همفکران
1400/03/17
14:26
گزارش بازار /عبور از مقاومت؟

شاخص کل بورس تهران صعودی بود.. شاخص کل بورس با رشد ۸۵۰۰ واحد معادل ۰.۷۵ درصد توانست از مقاومت یک میلیون ۱۴۵ هزار واحدی عبور کندو خود را به ارتفاع یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد برساند. این صعود خط روند نزولی را که از ابتدای سال آغاز شده بود را شکاند. البته شاخص کل امروز روندی ناپایدار داشت و حتی برای دقایقی نزولی شد که می تواند نشانه ای از روند کاهشی فردا باشد. شاخص کل هم وزن نیز ۱۷۰۰ واحد معادل ۰.۴۷ درصد رشد کرد. این شاخص نیز در میانه روز کمی کاهش داشت اما بعد از گذشت دقایقی با شیب ملایم رشد کرد...

شاخص کل بورس تهران صعودی بود.. شاخص کل بورس با رشد ۸۵۰۰ واحد معادل ۰.۷۵ درصد توانست از مقاومت یک میلیون ۱۴۵ هزار واحدی عبور کندو خود را به ارتفاع یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد برساند. این صعود خط روند نزولی را که از ابتدای سال آغاز شده بود را شکاند. البته شاخص کل امروز روندی ناپایدار داشت و حتی برای دقایقی نزولی شد که می تواند نشانه ای از روند کاهشی فردا باشد. شاخص کل هم وزن نیز ۱۷۰۰ واحد معادل ۰.۴۷ درصد رشد کرد. این شاخص نیز در میانه روز کمی کاهش داشت اما بعد از گذشت دقایقی با شیب ملایم رشد کرد. فولاد ، تاپیکو و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت و انرژی۳ ، اپال و وسخوز بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.


در فرابورس هم اوضاع بد نبود. شاخص کل فرابورس ۱۶ واحد معادل ۰.۱ درصد رشد کرد و خود را به ۱۷ هزار ۷۲۰ واحد رساند. این شاخص روز را با رنگ سبز آغاز کرد اما تغییر روند داد و کاهشی شد هرچند در پایان به رنگ سبز و صعودی روز را تمام کرد. ذوب ، زاگراس و ومهان نمادهای با بیشترین اثر مثبت و دماوند ، وهور و تاپکیش نمادهای با بیشترین اثر منفی امروز در فرابورس بودند.


بازار امروز ۱۰۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی داشت و ارزش معاملات خرد ۳۵۰۰ میلیارد تومان شد که ۸ درصد کمتر از روز قبل بود.. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی افزایش نسبت به چهارشنبه به بیش از ۵۸ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز ۲۴۶ میلیارد دلار شد.



صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت ، سهامی ، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در یک هفته صندوق های مبتنی بر سکه طلا در صدر قرار گرفتند. آنها اختلاف اندکی با هم دارند. پیشتاز این صندوق ها کیان با ۶.۸۹ درصد و بعد از او مفید با ۶.۷۴ درصد ، لوتوس با ۶.۵۹ درصد و زرافشان امید ایرانیان با ۶.۳۵ درصد قرار داشتند. در مقابل صندوق مشترک کوثر با ۲.۴۶ درصد ، دارایکم با ۱.۵۹ درصد و طلای سرخ نوویرا با ۰.۹۲ درصد افت بیش از دیگران به خریداران خود ضرر زدند.


صندوق مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد گوهر معامله می شود. قیمت پایانی این صندوق اختلاف زیادی با NAV آن ندارد. و باید توجه داشت حجم معاملات آن از میانگین ماهانه آن خیلی کمتر است.


پر حجم ترین معاملات


امروز هم بانکی ها ، سرمایه گذاری ها و انبوه سازان بیشترین حجم معاملات را داشتند. در بین نمادها نیز پالایش غکوروش و کمند بیش از دیگران خرید و فروش شدند.


غکوروش بعد از عرضه اولیه در ۵ خرداد هر روز سبز بود و با حجمی نزدیک به حجم مبنا معامله می شد. اما امروز تغییر رویه داد و با معامله ۱۱۵ میلیون سهم در صدر پر معامله ترین نمادها ایستاد. از این حجم معامله حقیقی ها ۹۷ درصد را خریدند و حقوقی ها ۲۸ درصد را فروختند در نتیجه بیش از ۱۱۷۳ میلیارد یال پول حققی به نماد وارد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه غذایی ها با اختلاف زیاد در صدر جذب پول حقیقی قرار گرفت. محصولات شیمیایی و خودرویی ها در رتبه های بعدی ایستادند. حقوقی ها بییشتر برای فلزات اساسی ، بیمه و بانک ها دست به جیب شدند. شاید دلیل تزریق پول به گروه غذایی را باید در نماد غکوروش جستجو کرد. این نماد با اختلاف زیاد بیشترین پول حقیقی را جذب کرد و پس از او شپدیس و کاما قرار گرفتند. اما وپاسار ، بپاس و میدکو بیشترین خروج پول را تجربه کردند.


وپاسار به شدت توسط کدهای حقوقی خود حمایت می شود. امروز حقوقی ها کمی بالاتر از صفر روزانه نماد سفارش خرید سنگین گذاشتند و اجازه ندادند حجم عرضه ها نماد را به رنگ قرمز کند. از ۳۱ میلیون سهم معامله شده امروز ۹۳ درصد توسط ۴ کد حقوقی جمع شد و البته ۵۱ درصد هم توسط حقوقی های دیگر فروخته شد.


