ارز دیجیتال
1400/03/31
05:50
تحلیلگران هشدار دادند: اگر بازارهای سهام سقوط کند، بیت کوین می‌تواند به زیر ۳۰ هزار دلار برسد

این طور که به نظر می‌رسد، بار دیگر شاهد تاثیر سقوط بازارهای سهام بر قیمت ارزهای دیجیتال هستیم. تحلیلگران معتقدند با سقوط بازارهای سهام جهان، قیمت بیت کوین ممکن است به زیر ۳۰,۰۰۰ دلار تنزل کند. به...

این طور که به نظر می‌رسد، بار دیگر شاهد تاثیر سقوط بازارهای سهام بر قیمت ارزهای دیجیتال هستیم. تحلیلگران معتقدند با سقوط بازارهای سهام جهان، قیمت بیت کوین ممکن است به زیر ۳۰,۰۰۰ دلار تنزل کند.


به گزارش کوین تلگراف، آخرین باری که سقوط بازارهای سهام جهان را شاهد بودیم، به مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) باز می‌گردد. در این زمان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، حتی اقتصادهای پیشرفته و درحال‌توسعه جهان هم با بن‌بست مواجه شدند. در نتیجه، سهام‌های جهانی سقوط کردند و قیمت بیت کوین هم در طی دو روز نصف شد.


اکنون که بیش از یک سال از مارس ۲۰۲۰ می‌گذرد، بیت کوین و بازارهای سهام دوباره درگیر احساسات منفی مشابهی شده‌اند؛ با این تفاوت که این بار با رشد شاخص دلار هم روبه‌رو هستیم. شاخص دلار (U.S. Dollar Index یا همان DXY) متغیری است که میزان قدرت دلار آمریکا را در برابر سایر ارزهای قدرتمند جهان نمایش می‌دهد. این شاخص با افزایش ۸/۷۸ درصدی به ۱۰۲/۹۹۲ رسیده و بالاترین رکورد خود از ژانویه ۲۰۱۷ (دی ۹۵) تاکنون را ثبت کرده است.


این اتفاق نشان‌دهنده یک حقیقت است: سرمایه‌گذاران، بیت کوین و سهام خود را فروخته‌اند و به‌دنبال یک دارایی مطمئن‌تر رفته‌اند. این دارایی مطمئن چیزی نیست جز: دلار آمریکا.


فدرال رزرو در روز چهارشنبه، ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۳، نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد؛ یعنی یک سال زودتر از زمانی که پیش‌تر وعده داده بود.


نرخ بهره پایین فدرال رزرو یکی از عواملی بود که بسیاری از افراد را به سمت بازار سهام و ارزهای دیجیتال سوق داده بود. فدرال رزرو نرخ بهره خود را به‌شدت کاهش داده بود و آن را به چیزی بین ۰ تا ۰/۲۵ درصد رسانده بود. همین امر باعث افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال شده بود و موجب شده بود که قیمت بیت کوین از ۳,۸۵۸ دلار در مارس ۲۰۲۰، به ۶۵,۰۰۰ دلار در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) برسد. علاوه بر بیت کوین، شاخص اس‌اند‌پی۵۰۰ (S&P۵۰۰) هم با ۹۵ درصد رشد به ۴,۲۵۷/۱۶ رسیده بود و وضعیت برای نزدک (Nasdaq) و داو جونز (Dow Jones) هم به همین شکل بود.


در نمودار زیر رشد بیت کوین، شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰، نزدک و داو جونز را پس از سقوط بازار در مارس ۲۰۲۰ مشاهده می‌کنید:


برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید. حال این نمودار را با نمودار زیر مقایسه کنید که وضعیت همین دارایی‌ها را پس از اعلام خبر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نشان می‌دهد:


برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید. در این بین، شاخص دلار آمریکا به بیشترین حد خود در دو ماه گذشته رسیده و از افزایش تقاضا برای این ارز در بازار جهانی خبر داده است. روند رشد شاخص دلار را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:


برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید. ویلی وو (Willy Woo)، تحلیلگر داده‌های درون‌زنجیره‌ای معروف در ارتباط با تاثیر سقوط بازار سهام و رشد شاخص دلار بر قیمت بیت کوین می‌گوید:


اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، خطر کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در پیش روی ما خواهد بود. رشد شاخص دلار به معنی تبدیل حجم بالایی از سرمایه به این ارز است و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در تلاشند تا از سرمایه خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنند.


مایکل بری (Michael Burry)، رئیس سایون است منیجمنت (Scion Asset Management) هم به خطر سقوط بازار سهام و بیت کوین اشاره کرده و معتقد است که سقوط شدیدی در پیش است. به عقیده او، این سقوط ممکن است باعث لیکوییدشدن تعداد زیادی از معامله‌گران شود و کسانی که از قراردادهای فروش استفاده کرده‌اند را با ضررهای تریلیارد دلاری مواجه کند.


