همفکران
1400/06/01
14:57
گزارش بازار / تابستان داغ بورس ادامه دارد

شاخص کل بورس تهران دوشنبه اول شهریور ۱۴۰۰ یک روز پر نوسان را پشت سر گذاشت و بعد از چند فراز و فرود و به لطف بازگشایی پترول توانست ۳۳۸ واحد معادل ۰.۰۲ درصد رشد کند و در یک میلیون و ۵۱۵ هزار باقی بماند. شاخص هم وزن نیز روز پرنوسانی داشت اما وارد بازه منفی نشد و در نهایت خیلی زود به مسیر صعودی برگشت و توانست ۴۱۰۰ واحد معادل ۰.۹۴ درصد بالا برود.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه اول شهریور ۱۴۰۰ یک روز پر نوسان را پشت سر گذاشت و بعد از چند فراز و فرود و به لطف بازگشایی پترول توانست ۳۳۸ واحد معادل ۰.۰۲ درصد رشد کند و در یک میلیون و ۵۱۵ هزار باقی بماند. شاخص هم وزن نیز روز پرنوسانی داشت اما وارد بازه منفی نشد و در نهایت خیلی زود به مسیر صعودی برگشت و توانست ۴۱۰۰ واحد معادل ۰.۹۴ درصد بالا برود. پترول، اخابر و شپدیس بیش از دیگر نمادها اثر مثبت باقی گذاشتند. به جز اخابر دو نماد دیگر به صف خرید نرسیدند. فارس، میدکو و فولاد نیز بیشترین اثر منفی را داشتند. هر سه نمادها حمایت حقوقی ها را با خود داشتند اما میدکو به صف فروش رفت.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس بعد از سی دقیقه به مدار صعود برگشت و توانست با ۲۱ واحد رشد معادل ۰.۱ درصد به ۲۱ هزار ۸۹۷ واحد برسد. صبا، وسپهر و شگویا سه نماد با بشترین اثر مثبت و آریا، بپاس و کگهر سه نماد با بیشترین اثر منفی بودند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه رزش معاملات خرد امروز نیز بیش از ۹۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و حقیقی ها ۱۳۱ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۳ میلیارد دلار رسید.


دیروز و امروز سبد همفکران به روز رسانی شد و علاوه بر اضافه شدن نمادهای جدید حد سود شپدیس نیز تغییر کرد.




صندوق های دولتی


دارایکم از زمانی که از روند نزولی خارج شده بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است. امروز ارزش ذاتی صندوق اندکی کاهش یافت و به ۱۹۵۵۷۲ ریال رسید ولی قیمت پایانی ۴.۵۴ درصد بالا رفت. حقوقی ها مشارکت چندانی در معاملات نداشتند ولی ۵ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.


پالایش هم با کاهش ارزش ذاتی مواجه بود. ارزش ذاتی این صندوق به ۸۹۴۳۸ ریال رسید و قیمت پایانی ۳.۴۷ درصد رشد کرد. حقوقی ها در اینجا هم حضور محسوسی نداشتند و ۳ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم تزریق شد.


پر حجم ترین معاملات بورس


سرمایه گذاری، شیمیایی و فلزات اساسی میزبان بیشترین معاملات بورس بودند. نمادهای خبهمن، خساپا و خودرو نیز حجم معاملاتی بیش از دیگر نمادها داشتند


خبهمن روز پر نوسانی داشت. دو بار خود را به صف خرید رسن ولی هر دفعه صف عرضه شد و قیمت پایین آمد. هرچند در آخرین دقایق بازار دوباره حجم تقاضا نماد را تا نزدیکی صف خرید هدایت کرد. از یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون سهم معامله شده، سهم حقوقی ها ۲۵ درصد در سمت خریدار و ۲۷ درصد در سمت فروشنده بود و موجب ورود ۲۶ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شدند. P/E این نماد برابر ۱۶.۵۴ است و یک از نمادهای سود ده صنعت خودرو سازی است. به نظر می رسد خبهمن برای رسیدن به ۱۹۰۰ ریال مانع جدی روبروی خود نمی بیند.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه های انبوه سازی، زراعت و نیروگاهی بیشترین پول حقیقی را جذب کردند؛ و بیشترین پول حقوقی به سمت گروه های فراورده های نفتی، فلزات اساسی و بانک رفت. دلر، سپید و شاراک نمادهای محبوب حقیقی ها نام گرفتند و شپنا، فولاد و سمگا زیر چتر حمایت حقوقی ها بودند.


