همفکران
1400/08/27
12:53
گزارش هفتگی / واکنش منفی به گفتار درمانی

شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۷ آبان ۱۴۰۰ با افت ۳.۱۴ درصدی به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد قرار گرفت. بازار در این هفته دلایل زیادی برای نزولی شدن داشت. مهمترین آنها تصمیمات متزلزل مسئولین درباره صنعت خودرو بود و با اینکه دو نماد خودرو و خساپا متوقف ودند اما تاثیر این تصمیمات روی بازار قابل مشاهده است

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۷ آبان ۱۴۰۰ با افت ۳.۱۴ درصدی به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد قرار گرفت. بازار در این هفته دلایل زیادی برای نزولی شدن داشت. مهمترین آنها تصمیمات متزلزل مسئولین درباره صنعت خودرو بود و با اینکه دو نماد خودرو و خساپا متوقف بودند اما تاثیر این تصمیمات روی بازار قابل مشاهده است. از طرف دیگر بانک مرکزی بعد از چند هفته وقفه دوباره فروش اوراق را شروع کرده است. سازمان بورس نیز از قافله جا نماند و به اطلاع اهالی بازار رساند قرار است سغدیر عرضه اولیه شود، در نتیجه در این هفته فشار فروش بر خرید غلبه کرد و شاخص باز هم افت کرد.


میانگین ارزش معاملات در این هفته نسبت به هفته قبل ۲۰ درصد کاهش داشت و به ۴۰۸۰ هزار میلیارد تومان رسید این در حالی است که میانگین ارزش معاملات امسال بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در روز است. با اینکه در دو روز آخر هفته خروج پول حقیقی کاهش قابل ملاحظه ای داشت اما این هفته حقیقی ها با سرعت بیشتری از بازار خارج شدند. میانگین خروج پول حقیقی در هر روز به ۲۴۵ میلیارد تومان رسید که بیش از ۶ برابر هفته قبل است. این هفته P/Ettm بورس با کمی کاهش نسبت به هفته قبل به ۸.۵۰ رسید و بازدهی ۱۲ ماهه آن ۹.۸ درصد شد. سال گذشته در این روزها شاخص کل بعد از ورد به کانال ۱۲۰۰ هزار واحدی برای مدت یک ماه صعودی شده بود و تا ۱۵۲۰ هزار واحد هم بالا رفت.


شاخص کل هم وزن نیز هفته خوبی را پشت سر نگذاشت اما وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل داشت. این شاخص افت ۱.۱۶ درصدی را تجربه کرد و به ۳۸۶ هزار و ۷۵۹ واحد رسید.اولین حمایت پیش روی شاخص هم وزن ۳۸۰ هزار واحد و بعدی ۳۷۰ هزار واحد است. اگر به یکی از این دو حمایت واکنش مثبت نشان دهد می توان نسبت به رشد شاخص هم وزن تا ۴۱۳ هزار واحد خوشبین بود. بازدهی ۱۲ ماهه این شاخص تنها ۴.۳ درصد است. این شاخص نیز سال گذشته در این روزها روند صعودی کوتاه مدتی را تجربه می کرد.


در فرابورس هم اوضاع خوب نبود. شاخص کل فرابورس ۱.۹۶ درصد کاهش پیدا کرد و خود را به ۲۰ هزار و ۲۴۳ واحد رساند. این شاخص به حمایت مهمی رسیده است و در صورتی که به آن واکنش مثبتی نشان دهد می توان به کانال ۲۱ هزار واحد فکر کرد. . P/Ettm فرابورس نسبت به هفته قبل کاهش داشت و ۱۰.۱۵ شد. بازدهی ۱۲ ماه گذشته فرابورس ۲۵.۳ درصد شده است که نسبت به دیگر شاخص ها بازدهی قابل توجهی محسوب می شود هرچند نسبت به تورم بسیار عقب مانده است.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق های کالایی این هفته هم بازدهی فوق العاده ای داشتند و صدر نشین شدند. چند هفته است که دو صندوق طلای سرخ نوویرا و زعفران سحرخیز بازدهی دو رقمی به دست می آورند و به نوبت در رتبه اول و دوم قرار می گیرند. این هفته رتبه اول به طلای سرخ نوویرا رسید که توانست ۱۲.۱۳ درصد رشد کن و رتبه دوم متعلق به صندوق زعفران سحرخیز بود که ۸.۳۸ درصد بازدهی داشت. اما بدترین عملکرد دو صندوق دولتی دارایکم و پالایشی یکم ثبت کردند. دارایکم ۹.۹۲ درصد و پالایشی یکم ۶.۵ درصد افت ارزش داشتند. این بازدهی براساس ارزش ذاتی صندوق ها محاسبه شده نه قیمت هر واحد صندوق.


اکثر صندوق های سهامی زیان ده شدند و فقط دو صندوق در این هفته بازدهی مثبت داشتند. در صندوق های مختلط هم وضعیت به همین منوال بود و تنها سه صندوق توانستند برای سرمایه گذران خود سود بسازند. اما در بین صندوق ها با درامد ثابت عملکردها خوب بود و اغلب آنها یا بازدهی مثبت داشتند و یا ضرر چندانی ایجاد نکردند.


