همفکران
1400/03/01
08:38
پیش بینی چهار کارشناس از بازار در هفته اول خرداد / بازار در انتظار اخبار

با اینکه در هفته گذشته خبرهای خوبی از صنایع بزرگ داشتیم و قیمت دلار هم رشد کمی داشت اما شاخص کل کاهشی بود. در هفته پیش رو چه روندی در انتظار بازار است و چه کسانی در پایان هفته سود خواهند برد؟ چهار کارشناس بازار سرمایه وضعیت بازار را در هفته اول خرداد ماه پیش بینی کردند.

سارمن نیکلایان تحلیلگر کارگزاری آگاه


در مقطعی قرار داریم که شرکت ها نتیجه عملکرد یک سال مالی خود را روانه سایت کدال می کنند. در روز های اخیر گزارش های متعددی روانه کدال شد که در مجموع می توان گفت سود آوری شرکت ها در پایان سال مالی و عملکرد آنها در زمستان مناسب بوده است اما استثنا هایی قطعا وجود دارند مانند پالایشی ها ، که کمتر از انتظار ها ظاهر شده اند.


شرکتی مانند آریا ساسول پس از یرگزاری مجمع عادی در روز چهارشنبه، با حمایت حقوقی در محدوده صفر تابلو بازگشایی شد. شرکت فرآورده های نسوز آذر (با نماد کاذر) بعد از برگزاری مجمع با ۴۵ درصد افت بازگشایی شد ، کاذر از زمان تغییر در دامنه نوسان در صف فروش قفل شده بود و تقریبا معامله نمی شد به طوری که از ۲۵ بهمن ماه تنها ۶ درصد افت را تجربه کرده بود. حال پس از برگزاری مجمع و بازگشایی بدون دامنه نوسان ۴۵ درصد افت را تجربه کرده است. سهم هایی که در چند ماه گذشته روان معامله شده و با توجه به شرایط شرکت و سود آوری آتی آنها بعد از برگزاری مجمع و بازگشایی بدون دامنه نوسان، تحت تاثیر جو بازار در روز بازگشایی و همچنین شرایط کلان در یک محدوده مناسبی بازگشایی می شوند ( منفی و مثبت با اهمیتی در روز بازگشایی بدون دامنه نوسان مورد انتظار نیست) اما برای شرکت های که روان معامله نشده اند و در صف فروش قفل بوده اند و اصلاح قیمتی با اهمیتی نداشته اند( مانند کاذر) احتمال افت سنگین قیمت در روز بازگشایی بدون دامنه نوسان پس از برگزاری مجمع ، کم نیست. هر چند این افت برای سهام داران این شرکت ها بسیار تلخ خواهد بود اما برای آن دسته از سرمایه گذارانی که دنبال فرصت برای خرید سهام در محدوده قیمتی مناسبی هستند شاید این موقعیت و جو بازار و بیش واکنش هایی که در رفتار سهام داران در معاملات وجود دارد بعضی از شرکت ها را در محدوده های جذاب برای خرید قرار می دهد.


هفته پیش رو تحت تاثیر گزارشات سالانه ، اخبار وین و قیمت دلار خواهد بود. انتظار می رود گزارشات تاثیر مثبت هر چند اندکی را در بازار ایجاد کنند . در پایان هفته گزارشات اردیبهشت شرکت ها نیز منتشر می شوند که انتظار می رود این گزارش ها با توجه به افت دلار ( متوسط فروردین ماه ۲۳ هزار تومان متوسط اردیبهشت ۲۲ هزار تومان ) در صنعت پتروشیمی، در پلیمری ها با توجه به کاهش قیمت های جهانی ، نسبت به فروردین ماه گزارش های ضعیف تری داشته باشیم در متانولی های احتمالا گزارش ها نزدیک به گزارش های فروردین باشد و در شرکت های اوره ساز احتمال بهبود نرخ های فروش صادراتی نسبت به ماه گذشته وجود دارد ، اما در فولادی و فلزات رنگی با بهبود نرخ های فروش افت دلار را جبران کرده و گزارشاتی نزدیک به فروردین یا بهتر را انتظار داریم . شرکت هایی که گزارشات مناسبی را روانه بازار کرده اند و قیمت های جهانی محصولات آنها در محدوده های مناسبی قرار دارند می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری باشند ، در فولادی ها شرکت های مانند فولاد مبارکه ، هرمز در پتروشیمی شرکت های اوره ای ، شبصیر، در روانکار ها شرانل و شسپا و در بانکی ها ونوین می توانند گزینه های مناسبی برای بررسی بیشتر و سرمایه گذاری باشند.


حمیدرضا افشار معامله گر صندوق آگاه اندیش


شاخص در حال حاضر در کف خود قرار دارد و باید منتظر حرکت آن باشیم. خبرهایی مثل تزریق نقدینگی سنگین در بازار شنیده می شود که اگر این اتفاق بیفتد می توان به تغییر روند بازار امیدوار بود ولی هنوز زمان مشخصی برای آن مشخص نشده است. به نظرم گروه های فلزات اساسی و معدنی ها بهترین گروه های بازار باشند. حتی در ریزش های اخیر بازار نیز روند خوبی داشتند. علاوه بر ان دو بانکی و خودرویی ها نیز مستعد هستند. به خصوص خودرویی ها که در هفته گذشته نشان دادند تزریق نقدینگی به آنها راحت است در نتیجه می توانند جزو گزینه های رشد قرار بگیرند.


محمدحسین کیانی تحلیلگر بازار سرمایه


به نظرم بازار این هفته متعادل و رو به بالا خواهد بود و شاخص کل را مثبت می بینم. اخص کل در یک میلیون ۱۳۰ هزار واحد حمایت معتبری دارد و در میان مدت بازار را صعودی می دانم. فکر می کنم در بین صنایع پالایشگاهی ها و فلزات در این هفته پیشتاز باشند.


علی گنجی کارشناس بازار سرمایه


پیش بینی بازار در هفته آینده کمی دشوار است. از یک طرف شاهد کاهش ارزش شاخص کل هستیم و به نظر می رسد مقصد بعدی آن کانال یک میلیون واحد باشد و از یک طرف اخبار خوبی برای صنایع بزرگ منتشر می شود. مثل اخبار مربوط به فولادی ها ، معادن و سیمانی ها که می توانند کمک بزرگی به بازار کنند. به نظرم حمایت های نقدی از بازار خیلی کمکی نکنند و بیشتر حمایت های قانونی به خصوص آزاد سازی قیمت گذاری ها بتواند به داد بازار برسد. اگر اتفاق خاصی در بازر رخ ندهد و با روند فعلی می توان به رشد کوتاه مدت شاخص هم وزن امیدوار بود به خصوص که هم فرابورس چند روزی است صعودی و هم شاخص هم وزن مدت زیادی نزولی است. اگر خبر خوبی برای شاخص سازها منتشر شود می توان به رشد شاخص کل امیدوار بود در غیر این صورت روند شاخص کل را نزولی ارزیابی می کنم و شاید بعضی صنایع کوچک رشد کنند.


انتهای خبر

0
0