همفکران
1400/06/30
15:04
گزارش بازار / یک گام بزرگ به عقب

اخص کل بورس تهران سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ باز هم کاهشی بود و با افت ۲.۵۶ درصدی معادل ۳۶ هزار واحد کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد و به یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد رسید. شاخص روز را در تعادل آغاز کرد اما ناگهان عرضه‌ها شدت گرفت و شیب نمودار تند شد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲.۵۶ درصد معادل ۱۱ هزار واحد از دست داد. این شاخص در ابتدا صعودی بود و سرکشی می‌کرد تا اینکه فروشندگان او را وادار به احترام کردند و سرش را خم کرد


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ باز هم کاهشی بود و با افت ۲.۵۶ درصدی معادل ۳۶ هزار واحد کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد و به یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد رسید. شاخص روز را در تعادل آغاز کرد اما ناگهان عرضه‌ها شدت گرفت و شیب نمودار تند شد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲.۵۶ درصد معادل ۱۱ هزار واحد از دست داد. این شاخص در ابتدا صعودی بود و سرکشی می‌کرد تا اینکه فروشندگان او را وادار به احترام کردند و سرش را خم کرد. فولاد، شستا و کگل بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. فولاد منفی بود اما به صف فروش نرفت، شستا تا آستانه صف پایین می‌رفت اما حقوقی‌ها اجازه تشکیل صف را نمی‌دادند، ولی کگل به‌رغم تلاش حقوقی‌ها در صف فروش روز را تمام کرد. کیمیاتک، امین و میدکو بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. کیمیاتک از اول صبح در صف خرید بود، امین و میدکو تحت حمایت یک کد حقوقی در بازه مثبت و مماس به صفر تابلو حفظ شدند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس هم مثل شاخص هم‌وزن مجبور شد سر خم کند و یک کانال دیگر را از دست بدهد. این شاخص با از دست دادن ۴۴۲ واحد معادل ۲.۱ درصد به ۲۰ هزار و ۷۲۴ واحد رسید. آریا، زاگرس و کگهر بیش از همه اثر منفی و فرابورس، فجهان و وسپهر بیش از همه تاثیر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حقیقی‌ها حدود ۱۲۵۳ میلیارد تومان از بازار خارج کردند البته باید در نظر گرفت که ۱۸۳ میلیارد تومان آن مربوط به عرضه اولیه شکام است، چرا که سهامداران قبلی همه حقیقی و خریداران امروز همه حقوقی‌ها بودند. ارزش معاملات خرد نیز ۷۰۴۴ میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۴ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


خبرهای ضد و نقیض برجامی در حال مخابره شدن است. محمد اسلامی اعلام کرد تا برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره نمی‌کنیم و اروپا بر خلاف اعلام قبلی فرانسه هرگونه دیدار در چهارچوب ۴+۱ در نیویورک را رد کرده است.


پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها امروز هم بیشترین حجم معاملات را میزبانی می‌کردند. خودرو، خساپا و کمند نیز بیش از دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


خودرو روز را در نزدیکی صفر تابلو شروع کرد و گارد صعودی داشت اما حجم عرضه‌ها امان نداد و قبل از ساعت ۱۰ نماد را به صف فروش کشاند. صف چند بار جمع شد و در نهایت خودرو روز را در کف قیمت اما بدون صف فروش تمام کرد. از ۳۹۰ میلیون سهم معامله شده ۲۴ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری شد و حقیقی‌ها با عرضه ۹۶ درصد از معاملات ۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی خارج کردند.


بیشترین ورود و خروج پول



صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مرتبط با اوراق بهادار دو گروهی بودن که بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در مقابل محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی بیش از دیگر صنایع خروج پول را تجربه کردند. فرابورس، کیمیاتک و کی بی سی بیش از همه مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و شپنا، شبندر و فوکا بیشترین حمایت حقوقی‌ها را با خود داشتند.


