همفکران
1400/05/19
14:20
گزارش بازار / واکنش بازار به سیگنال های دلاری

شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ با برداشتن یک گام ۲۰ هزار واحدی و رشد ۱.۴۴ درصدی به یک میلیون و ۴۵۳ هزار واحد رسید. اغلب کارشناسان این رشد را نتیجه افزایش قیمت دلار می دانند. شاخص هم وزن نیز با رشد ۱.۳۱ درصدی معادل ۵۴۰۰ واحد بهترین روز در یک ماه گذشته را به پایان رساند.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ با برداشتن یک گام ۲۰ هزار واحدی و رشد ۱.۴۴ درصدی به یک میلیون و ۴۵۳ هزار واحد رسید. اغلب کارشناسان این رشد را نتیجه افزایش قیمت دلار می دانند. شاخص هم وزن نیز با رشد ۱.۳۱ درصدی معادل ۵۴۰۰ واحد بهترین روز در یک ماه گذشته را به پایان رساند. فولاد، پارس و تاپیکو بیشترین تاثیر در رشد امروز بازار داشتند و هر سه سقف قیمتی معامله می شدند؛ اما میدکو، وپاسار و شفن بیش از دیگر نمادها اثر منفی داشتند که به لطف حمایت حقوقی ها افت قیمتی زیادی را تجربه نکردند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۱.۶۶ درصد معادل ۳۴۰ واحد رشد کرد و به ۲۰ هزار و ۷۸۹ واحد رسید. شاخص فرابورس راه چندانی تا سقف تاریخی خود در مرداد ۹۹ ندارد و تقریبا تمام زیان های این یک سال را جبران کرده است. آریا، کگهر و هرمز بیشترین تاثیر مثبت و کوثر، دتوزیع و پخش بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه رزش معاملات خرد بیش از ۸۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که رکورد جدیدی در سال جاری محسوب می شود و بیشترین سطح از بهمن سال گذشته است همچنین ۴۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۷ میلیارد دلار ماند.



صندوق های دولتی


دارایکم روز خوبی داشت. هم حقوقی ها حمایت کردند، هم ارزش ذاتی رشد کرد و هم قیمت پایانی ۱.۵۹ درصد افزایش یافت. ارزش ذاتی صندوق به ۱۸۲۰۰۷ ریال رسید و حقوقی ها ۹ میلیارد تومان پول وارد سهم کردند.


پالایش سبز کم جان بود. ارزش ذاتی صندوق افزایش یافت و به ۸۲۴۸۹ ریال رسید. قیمت پایانی در محدوده صفر تابلو باقی ماند. حقوقی ها تنها ۵ درصد از معاملات را خریدند و ۶ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند. مدیران پالایشی یکم هنوز فرصت نکردند گزارشی از مجمع صندوق پالایش منتشر کنند.


پر حجم ترین معاملات بورس


گروه های فلزات اساسی، بانک ها و بیمه ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند و سه نماد ملت، خساپا و خودرو بیش از دیگر نمادها معامله شدند.


ملت بعد از دو ماه توقف و افزایش سرمایه ۹۷۵ درصدی دیروز از مجمع برگشت و ۱۶ درصد جهش قیمتی را تجربه کرد. امروز در صف خرید باز شد اما خیلی زود صف عرضه و قیمت چند درصدی پایین آمد. ولی این پایان ماجرا نبود، چند دقیقه بعد حقیقی ها برای خرید دوباره صف کشیدند. این صف سه بار دیگر در طول روز عرضه شد اما حجم تقاضا نماد را دوباره به صف بر می گرداند. حقوقی ها ۲۸ درصد از ۵۷۷ میلیون سهم معامله شده را عرضه و فقط ۲ درصد را خریداری کردند تا ۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شود. P/E ملت ۸.۳۸ اعلام شده که بالاتر از متوسط گروه است. احتمالا قیمت تا ۱۵۳۷ ریال را به راحتی طی کند.


بیشترین ورود و خروج پول



امروز هم گروه فلزات اساسی مورد توجه حقیقی ها قرار گرفت و بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. غذایی ها و محصولات شیمیایی توانستند رتبه های بعدی را کسب کنند. حقوقی ها نیز در گروه هلدینگ ها، فراورده های نفتی و کانی های فلزی مشغول خرید بودند. حقیقی ها بیش از همه به نمادهای کاوه، غدیس و آگاس پول تزریق کردند و حقوقی ها از شپنا، شستا و وغدیر حمایت کردند.