عملکرد هفتگی صندوق های سرمایه گذاری

کارگزاری آگاه هفت صندوق سرمایه گذاری دارد و از بین آن ها بهترین عملکرد به تازه واردترین آن ها رسید. همای آگاه در این هفته ۰.۳۸ درصد سود ساخت. همای یکی از صندوق های با درآمد ثابت کارگزاری آگاه است که از ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ شروع به کار کرده است و با نماد همای در بورس معامله می شود. این صندوق توسط سبدگردان آگاه مدیریت می شود. همای ۵۷ درصد از سرمایه ۳۸۰ میلیارد تومانی خود را به صورت سپرده بانکی نگهداری میکند و ۳۵ درصد را به خرید اوراق اختصاص داده است تا کمترین ریسک ممکن را متحمل شود. صندوق سرمایه گذاری همای آگاه در سه صنعت محصولات شیمیایی، حمل و نقل و رایانه نیز سهامداری میکند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی

صنعت چوب توانست با بازدهی ۱۷.۱۰ درصدی بهترین عملکرد هفتگی را به دست آورد. در این صنعت تنها دو نماد حضور دارند که هر دو روزهای خوبی را تجربه میکنند. شیرینی جات دیگر گروهی بود که بازدهی دو رقمی به دست آورد و در رتبه دوم جای گرفت. اما در پایین جدول پیمانکاری صنعتی با ۹.۲۵ درصد افت قرار دارد و سپس گروه سایر مواد معدنی با ۸.۴۵ درصد افت حاضر است.


با ملاک قرار دادن P/Ettm بهترین وضعیت را گروه سرمایه‌گذاری‌های استانی دارند و پس از آن‌ها فراورده‌های نفتی و بانک‌ها بهترین نسبت درامد به قیمت را دارا هستند؛ اما بدترین وضعیت به تجهیزات مخابراتی تعلق گرفت که این هفته افت زیادی هم داشت. دو رتبه بعدی به گروه پیمانکاری صنعتی و سایر مواد معدنی رسید. این ترتیب نسبت به هفته قبل هیچ تغییری نداشت.


بازدهی هفتگی صنایع

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی ۲۹۵ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند این تعداد نسبت به هفته قبل کاهش قابل توجهی داشته است. کبورس با ۵۱.۶۳ درصد و بورس با ۴۱.۹۴ درصد خوشحال ترین سهامداران را دارند.


در بخش قرمز جدول ۳۴۶ نماد با بازدهی منفی حضور دارند. سخواف هفته قبل رتبه دوم بدترین عملکرد را داشت اما این هفته تلاش بیشتری به خرج داد و خود را به رتبه اول رساند. این نماد ۲۴.۰۶ درصد به سهامداران خود ضرر زد. شفا نیز دیگر نماد پر زیان بود و ۲۰.۹۷ درصد کاهش ارزش را تجربه کرد.


بازدهی هفتگی نمادها

تا لحظه تنظیم این گزارش

دلار روز شنبه رکورد جدیدی ثبت کرد و به بالاترین قیمت سال ۱۴۰۰ رسید اما بقیه روزهای هفته نزولی بود. در این هفته اتفاق عجیبی رخ داد که می تواند نشانه عزم دولت برای کنترل بازار ارز باشد. روز دوشنبه ساعت ۲ بد از ظهر اغلب سایت های دارای مجوزی که به طور زنده قیمت دلار آزاد را نمایش می دادند خود را با نرخ های صرافی ملی تطبیق دادند و قیمت دلار ناگهان از ۲۸ هزار تومان به کانال ۲۶ هزار تومان رفت. در نهایت هر دلار آمریکا در این هفته ۱.۸۸ درصد کاهش داشت و هم اکنون قیمت ۲۷ هزار ۸۸۷ تومان برای آن نمای داده می شود.


سکه طرح جدید نیز رکورد سال ۱۴۰۰ را شکست و به ارتفاع ۱۲۷۶۸ هزار تومان صعود کرد. در این هفته بازدهی سکه منفی ۰.۸۷ درصد بود و هم اکنون قیمت آن ۱۲ میلیون ۴۶۳ هزار تومان است


انس طلا تمام هفت رو گذشته را درگیر مقاومت ۱۸۷۰ دلاری بود. در این هفت روز انس بازدهی ۰.۸۹ درصدی داشت. در صورت عبور از مقاومت پیش روی خود مقاومت بعدی آن ۱۹۰۰ دار خواهد بود.


بیت کوین در هفت روز گذشته ۷.۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و به کانال ۵۹ هزار دلاری سقوط کرد. به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد و به زودی بیت کوین ۵۵ هزار دلار را نیز لمس کند.




منابع: پردازش اطلاعات کارگزاری آگاه و وب‌سایت‌های rahavard۳۶۵ ، bourseview ، tradingview ، tsetmc , isignal



انتهای خبر

0
0