او در همین رابطه توییتی را منتشر کرده بود که پس از مدتی آن را پاک کرد. متن این توییت از این قرار بود:


مشکل بازار ارزهای دیجیتال هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر، اهرم است. اگر نمی‌دانید که اهرم چیست یا میزان اهرم‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال چقدر است، یعنی هیچ‌چیزی درمورد این ارزها نمی‌دانید.


با همه نکاتی که بیان شد، وضعیت فعلی ارزهای دیجیتال یک تفاوت اساسی با مارس ۲۰۲۰ دارد. پذیرش بیت کوین در زمان فعلی، بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده در حال سرمایه‌گذاری در بیت کوین هستند و اخبار آنها هرروزه در دنیای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. به‌عنوان مثال، به‌تازگی اعلام شد که شرکت بزرگ گلدمن ساکس (Goldman Sachs) با همکاری دیجیتال گلکسی (Digital Galaxy)، شروع به معامله قراردادهای آتی بیت کوین کرده است. گلکسی دیجیتال بانکی با قابلیت پشتیبانی از ارزهای دیجیتال است که گلدمن ساکس از آن به‌عنوان تامین‌کننده نقدینگی خود استفاده کرده. گزارشات حاکی از آن است که گلدمن ساکس این کار را به‌خاطر درخواست‌های مکرر و پی‌در‌پی مشتریان ثروتمند خود انجام داده است.


دمین وندرویلت (Damien Wanderwilt)، نایب‌رئیس دیجیتال گلکسی معتقد است که «پذیرش بیت کوین باعث کاهش نوسان قیمت آن می‌شود و راه را برای ورود سرمایه‌گذاران نهادی باز می‌کند». او دراین‌باره می‌گوید:


وقتی که یک بانک شروع به پشتیبانی از بیت کوین می‌کند، بقیه بانک‌ها هم دچار «ترس از دست دادن» (یا همان فومو) می‌شوند و برای جلب رضایت مشتریان خود، شروع به این کار می‌کنند.


پیش از این، بانک‌ها و موسسات مالی معروف دیگری مانند مورگان استنلی (Morgan Stanely) و پی‌پل هم خدماتی مبتنی بر ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران خود قرار داده بودند.


حتی ویلی وو هم در عین نگرانی برای کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، نظر مساعد خود را درمورد روند پذیرش بیت کوین در جامعه ابراز کرده است. او در رشته‌توییتی در این‌باره می‌گوید:


در پاسخ به این پرسش که آیا بازار بیت کوین در وضعیت نزولی قرار دارد یا خیر، باید بگویم که بازارهای نزولی زمانی آغاز می‌شوند که خریداران جدید به آنها وارد نشوند و از قیمت‌ها حمایت نکنند؛ اما درمورد بیت کوین این‌گونه نیست. ما شاهد ورود سرمایه‌گذاران جدید و افزایش تعداد کاربران ارزهای دیجیتال هستیم. نکته جالب‌توجه دیگر، خروج سرمایه از قالب استیبل کوین ها و تبدیل آنها به ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین است (می‌گویم بیت کوین، چون کاهش سلطه آلت کوین ها را شاهد هستیم). به نظر می‌رسد که همه سرمایه‌های کوچکی که در حاشیه قرار داشتند، اکنون در حال ورود به بازار اصلی هستند.


به‌عنوان نکته پایانی، وو طبق تحلیل‌های خود بیان می‌کند که فروش‌های اخیر بیت کوین باعث خروج این بیت کوین‌ها از دست کاربران ضعیف و قرارگرفتن آنها در اختیار کاربران قوی‌تر شده است (به‌بیان دیگر، احساسات منفی موجود در بازار موجب ترس کاربران ضعیف‌تر شده و باعث شده که آنها بیت کوین‌های خود را بفروشند؛ اما کاربران قوی‌تر و باتجربه‌تری که سرمایه بیشتری هم دارند، این بیت کوین‌ها را خریداری کرده و در اختیار خود درآورده‌اند.)


او برای اثبات ادعای خود از میانگین متحرک ۷روزه جابه‌جایی بیت کوین در بین کاربران ضعیف و کاربران قوی استفاده کرده است.


برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید. وو یادآوری می‌کند:


تنها نگرانی من این است که اصلاح شدیدی در بازار سهام را تجربه کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد، صرف‌نظر از همه تحلیل‌های فاندامنتال ، قیمت بیت کوین کاهش خواهد یافت. رشد شاخص دلار هم همین هشدار را به ما می‌دهد که برخی از سرمایه‌گذاران در حال فرار از همین اتفاق و پناه‌بردن به یک دارایی امن هستند.



انتهای خبر

0
0