فرابورس در ابتدای بازار به بهانه افشا اطلاعات با اهمیت برای ۶۰ دقیقه متوقف شد. در این اطلاعیه سود شرکت تا پایان سال مالی در سه سناریو پیش‌بینی و اعلام شد. بعد از بازگشایی حجم تقاضا نماد را به صف خرید برد، این صف چند بار عرضه شد اما در نهایت فرابورس در صف خرید بازار را تمام کرد. از ۶۵ میلیون سهم معامله شده ۳۵ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۹۴ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد و ۷۲ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم تزریق کردند. p/e فعلی فرابورس ۵۵.۱۲ است که بیش از دو برابر میانگین گروه است. حتی با در نظر گرفتن خوش‌بینانه‌ترین سود، p/e فرابورس با قیمت امروز و سود پایان سال بیش از ۸۳ خواهد شد.


شپنا کماکان حمایت حقوقی‌ها را با خود دارد و آن‌ها اجازه اصلاح سنگین و یا تشکیل صف فروش را نمی‌دهند. از ۷۹ میلیون سهم معامله شده ۶۴ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و ۹۹ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد که این روند منجر به ورود ۶۰ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. شپنا با p/e ۶.۱۹ به نظر ارزنده می‌رسد اما دلیل این فشار فروش مشخص نیست.




نمادهای مشکوک


فجهان، آینده و غگز سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به آینده، بمپنا و کماسه رسید.


فجهان چند دقیقه بعد از شروع معاملات توسط ناظر فرابورس متوقف شد و معاملاتش به ۱۲/۴۵ تا ۱۴.۱۵ منتقل شد. این نماد در صف خرید روز را آغاز کرد اما کمی بعد عرضه‌ها موجب کاهش قیمت شدند. فجهان حجم بالای را تجربه کرد. از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم معامله شده ۴ درصد توسط ۶۴ کد حقوقی خریداری و ۹۸ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد. به نظر می‌رسد سهامدار اصلی و حقیقی نماد قسمتی از سهام خود را فروخته است. p/e این نماد ۱۲.۵۲ ثبت شده است که بالاتر از میانگین گروه به حساب می‌آید.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به اتکای و توسن با ۵ درصد و فسبزوار و بمپنا با ۴.۹۹ درصد رشد تعلق گرفت. در پایین جدول آینده با ۴۱.۵۱ درصد، غگز با ۷.۱۴ درصد و مدیریت با ۴.۹۹ درصد حضور دارند.


بمپنا از اول صبح در صف خرید بود. ۸ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۲۵ درصد آن توسط ۴ کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد آن توسط حقیقی‌ها خریداری شد. در نتیجه شاهد ورود ۱.۵ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد بودیم. بمپنا p/e ۲۱.۶۴ دارد که پایین‌تر از میانگین گروه و تقریبا دو برابر میانگین بازار است. به نظر می‌رسد بمپنا در حال خروج از روند نزولی است و اکنون درگیر مقاومت مهمی است.


آینده را نباید با نماد بانک آینده اشتباه گرفت. این نماد از تیرماه با دلایل مختلف متوقف است و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. این بازگشایی با استقبال فروشندگان مواجه بودو قیمت را تا ۴۱.۷۹ درصد هم پایین کشید. تمام ۹۹۰ هزار سهم معامله شده توسط حقیقی‌ها عرضه و خریداری شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار تقویت شد و با مقاومت برخورد کرد. قیمت این ارز ۰.۷۱ درصد بالا رفت و به ۲۷ هزار و ۵۷۷ تومان رسید.


سکه طرح جدید نیز رشد ۰.۴۲ درصدی داشت و هم اکنون با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۶۳ هزار تومان معامله می‌شود.


انس طلا بعد از سه روز متوالی افت قیمت امروز کمی رشد کرد. هر انس در بازارهای جهانی با ۰.۱۷ درصد رشد نسبت به دیروز با قیمت ۱۷۶۶ دلار خرید و فروش می‌شود.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0