کاوه در ابتدای روز روند نزولی داشت و برای دقایقی به بازه منفی هم رفت؛ اما کمی بعد سمت تقاضا تقویت شد و خریداران سهم را به صف خرید کشاندند. این صف حجم کمی داشت و ناپایدار بود و یکبار هم عرضه شد. از ۶۶ میلیون سهم معامله شده سهم حقوقی ها ۷۵ درصد در سمت عرضه و ۱۶ درصد در سمت تقاضا بود که این روند موجب ورود ۸۱ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد. کاوه چند ماهی در یک بازه مشخص نوسان کرد و با شیب کمی روند نزولی داشت. به نظر می رسد امروز از روند نزولی خود خارج شده است و امیدها برای رشد آن زنده شده.


شپنا یکی از مهمترین نمادهای صندوق پالایشی یکم است و تغییرات قیمتی آن تاثیر زیادی روی قیمت پالایش می گذارد. این نماد مدتی است از سمت حقوقی ها حمایت می شود و آنها تلاش می کنند قیمت پایانی را در محدوده صفر تابلو نگه دارند. حقوقی ها از ۱۱۵ میلیون سهم معامله شده امروز ۳۶ درصد را خریداری کردند و فقط ۵ درصد را برای فروش عرضه کردند. این روند موجب ورود ۴۶ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. به نظر می رسد حمایت سفت و سخت حقوقی ها خیلی بی دلیل نسیت و شپنا چند روزی است که از روند نزولی خود خارج شده است. ۱۴۵۴۲ ریال می تواند هدف اول این نماد باشد.




نمادهای مشکوک


قلرست و جهرم در بازه های ۷ روزه و ۳۰ روزه مشکوک ترین حجم معاملات را داشتند.


قلرست از بهمن ماه به تمام اتفاقات بازار بی توجه شده است در صف فروش قفل است. در این مدت چند بار هم مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد، اما تاثیری نداشت. میانگین حجم ماهانه این نماد ۱۴ هزار سهم شده است. امروز حقیقی ها دست به کار شدند و ۹۸ درصد از ۱۱ میلیون سهم معامله شده را خریدند. این حجم از تقاضا موجب شد چند دقیقه سهم از صف فروش خارج شود و قیمت رشد کند؛ اما این روند ادامه نداشت و خیلی زود دوباره به صف فروش برگشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به ولقمان با ۶۵.۴۲ درصد و کمینا با ۲۹.۶۷ درصد رسید. در مقابل کدما با ۵ درصد، قلرست با ۴.۸۵ درصد و کساپا با ۴.۳ درصد افت قیمت بدترین عملکرد را به جا گذاشتند.


کمینا یکی از نمادهای بازار پایه فرابورس است. امروز بعد از برگزاری مجمع و افزایش سرمایه ۲۵۵ درصدی از محل آورده نقدی بازگشایی و با استقبال گرم حقیقی ها روبرو شد. حقوقی ها ۷۴ درصد از ۴.۳ میلیون سهم معامله شده را عرضه و حقیقی ها تمام عرضه ها را خریداری کردند. در نتیجه ۳ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


کدما بعد از اینکه چند روز پشت سر هم در سقف روزانه معامله شد و هر روز صف خرید را تجربه می کرد، امروز تغییر رویه داد و به صف فروش رفت. یک کد حقوقی ۵۱ درصد از ۱۹۵ هزار سهم معامله شده امروز را خریداری کرد و ۲.۵ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کرد اما صف فروش سنگین تر از این مقدار است و تکان نخورد. احتمالا این واکنشی به مقاومت پیش روی سهم است و به زودی شاهد رشد قسمت خواهیم بود.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار ۰.۷۳ درصد افزایش قیمت داشته است و وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شده است. در صورت تثبیت در این کانال احتمال رشد تا ۲۷ هزار تومان بسیار بالا است. هم اکنون ارزش هر دلار آمریکا ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان است.


سکه طرح جدید به لطف ثبات قیمت انس و افزایش قیمت دلار امروز رشد کرد. قیمت هر سکه طلا با ۰.۱۹ درصد افزایش قیمت نسبت به دیروز به ۱۱ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان رسید.


انس طلا بعد از نوسان دیروز به تعادل رسیده است و امروز را به استراحت می گذراند. انس تغییرات زیادی ندارد و تنها ۰.۰۲ درصد رشد کرده و به ۱۷۲۹ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0