بتاسهم
1401/02/10
11:17
نرخ زغال طی یکسال اخیر 37% افزایش یافت و از 3 میلیون تومان به بالای 4 میلیون تومان رسید... بهای زغال داخلی 71 درصد کمتر از زغال وارداتی است... بر...

نرخ زغال طی یکسال اخیر ۳۷٪ افزایش یافت و از ۳ میلیون تومان به بالای ۴ میلیون تومان رسید...



بهای زغال داخلی ۷۱ درصد کمتر از زغال وارداتی است...



بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن زغالسنگ ایران نرخ این محصول طی ماه های اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده و به بالای ۴ میلیون تومان در هر تن رسیده است. نرخی که در تاریخ معاملات زغال داخلی بی سابقه است.



آمارها نشان می دهد طی یک سال گذشته بهای هر تن زغالسنگ با ۳۷ درصد افزایش از محدوده ۳ میلیون تومان به بالای ۴ میلیون تومان رسیده و نکته قابل تامل آنکه ۲۱ درصد از این رشد قیمت در ۳ ماه گذشته رخ داده است. روند کلی قیمت زغال داخلی افزایشی است اما تقریبا در میانه سالی که گذشت با نوسانات منفی اندکی نیز همراه شد. بهای این محصول در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۲،۸ میلیون تومان در هر تن بود که طی ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ تا محدوده ۳،۸ میلیون تومان پیش رفت. پس از آن فراز و فرودهایی را تجربه کرد و تا محدوده ۳،۴ میلیون تومان نیز کاهش یافت اما از دی ماه ۱۴۰۰ یعنی آخرین باری که با قیمت ۳،۴ میلیون تومان معامله شد، در مسیر صعودی نسبتا پرشتابی قرار گرفت، به طوریکه طی سه ماه به بالاتر از ۴ میلیون تومان رسید.



در حالیکه حجم تولیدات داخلی کنسانتره زغال پاسخگوی کامل نیازهای داخل کشور نیست، مصرف کنندگان ناچارند تا بخشی از نیازهای خود را از خارج از کشور تامین کنند. در حقیقت بیش از ۴۰ درصد از نیاز داخلی زغال وارد می شود و این واردات با نرخ بسیار بالایی نسبت به بهای داخلی زغال انجام می شود. قیمت زغال وارداتی بیش از سه و نیم برابر نرخ زغال داخلی است و به نظر می رسد با وجود اصلاحاتی که در نحوه قیمتگذاری زغال از آبان ۹۷ تا کنون اعمال شده و افزایش چشمگیری که طی این مدت تجربه کرده اما بهای این محصول هنوز هم از قیمت واقعی خود فاصله زیادی دارد.



سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفت و گو با همفکران درباره وضعیت تولید و فروش این صنعت در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ جمعا ۳،۵ میلیون تن زغال خام و ۱،۸۰۰ میلیون تن کنسانتره زغالسنگ در کشور تولید شد. بخش عمده این تولیدات توسط شرکت پروده طبس انجام گرفت.



او اضافه کرد: کل نیاز داخلی به کنسانتره زغالسنگ حدود ۳،۲ میلیون تن بود که مابه التفاوت این مقدار با تولید داخلی، از خارج از کشور تامین شد.



صمدی درباره روند افزایشی نرخ زغال طی ماه های اخیر و چشم انداز پیش رو اظهار داشت: اساسا نرخ زغال چند سالی است که وابسته به قیمت شمش فولاد خوزستان شده است. بر اساس تلورانسی که در بهای شمش فولاد خوزستان اتفاق می افتد نرخ زغال نیز نوسان می کند. البته روند کلی نرخ زغال افزایشی است اما به دلیل اینکه تابعی از قیمت شمش فولاد خوزستان است، نمی توان آن را پیش بینی کرد.



وی در پایان راجع به نرخ زغال وارداتی و فاصله آن با نرخ زغال داخلی گفت: در حال حاضر قیمت زغال وارداتی ۵۰۰ دلار به ازاء هر تن است. در حالی که زغال داخلی با قیمت بسیار کمتری توسط متقاضیان خریداری می شود. هم اکنون ذوب و میدکو دو مصرف کننده و در واقع تنها مصرف کنندگان زغال در کشور هستند. البته میدکو به سمت معدنکاری رفته و اقداماتی در این خصوص انجام داده تا بتواند بخشی از نیازهای خود را از طریق معدنکاری تامین کند.



گفتنی است نرخ زغال وارداتی بر مبنای دلار ۲۸ هزار تومانی حدود ۱۴ میلیون تومان می شود. در حالی که قیمت زغال داخلی در بالاترین رکوردی که داشت حدود ۴ میلیون تومان است. بنابراین قیمت زغال داخلی نسبت به زغال وارداتی ۱۰ میلیون تومان در هر تن کمتر است. به بیان دیگر نرخ زغال داخلی حدود ۷۱ درصد کمتر از زغال وارداتی است.

انتهای خبر

0
0