دلر روز را با تردید و در نزدیکی صفر تابلو آغاز کرد. قبل از ساعت ۱۰ خریداران بیش از ۷ میلیون سهم را خریدند و صف خرید تشکیل دادند از ۹ میلیون سهم معامله شده ۹۳ درصد توسط ۴ کد حقوقی عرضه و تقریبا ۱۰۰ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد و ۳۶ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد. به نظر می رسد دلر در تلاش است از روند نزولی خود خارج شود در این صورت ۴۵۶۰۰ ریال می تواند هدف اول آن باشد.


شپنا باز هم نیازمند حمایت حقوقی ها شد. از ۱۴۶ میلیون سهم معامله شده، حقوقی ها ۴۰ درصد را خریداری و ۹ درصد را عرضه کردند و ۶۸ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم تزریق کردند. آنها تلاش کردند دامنه نوسان نماد در محدوده صفر تابلو باشد و قیمت پایانی خیلی افت نداشته باشد. شپنا از روند نزولی خود خارج شده است اما به محدوده مقاومت مهمی رسیده. در صورت عبور موفقیت آمیز از این محدوده می توان امید داشت قیمت تا ۱۸۵۰۰ ریال رشد کند و در غیر این صورت ۱۳۰۰۰ ریال اولین حمایت سهم خواهد بود.




نمادهای مشکوک


کترام، کدما و لپارس مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز کترام، گکیش و کپشیر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


گکیش از بهمن ماه ۹۹ در صف فروش قفل است و میانگین حجم ماهانه آن به ۸۰۰۰ سهم رسیده بود. امروز ۱۰۰ هزار سهم معامله شد و تمام آن توسط حقیقی ها عرضه و خریداری شد. در نتیجه این معاملات قیمت پایانی ۱.۳۹ درصد پایین آمد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پترول با ۲۵.۰۷ درصد از آن خود کرد و بعد از او کفپارس، بایکا، ستران ثباغ، فزرین و وملی با ۵ درصد رشد قرار دارند. در انتهای جدول کترام با ۲۵.۴۷ درصد، کپشیر با ۱۶.۳۱ درصد و غگیلا با ۵ درصد افت حضور دارند.


پترول از مجمع عمومی عادی سالانه برگشت و با استقبال گرم خریداران روبرو شد. خریداران قیمت را تا ۳۳ درصد هم بالا بردند اما کم کم قیمت پایین آمد و قیمت پایانی نسبت به روز قبل ۲۵.۸۹ درصد رشد کرد. از ۳۸۹ میلیون سهم معامله شده ۷ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد حقیقی ها با وارد کردن ۹ میلیارد تومان پول ۹۸ درصد در سمت تقاضا مشارکت کردند. در این مدت که پترول متوقف شده بود افزایش سرمایه ۱۸۰ درصدی داشت.


کترام دیروز از مجمع عمومی عادی سالانه بازگشت ولی معاملاتش باطل شد و امروز دوباره بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و بیش از ۲۸ درصد افت قیمت داشت. چند دقیقه بعد از بازگشایی سر و کله خریداران پیدا شد و تقاضا موجب شد صف خرید تشکیل شود. از ۷ میلیون سهم معامله شده ۳۵ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۹۳ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد و ۶ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد تزریق کردند. کترام از دی ماه ۹۹ تا کنون بیش از ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز هم به روند صعودی خود ادامه داد و ۰.۶۳ درصد بالا رفت و به ۲۷ هزار و ۶۲۱ تومان رسید. به نظر می رسد دلار قصد دارد به سمت ۲۹ هزار تومان حرکت کند.


سکه طرح جدید امروز افت قیمت داشت برای دقایقی به کانال ۱۱ میلیون تومان برگشت اما توانست قسمتی از ضررها را جبران کند و دوباره وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شود. هر سکه با کاهش ۰.۱۵ درصدی به قیمت ۱۲ میلیون و ۹۶ هزار تومان رسیده است. در صورت تثبیت در این کانال، ۱۲۸۰۰ هزار تومان می تواند مقاومت اول باشد.


انس طلا با رشد ۰.۴۲ درصدی به ۱۷۸۸ دلار رسیده است. انس تا ۱۸۰۰ دلار مانع مهمی سر راه خود ندارد.



انتهای خبر

0
0