فارس نیوز
1401/05/30
16:01
تاثیر افت بازارهای موازی بر بورس/وضعیت قرمز در فلزات اساسی با فساد در فولاد

بازار سرمایه این روزها به دلیل افت در سایر بازارهای موازی با کاهش در شاخص عملکردی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی این روزها تعداد سهم‌هایی که با کاهش قیمت همراه بوده‌اند، بیشتر از تعداد نمادها با رشد قیمت بوده است که بورس اوراق بهادار درگیر حمایت تکنیکال است و در صورتی که این حمایت نیز شکسته شود، بورس در روزهای آینده با چالش افت همراه خواهد بود.


رشد خروج پول حقیقی از بازار سهام، افت معاملات خرد و عمیق تر شدن رکود در بازار سرمایه، مهمترین چالش‌های پیش روی بورس است.


تغییر روند در شاخص‌های عملکردی بورس به مرور و با خروج سرمایه از این بازار، قطعا با مشکل مواجه خواهد شد. طی معاملات دیروز و امروز، گروه فلزات با خروج پول حقیقی همراه بوده است. این مساله به دلیل افشای فساد ۹۲ هزار میلیاردی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده است.امروز نماد فولاد بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشت و به تنهایی هزار و ۹۶۴ واحد شاخص را پائین کشید.


* ریزش قیمت دلار عامل نزول بورس


مهدی امیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازارهای موازی با بازار سرمایه در روزهای اخیر با افت همراه بود اند. به عنوان نمونه نرخ دلار توافقی به کانال ۲۶ هزار تومانی وارد شده است.


وی ادامه داد: همین مساله سبب افت سهام دلاری در بازار سهام شده است. البته رشد قیمت نفت و رکود در بازار فلزات اساسی نیز به این کاهش در شاخص‌های بورس کمک کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته در این بین برخی سهم‌های ریالی با رشد همراه بوده‌اند که دلیل آن را می‌توان انتشار اخبار در زمینه کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی داخلی دانست.


* افت در شاخص‌های عملکردی بورس


در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۸ هزار و ۹۲۰ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۸۹۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۶۲ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با افت ۸۸۸ واحدی در سطح ۳۹۶ هزار و ۵۲۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۲۲ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۵۶ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۹۶۰ واحد باقی ماند.


* کاهش ارزش معاملات بورس


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۷ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسید که کاهش ۱۷ درصدی نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۱ هزار و ۹۳۸ میلیارد تومان بود که ۶۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱۶ درصد بوده است.


* کاهش خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز پی در پی منفی شد و ۲۹۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که کاهش ۶ درصدی نسبت به روز شنبه داشته است. در میان صنایع، گروه‌های فلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی بیشترین خروج سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وامید (شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید)، های وب (شرکت داده گستر عصر نوین های وب) و فمراد (شرکت آلومراد) اختصاص داشت و نمادهای فخوز (فولاد خوزستان)، سامان (بانک سامان) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* افزایش صف های خرید بازار سهام


در جریان معاملات روز یکشنبه، ۲۵۵ نماد با رشد قیمت و ۳۷۸ سهم با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و به ۱۲۴ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته رشد کرد و در رقم ۱۶۹ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نماد فرابورس (شرکت فرابورس ایران)، بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) و فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فگستر (شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان)، سکرد (سیمان کردستان) و حپترو (حمل و نقل پتروشیمی) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0