همفکران
1401/06/19
16:50
گزارش بازار/ دوران بلاتکلیفی!

شاخص کل بورس تهران در ۱۹امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت بالغ بر ۱۵ هزار واحدی مواجه شد و با از دست دادن مرز روانی ۱.۴ میلیونی، تا سطح ۱ میلیون و ۳۹۷ هزار واحد عقب نشینی کرد. جو منفی حاکم بر بازار موجب شد شاخص هموزن هم در مسیری نزولی به حرکت دربیاید و با افت ۴۷۰۰ واحدی به کارش پایان داد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۱۹امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت بالغ بر ۱۵ هزار واحدی مواجه شد و با از دست دادن مرز روانی ۱.۴ میلیونی، تا سطح ۱ میلیون و ۳۹۷ هزار واحد عقب نشینی کرد.


جو منفی حاکم بر بازار موجب شد شاخص هموزن هم در مسیری نزولی به حرکت دربیاید و با افت ۴۷۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


مبین، فسبزوار و شسپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. مبین در دقایق پایانی با رنج گشی مثبت تا محدوده ۴+ پیشروی کرد. شسپا رشد حدود ۲ درصدی قیمت را رقم زد و فسبزوار در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. فارس، کچاد و حکشتی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. حکشتی با عرضه بیشتری مواجه بود و با افت حداکثری قیمت در یک قدمی صف فروش به خط پایان رسید. دو نماد دیگر با کاهش بالغ بر ۳ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و بپاس و خدیزل، با افت ۱۳۷ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۸ هزار و ۹۸۱ واحد قرار گرفت. توسن و سمگا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی pn,n ۴۱۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۳ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دارویی ها صدرنشین ورود پول های حقیقی بودند. در مقابل شیمیایی ها و حمل و نقلی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای درازی و خکرمان بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای حکشتی و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در نخستین روز معاملاتی هفته جاری شاهد روندی منفی و رکودی در بازار بورس تهران بودیم . سرخپوشی یکدست تابلو معاملات، افت یکپارچه قیمت سهام، شدت گرفتن شیب خروج پول های حقیقی و نزولی بودن حجم و ارزش معاملات از جمله اتفاقات بازار امروز بود.


خوش بینی ها نسبت به برجام تنها کورسوی امید سهامداران طی هفته های اخیر شده بود که آن هم چندروزیست دیگر رنگ باخته و با توجه به نزدیک شدن به جلسه شورای حکام، انتظار حصول توافق تا بعد از نتایج این جلسه نیز وجود ندارد. بنابر این احتمالا باید تا آبان ماه، یعنی موعد انتخابات کنگره آمریکا صبر کنیم.


بازار های جهانی هم که وضعیت مساعدی ندارند و افزایش شدید نرخ بهره بانک‌های مرکزی و محدودیت‌های کرونایی در چین همه و همه دست به هم دادند و فشار مضاعفی بر بازار بورس تهران وارد کرده اند.


در بازار امروز بزرگ و کوچک باهم سوختند و تنها برخی از تک نمادها بودند که توانستند عرض اندام کنند.


خکرمان از گروه خودرو ۳+ خورد و با صف خرید در قیمت ۳۶۵ تومان به کارش پایان داد.


دانا از صنعت بیمه با رشد بیش از ۴ درصدی به ۱۴۰ تومان رسید.


در میان لیزینگی ها، ولغدر و ولبهمن و ولانا و ولکار با اقبال خریداران همراه بودند و رشد قیمتی را تجربه کردند. ولغدر برای هفتمین روز متوالی در سقف قیمتی بست و با خریدارانی که در قیمت ۳۴۸ تومان صف بسته بودند، روز را به پایان برد.


فولای، فسپا، فگستر و فمراد از جمله کوچک های فلزی بودند که معاملاتی مثبت داشتند و با برتری خریداران دنبال شدند.


اگرچه حمل و نقلی ها جز صنایعی بودن که بیشترین پول خرد را از دست دادند اما حفارس و حپترو خلاف جهت حرکت کردند و با رشد حداکثری قیمت به ترتیب به ۱۲۶۹ تومان و ۳۷۵۶ تومان رسیدند.


در میان زراعتی ها هنوز هم تحرکات مثبت خریداران به چشم میخورد. زمگسا، زکشت، زپارس و سیمرغ از جمله نمادهای سبزپوش این صنعت بودند که روندی صعودی داشتند.


در میان افت یکپارچه بزرگان، غول های پالایشی و فلزی نظیر شپنا،شبندر، فولاد و فملی روندی متعادل تر داشتند و به درجا زدن در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای ولغدر، فسدید و فسپا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ولغدر، آینده و پلاست بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۶۸ درصد، شپارس با ۳.۹۲ درصد و مبین با ۲.۹۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کساپا با ۴.۵۵ درصد، کنور با ۳.۹۹ درصد و سنیر با ۳.۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای پایانی هفته روندی صعودی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار ۴۳۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۵ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۴ افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۱۸ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0