موجود در حوزه استخراج، پس از سی‌جی ماینر تبدیل شد. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا دمای سخت‌افزار‌های مورد استفاده را در هر لحظه ببینند. این نرم‌افزار می‌تواند کابل‌های بدون جریان را تشخیص دهد، جریان را برقرار کرده و تجهیزات استخراج را از راه دور کنترل کند. این ویژگی‌ها باعث شده تا BFGMiner به یکی از چهار نرم‌افزار محبوب استخراج تبدیل شود.


از آنجایی که BFGMiner در اصل به عنوان یک مدار ساپورت برای اضافه‌شدن به ماینرهای کارت گرافیکی ساخته شده، فقط با ASIC ها و FPGA ها سازگار است. مانند سی‌جی ماینر، بی‌اف‌جی ماینر نیز با زبان برنامه‌نوسی C نوشته شده و قابلیت اجرا در لینوکس ، مک و ویندوز را داراست و حتی می‌توان آن را بر روی رزبری پای (Raspberry Pi) نیز اجرا کرد (رزبری پای نوعی رایانه تک‌برد است که برای آموزش علوم رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد).


یکی از ویژگی‌های محبوب بی‌اف‌جی ماینر‌ها قابلیت استخراج رمز‌ارزهای مختلف به شکل همزمان است. به واسطه پردازش همزمان الگوریتم‌های استخراج، مانند SHA۲۵۶d و Scrypt این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا با توزیع سرمایه‌گذاری میان چند رمزارز، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و استخراجی مطمئن را در پیش بگیرند.


مانند سی‌جی ماینر، بی‌اف‌جی ماینر نیز از خط فرمان با کلید‌های قابل تنظیم بهره می‌برد. هرچند دسترسی به امکانات این نرم‌افزار برای حرفه‌ای‌ها ساده است، اما ممکن است فقدان منوی کاربری گرافیکی، ‌‌‌دسترسی به امکانات نرم‌فزار را برای کاربران مبتدی ناممکن سازد. BFGMiner به شکل رایگان قابل دانلود و استفاده است.


بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین در سهولت دسترسی: Multi Miner

مولتی ماینر با استفاده از موتور استخراج بی‌اف‌جی ماینر شروع به کار کرد، اما منوی کاربری گرافیکی و واضح، ردیابی خودکار سخت‌افزار‌ها و مشخصات استخراج و سازگاری با پلت‌فرم‌های گوناگون، مولتی ماینر را جزو بهترین‌ها از منظر سهولت دسترسی قرار داده است.


مزایا

معایب

منوی کاربری گرافیگی

نیاز به نصب نرم‌افزار اضافی برای اجرا در مک و لینوکس

تنظیم خودکار مشخصات استخراج

بهینه شده برای ویندوز

مولتی ماینر در سال ۲۰۱۳ توسط یکی از موسسین بی‌اف‌جی ماینر به نام Nate Woolls راه اندازی شد. اگرچه ساختار اصلی آن همان ساختار بی‌اف‌جی ماینر است اما منوی گرافیکی دسترس‌پذیر و ساده و راه‌اندازی سریع استخراج، این نرم‌افزار را به بهترین انتخاب ما در سهولت دسترسی تبدیل کرده است.


در حالی که اغلب نرم‌افزار‌های استخراج تا حدی نیازمند مهارت کد‌نویسی هستند، کاربران مبتدی می‌توانند بدون داشتن هیچ‌گونه مهارت تکنیکی با Multi Miner شروع به کار کنند. این نرم‌افزار پس از نشان دادن تمام تجهیزات و چیدمان آن‌ها، مشخصات سخت‌افزار‌ها را اسکن می‌کند و ویژگی‌‌های‌شان شامل قدرت پردازش و استخر (pool) متصل به آن را به کاربر نشان می‌دهد (استخر، محلی مجازی برای ماینر‌ها است که توان پردازش آنها را جهت استخراج رمزارز تجمیع می‌کند).


Multi Miner حتی از این هم پیش‌تر می‌رود و چگونگی ورود به استخر و محل ورود اطلاعات مربوط به استخر را به کاربر نمایش می‌دهد. این نرم‌افزار قابلیت کنترل از راه دور تجهیزات استخراج را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، به او اجازه می‌دهد استراتژی استخراج را انتخاب کند و به شکل خودکار رمزارزهای سود‌آور و در دسترس را استخراج می‌کند و سود حاصله را تخمین می‌زند.


مولتی ماینر به سادگی در ویندوز نصب می‌شود، اما استفاده از آن در سیستم‌عامل‌های مک و لینوکس نیازمند نصب نرم‌افزار‌های دیگری نیز هست. این نرم‌افزار این امکان را به سادگی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که فرآیند استخراج را در هر لحظه از سخت‌افزاری به سخت‌افزار دیگر در بین GPU ها و ASIC ها و FPGA ها تغییر دهد. علی‌رغم تناسب این نرم‌افزار برای کاربران مبتدی، کاربران حرفه‌ای می‌توانند به ویژگی‌های پیشرفته مولتی ماینر شامل دسترسی مستقیم به تنظیمات API (رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار) و الگوریتم‌های موتور استخراج دسترسی داشته باشند. همچنین این نرم‌افزار برای دانلود و استفاده رایگان است.


بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین Awesome Miner

بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین در مدیریت متمرکز: Awesome Miner

اوسام ماینر یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند استخراج است که به کاربر امکان می‌دهد تا انواع تجهیزات استخراج و استخر‌های مختلف را با یک پنل مدیریت کند. به همین خاطر این نرم‌افزار در صدر انتخاب‌های ما به عنوان بهترین نرم‌افزار مدیریت متمرکز قرار گرفته است.


مزایا

معایب

ساپورت بیش از ۲۵ دستگاه استخراج

نداشتن نسخه مک

قابلیت قطع و وصل برنامه‌ریزی‌شده مدارها

مناسب برای کاربر حرفه‌ای

قابلیت اجرا روی انواع کامپیوتر‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند

اوسام ماینر در سال ۲۰۱۴ توسط یک کمپانی نرم‌افزار سوئدی به نام IntelliBreeze، برای مدیریت استخراج رمز‌ارز‌ها تحت سیستم‌عامل ویندوز، راه‌اندازی شد. این نرم‌افزار گستره بالایی از پروسه‌های استخراج را صرفا با یک پنل کاربری سامان می‌دهد و به کاربر اجازه می‌دهد انواع تجهیزات و استخرهای استخراج را تحت فرمان یک عملگر مدیریت کند. این ویژگی‌ها اوسام ماینر را به بهترین نرم‌افزار مدیریت متمرکز تبدیل کرده است.


اوسام ماینر تعدادی ابزار قدرتمند را جهت کمک به کسب حداکثر سود و حداقل رساندن هدر رفت زمان، در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نرم‌افزار می‌تواند انواع سخت‌افزار‌های استخراج را به طور همزمان مدیریت کند (شامل ASIC ها و FPGA ها)، بیش از ۲۵ دستگاه استخراج را ساپورت می‌کند (cgminer bfgminer xmrig srbminer و غیره) و با اغلب الگوریتم‌های موجود سازگار است (SHA-۲۵۶, Scrypt, X۱۱, Ethereum و Zcash).


همچنین اوسام ماینر می‌تواند امکان اضافه‌کردن، جا‌به‌جا کردن و مدیریت چندین استخر استخراج را با یک کلیک و در کمترین زمان، در اختیار کاربر قرار دهد. تمام این ویژگی‌ها از طریق پنل کاربری وسیع Awesome Miner که جزئیات سخت‌افزار‌ها، مثل دما و سرعت فن‌ها را نمایش می‌دهد، مدیریت می‌شود. ساختار موتور‌های استخراج با زبان C# نوشته شده که می‌توان از آن برای تنظیم ترتیب و زمانبندی قطع و وصل مدار‌ها بهره برد.


همچنین اوسام ماینر برای اجرا در ویندوز و لینوکس طراحی شده است و نسخه وب این نرم‌افزار از طریق تمام کامپیوتر‌ها و مرورگرها قابل دسترس است. دانلود و استفاده از Awesome Miner رایگان است.


نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین

نتیجهٔ بررسی نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین

در میان بسیاری از نرم‌افزار‌های استخراج بیت کوین که هرساله راه‌اندازی می‌شوند، تنها معدودی از آن‌ها با توجه به اعتبار، ویژگی‌ها و سهولت کار با آن، توجه ما را به خود جلب کرد.


در صدر لیست ما، سی‌جی ماینر (CG Miner) به علت برخورداری از پلتفرم منبع-باز و قابلیت اجرا در انواع کامپیرتر‌ها و سازگاری با تمام تجهیزات استخراج، به عنوان بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین در مجموع جوانب قرار دارد.


کاربران حرفه‌ای، بی‌اف‌جی ماینر (BFG Miner) را می‌پسندند. به خاطر توانایی این نرم‌افزار در ردیابی کابل‌های خالی از جریان و راه‌اندازی مجدد آن و استخراج همزمان چند رمز‌ارز، انتخاب ما برای بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین در حوزه انعطاف‌پذیری ، بی‌اف‌جی ماینر است.


در حالی که کاربران مبتدی مولتی ماینر (Multi Miner) را به خاطر منوی کاربری گرافیکی و ردیابی خودکار سخت‌افزار‌ها و مشخصات استخراج، انتخاب می‌کنند و همین باعث شده تا مولتی ماینر را به عنوان بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین در حوزه سهولت دسترسی معرفی کنیم.


در نهایت اوسام ماینر (Awesome Miner) را به خاطر سازگاری با الگوریتم‌های محبوب استخراج و قابلت کنترل و مدیریت انواع تجهیزات استخراج و استخرها، فقط با یک پنل کاربری، به عنوان بهترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین در حوزه مدیریت متمرکز انتخاب کردیم.


سی‌جی ماینر

بهترین در مجموع جوانب

نرم‌افزار منبع باز و سازگار با انواع پلت‌فر‌م‌ها و سخت‌افزار‌ها

بی‌اف‌جی ماینر

بهترین در انعطاف‌پذیری

قابلیت زمانبندی پویا و استخراج چند رمز‌ارز

مولتی ماینر

بهترین در سهولت دسترسی

منوی کاربری گرافیکی و ردیابی خودکار سخت‌افزارها و مشخصات استخراج

اوسام ماینر

بهترین در مدیریت متمرکز

مدیریت تجهیزات و استخرهای گوناگون با پنل کاربری



منبع: investopedia


انتهای خبر

0
0