فارس نیوز
1401/02/05
14:13
امروز شاخص بورس تهران ۲۵۸۶ واحد رشد کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۲۵۸۶ واحدی همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند نوسانی قرار گرفت بگونه‌ای که در ابتدا با ریزش شاخص همراه شد اما بعد از آن روند رو به رشد به خود گرفت و در پایان معاملات با افزایش ۲۵۸۶ واحد به رقم یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۳۰۱ واحد رسید.


همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با رشد ۳ هزار و ۱۱۰ واحد به رقم ۴۰۵ هزار و ۵۱۵ واحد رسید، ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۹۹۶ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۱۰ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۳۵ هزار فقره معامله و به ارزش ۵ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۰.۱۷ درصد رشد کردند این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۷۷ درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور در حد ۰.۳ درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس ۰.۱۲ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۵۴ درصد رشد کرد.


امروز نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، فولاد مبارکه، گروه مپنا و ملی مس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و از سوی دیگر نمادهای سرمایه‌گذاری امید و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود با جای گذاشتند.


در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با رشد ۸۱ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۸۲۷ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۴۲ هزار میلیارد تومان رسید.


ارزش بازار پایه فرابورس هم ۳۵۲ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از ۳.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۸۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۹۳ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


البته لازم به یادآوری است امروز دوشنبه بانک‌های کشور در قالب عملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بانک مرکزی می‌پردازند به‌گونه‌ای که امروز بیش از یک میلیارد اوراق بانک مرکزی در قالب ۱۴۰ نوبت معامله و به ارزش ۹۱ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان داد و ستد شد که این معاملات بین شبکه بانکی صورت می‌گیرد و ارقام آن صرفا در معاملات فرابورس درج می‌شود وگرنه در فرابورس معاملات سهام امروز بیش از ۲.۶ میلیارد سهام و اوراق مالی به ارزش ۱۵۳۰ میلیارد تومان داد و ستد شده است.


به گزارش فارس، امروز نمادهای مالی سپهر صادرات، برق دماوند، هلدینگ میراث فرهنگی، پتروشیمی تندگویان و توسعه مسیر برق گیلان ، بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای پلیمر آریاساسول و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.


همچنین بر اساس اطلاعیه بورس فردا عرضه اولیه سهام شرکت انتقال داده‌های آسیاتک در بورس انجام می‌شود که بر اساس آن ۱۵ درصد از سهام این شرکت به تعداد ۳۰۰ میلیون سهم در قالب ۵۹۳ شرکت بورس عرضه اولیه می‌شوند.


سرمایه‌گذاری در بورس یک فرآیند بلندمدت و همراه با ریسک و نوسان است بنابراین اولا باید از محل پس‌انداز صورت گیرد ثانیا با مطالعه، تحلیل و مشورت با افراد کارشناس انجام شود و کارشناسان توصیه کرده‌اند تازه‌واردان به سرمایه‌گذاری در بورس از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت ابتدا وارد شوند.


بازار سرمایه یکی از کارکردهایش تامین منابع مالی برای شرکت‌ها و دولت به شمار می‌رود، البته هنوز سهم بازار سرمایه از تامین مالی به حدود ۱۰ درصد بیشتر نمی‌رسد.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0