میدکو در مجمع خود با افتخار از افتتاح فولاد زرند صحبت می کرد. حادثه دیروز در این مجموعه موجب شد بعد از چند روز صعودی نماد استراحت کند. البته دو کد حقوقی تمام قد از سهم حمایت کردند و با خرید ۹۱ درصد از ۷ میلیون سهم معامله شده اجازه ندادند قیمت پایانی با رنگ قرمز بسته شود. در سمت فروش هم حقوقی ها حضور پر رنگ داشتند و ۵ کد ۴۲ درصد از عرضه ها را انجام دادند. امروز میدکو ۱۵۵ میلیارد ریال خروج پول حقیقی را تجربه کرد.


شپدیس امروز مورد توجه حقیقی ها قرار گرفت ولی نه پیامی از سوی ناظر بازار داشت و نه خبری در کدال منتشر کرده بود. دلیل این توجه هنوز مشخص نشده است و باید منتظر ماند و دید خریداران هوشمندانه عمل کرده اند یا فروشندگان. در این نماد ۳ میلیون سهم معامله شد که ۶۳ درصد آن را حقوقی ها فروختند و حقیقی ها ۹۲ درصد را خریدند که موجب ورود ۱۶۸ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه بیشترین حجم مشکوک به تاپکیش ، کحافظ و هجرت تعلق داشت اما در بازه ۳۰ روزه کحافظ مشکوک ترین حجم معاملات را داشت و پس از او کوثر و غشهد قرار داشتند.


کحافظ بعد از افشا اطلاعات با اهمیت یکبار در ۱۲ خرداد بازگشایی شد ولی ناظر معاملات آن را ابطال کرد. امروز دو مرتبه بازگشایی شد و با اینکه میانگین ماهانه حجم معاملاتش ۲۲ هزار سهم بود ، بیش از ۱۱ میلیون سهم معامله شد. البته افت نزدیک به ۱۹ درصدی هم در این قضیه موثر بود. کحافظ بعد از این افت کم کم رشد کرد و با بیش از ۵ درصد بهبود به قیمت ۱۰۰۸۰ ریال رسید. کنترل این نماد در دستان حقیقی ها بود و آنها ۹۸ درصد در سمت فروش مشارکت داشتند و ۹۲ درصد در سمت تقاضا، که منجر به ورود ۶۹۸ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


محصولات کامپیوتری با ۴.۵۰ درصد ، محصولات چرمی با ۳.۷۳ درصد و حمل و نقل با ۲.۵۴ درصد رشد بهترین بازدهی روزانه را بین صنایع به نام خود ثبت کردند. در مقابل استخراج معادن با ۳.۷۷ درصد ، سایر واسطه گری مالی با ۲.۳۱ درصد و کاشی و سرامیک با ۱.۹۴ درصد بیش از بقیه افت داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به سهامداران ونیرو با ۶.۹۸ درصد و پس از آن به فگستر و وبرق با ۵ رشد رسید. اما تاپکیش با ۲۶.۲۸ ، هجرت با ۲۰.۳۴ و وآوا با ۱۷.۸۴ درصد بیش از دیگر نمادها کاهش قیمت داشتند.


ونیرو صف خرید شد. این نماد با افشا اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود. این افشا درباره افزایش نرخ فروش برق با مجوز وزیر نیرو بود. خریداران با امیدواری سهم می خریدند و نماد را تا صف خرید استقبال کردند. جالب اینکه از ۲۴ میلیون سهم معامله شده ۱۰۰ درصد را حقیقی ها خریدند و حقوقی ها در سمت فروش تنها ۷ درصد را عرضه کردند.


تاپکیش مدتها در صف فروش گیر کرده بود تا اینکه افشا یک خبر خوب او را به تعادل رساند. خبر قرار داد فروش دستگاه کارتخوان بهانه ای شد تا نماد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود و فروشندگان فرصت پیدا کنند تا سهم خود را بفروشند و خارج شوند. حقیقی ها با فروش ۹۷ درصد از ۳ میلیون سهم معامله شده و خرید تنها ۱۰ درصد از عرضه ها موجب خروج ۴۴ میلیاد ریال پول حقیقی از نماد شدند و قیمت تاپکیش را ۲۶.۲۸ درصد پایین آوردند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار با رشد ۰.۶۸ درصدی خود را به ۲۳ هزار ۵۹۰ تومان رسانده است. دلار در بازارهای جهانی نیز رشد داشتو نسبت به یورو ۰.۰۵ درصد بهبود پیدا کرد.


سکه طرح جدید نیز دوباره سبز شده است و امروز با ۰.۷۷ درصد رشد به ۱۰ میلیون ۸۳۱ هزار تومان رسیده است.


انس طلا چند روزی است باعث نگرانی خریدارانش شده است. بسیاری این کاهش قیمت ها را تلاش انس برای تثبیت در ۱۹۰۰ دلار می دانند. هر انس طلا امروز با ۰.۲۹ درصد کاهش نسبت به دیروز با قیمت ۱۸۸۵ دلار معامله می شود.



انتهای خبر

0
0