بااقتصاد
1400/08/08
14:18
فروش فوق‌العاده سهام به دلیل مهاجرت حقیقی‌ها از بازار سرمایه!/ حرکت معکوس بورس در پیک تورمی و رشد شدید نقدینگی

گزارش بازار/ شنبه ۸ ابان ۱۴۰۰ در سال‌های اخیر، بخش بزرگی از ارزش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ناشی از رشد تورم و نرخ دلار بوده است و از این‌جهت، اصطلاح «حباب بورس» هم در میان اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی متداول شد. حالا در یک دوره حدود یک‌ونیم‌ساله از ریزش مداوم شاخص بورس‌های تهران، نه‌تنها حباب قیمتی سهام شرکت‌ها ترکیده است، بلکه در دوره‌ای که نرخ تورم و نقدینگی سر به آسمان می‌ساید، ارزش سهام روزبه‌روز، کاهش می‌یابد و فروش فوق‌العاده سهم‌ها با مهاجرت حقیقی‌ها از بازار سرمایه ادامه دارد. ریزش ۱۸ هزار واحدی شاخص کل و افت ۶ هزار واحدی شاخص هم‌وزن، در معاملات امروز بورس مهر تایید بر این روند معکوس بازار سرمایه در میان بازارهای مالی است.

تک‌استارت سبز، موتور صعود شاخص را روشن نکرد


به گزارش بااقتصاد، معاملات در بازارهای سهام تهران امروز شنبه ۸ آبان‌ماه، با تک‌استارت سبز آغاز شد اما جریان قدرتمند فروش، مانع از تداوم روند مثبت شد و نمادها یکی پس از دیگری روی تابلوهای معاملاتی به رنگ قرمز درآمدند و شاخص‌ها را نیز سرخ‌پوش کردند. شاخص کل بورس با ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحد ریزش، به محدوده یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی، عقب نشست و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۶ هزار واحد سقوط، در میانه کانال ۳۷۰ هزار واحدی متوقف شد. شاخص کل فرابورس هم منفی ۲۰۰ واحدی را به ثبت رساند تا در رقم ۱۹ هزار و ۶۰۸ واحدی، جا خوش کند.


فلزات اساسی در فرازونشیب معاملاتی سهام


برخلاف جریان مثبت حاکم بر معاملات گروه فلزات اساسی در روز چهارشنبه گذشته، این گروه امروز دادوستدهای سراسر منفی را پشت سر گذاشت و فملی و فولاد، منفی‌سازان اصلی شاخص کل نیز لقب گرفتند. شپدیس، پارسان، وغدیر، شتران و شبندر سایر نمادهای تاثیرگذار منفی بر شاخص کل بودند که بیش از ۶ هزار واحد از ارتفاع شاخص کاستند. در بازارهای اول و دوم فرابورس، بجز تک‌نماد سبز بپارس در میان بزرگان این بازار، زاگرس، ذوب، شگویا، هرمز، شاوان و آریا، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص تحمیل کردند.


کدما و گدنا، تک‌نمادهای پرتراکنش مثبت بورس و فرابورس


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی منفی در بورس تهران به نمادهای فسبزوار، کیمیاتک، فولاد، خودرو، شپنا و خساپا اختصاص یافت و تنها نماد پرتراکنش این بازار، کدما بود. در بازار فرابورس هم بجز گدنا که برترین نمادپرتراکنش مثبت، لقب گرفت، فجهان، توسن، فرابورس، مدیریت، کرمان و وهامون بالاترین میزان تراکنش معاملاتی منفی را رقم زدند.


۳۷۵ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی!


معامله‌گران سهام امروز، روی ۶۱۴ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند که برای ۴۵ نماد افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۳۷۵ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی ثبت شد.


ارزش ۱۵ میلیارد تومانی صف‌های خرید در مقابل ۱۹۵ میلیارد تومان فروش


در روزی که برای شاخص کل بورس تهران، افت ۱.۳ درصدی ثبت شد، تنها ۵۱ سهم، معادل ۱۵ درصد از ۳۴۱ نماد معامله شده، قیمت پایانی مثبت را تجربه کردند و ۲۸۵ سهم، معادل ۸۴ درصد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. سهامداران بورس تهران امروز ۹۷ نماد را به صف فروش گذاشتند و برای ۱۱ نماد هم صف خرید تشکیل دادند. ارزش صف‌های فروش ۱۹۵ میلیارد تومان در مقابل رقم اندک ارزش صف خرید ۱۵ میلیارد تومانی بود.


۸۳ درصد معاملات فرابورس در سمت منفی تابلو


شاخص آیفکس هم یک درصد افت کرد و از تعداد ۱۴۱ نماد معامله شده در بازار اول و دوم، ۲۴ سهم، معادل ۱۷ درصد رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و برای ۱۱۷ سهم، معادل ۸۳ درصد هم کاهش قیمت رقم خورد. ارزش صف‌های خرید نمادهای فرابورسی با ۷ نماد، به عدد تک‌رقمی ۷ میلیارد تومانی رسید و ارزش صف‌های فروش ۵۵ نماد هم ۱۴۱ میلیارد تومان تعیین شد.


رشد قیمت نهایی برای ۲۸ نماد بازار پایه


وضعیت معاملات بازار پایه هم، منفی بود و پس از دادوستد ۱۳۲ نماد، ۲۱ درصد، معادل ۲۸ سهم رشد قیمت پایانی را ثبت کردند درحالی‌که برای ۱۰۱ سهم، معادل ۷۷ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. معامله‌گران بازار پایه امروز در صف خرید ۱۸ نماد به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان ایستادند و ۸۲ نماد را به ارزش ۳۱۶ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


اعلام مواضع رییس کل بانک مرکزی در قبال افزایش نرخ سود اوراق


علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، امروز در دیدار فعالان اقتصادی با وی، اعلام کرد که این بانک برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود اوراق ندارد و افزود: در مهرماه اوراق جدیدی منتشر نشده و از ابتدای سال تاکنون، مجموعا ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر و فروخته شده است.


وی کمک به بانک‌ها در کاهش معوقات، عمق بخشیدن به بازار بین بانکی و عملیات بازار باز و انضباط مالی بانک‌ها را جزو رویکردهای اصلی در دوره جدید دانست و گفت: کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها که مصوبه‌ای هم در این زمینه وجود دارد، با اعمال ضوابط کنترلی بر بانک‌ها شروع شده است و ادامه می‌یابد.


رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره برنامه‌ها برای بازار ارز، اظهار کرد: به طور مشخص دو بازار رسمی نیما و بازار متشکل معاملات ارزی، معطوف به حواله و واردات کشور است و در بازار متشکل معاملات ارزی، اسکناس معامله می‌شود که عمق این بازار نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.


الزام مجلس به ناشران بورس برای پرداخت سود سهام در سامانه سجام


قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، امروز از ملزم کردن ناشران بورسی بر پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام خبر داد و گفت: تخلفاتی در زمینه پرداخت سود تقسیمی سهامداران جزء گزارش شده و مجلس نیز اقدام به بررسی طرحی در راستای احقاق حقوق سهامداران کرده است.


به گفته وی، این طرح با دو محور اصلی، موضوع واریز نشدن به‌موقع سود سهامداران توسط برخی از شرکت‌ها و مکلف کردن دولت و نهادهای عمومی غیردولتی به جبران کاهش ارزش سهام تا یکسال بعد از سرمایه‌گذاری است.


قادری افزود: اگر به هر دلیلی سود توزیعی از مجرای پیش‌بینی شده (سامانه سجام) به حساب سهامدار واریز نشود، شرکت مکلف است مبلغ سود سهام را با احتساب جریمه ۶درصدی (مصوب شورای پول و اعتبار) به سهامدار پرداخت کند. تنها در صورتی شرکت‌ها مشمول پرداخت جریمه ۶درصدی نمی‌شوند که مسدود بودن حساب سهامدار با وجود اطلاع‌رسانی به موقع شرکت، محرز باشد، در غیر این‌صورت شرکت باید هرگونه تاخیری در پرداخت سود به سهامدار را از طریق سامانه سجام جبران کند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌‌‌شنبه‌‌ ۸ آبان ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی ۷۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تومان رسید. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۵۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۳۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی حدود ۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۳۹۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به حدود ۴ هزار میلیارد تومان رسید که طی آن، ۹۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به نفع سهامداران عمده رقم خورد. در این دادوستدها، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای فرابورس، ثشاهد و شفا متمرکز کردند و درمقابل، حقوقی‌ها نیز بخش بیش‌تر خریدشان را به فجهان، فملی و فولاد اختصاص دادند.


گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ۳۴۸ ، ۲۹۳ و ۲۸۲ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۷۵,۷۳۴.۱۶ (۱۸۲۲۶.۰۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۰.۴۲۶.۷۴ (۶۰۴۳.۰۹-)


ارزش معاملات: ۳.۶۷۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بالاترین اثر منفی: فملی، فولاد و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۶۰۸.۶۰ (۱۹۹.۹۹-)


ارزش معاملات: ۳,۹۰۸میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: زاگرس، ذوب و شگویا


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0