بورس پرس
1400/03/03
12:30
سهم ۳۵ درصدی پتروشیمی‌ها در تامین ارز سامانه نیما + عملکرد یکساله صنعت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ارائه گزارشی از عملکرد صنعت در سال ۹۹ و برنامه ها تا افق ۱۴۰۴ گفت: ۳۵ درصد ارز عرضه شده در سامانه نیما توسط شرکت‌های پتروشیمی تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بهزاد محمدی در نشستی خبری با اشاره به اینکه رشد تقاضا برای محصولات پالایشی به کمتر از ۰.۹ درصد رسیده، اعلام کرد: تقاضا در صنعت پتروشیمی به پنج درصد رسیده است. باید با توجه به خوراک‌های در دسترس و برنامه ریزی‌ها خلق ثروت کرد. اسفند ۹۸ ظرفیت پتروشیمی ایران، ۶۵ میلیون تن بود که اکنون به ۹۰ میلیون تن رسیده است.


سال ۹۹ در مجموع ۴۰ میلیون تن خوراک در قالب گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی و … دریافت شد که معادل یک میلیون بشکه نفت در روز است و این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۲.۲ میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش پیدا می‌کند که در گذر از خام فروشی موثر خواهد بود. تعداد پتروشیمی ها اکنون بالغ بر ۶۷ مجتمع است که تا پایان سال به ۷۷ مجتمع افزایش پیدا می‌کند. ۶۲ میلیون تن محصول در سال ۹۹ تولید شده که ۳۵ میلیون تن محصول نهایی بوده است.


۳۰ درصد از این محصول نهایی در بازار داخلی به فروش رسیده و ۷۰ درصد صادرات شده است. در بخش صادرات با وجود تحریم‌ها و کاهش تقاضای ناشی از کرونا، ۲۵ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر شده و ۱۰ میلیون تن به ارزش ۵ میلیارد دلار در داخل به فروش رسیده است. در مجموع درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۹۹ بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بوده است.


سال ۹۹ در مجموع ۴۰ نوع محصول شیمیایی و ۳۴۰ گرید پلیمری تولید شد و تا سال ۱۴۰۴ با اجرای طرح‌های در دست اجرا ۲۰ محصول جدید به سبد پتروشیمی اضافه خواهد شد. برای توسعه پتروشیمی ۱۷ طرح به ظرفیت ۲۵ میلیون تن بهره برداری شد و تا پایان ۱۴۰۰ با بهره برداری از ۱۰ طرح به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن می رسد.


طرح‌های باقیمانده جهش دوم ۸۴ درصد پیشرفت دارد و ۴۰ طرح در جهش سوم در دست اجرا است که با اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت صنعت به ۱۳۵ میلیون تن و درآمد به ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد که پیشرفت این طرح‌ها ۳۱ درصد است. با تحقق ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن تا پایان سال، ۱۰۰ درصد برنامه توسعه کلان در صنعت پتروشیمی محقق می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۴ به رتبه یک صنعت پتروشیمی در خاورمیانه دست پیدا خواهیم کرد.


مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت پتروشیمی ۷۹ میلیارد دلار است و تا سال ۱۴۰۴ حجم سرمایه‌گذاری به ۱۰۵ میلیارد دلار می‌رسد. با هدف تکمیل زنجیره ارزش و توجه به تولید محصولات گران قیمت، طرح‌های پیشران با ظرفیت ۳.۳ میلیون تن و حجم سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلار تعریف شده است که ۱۸ محصول جدید و خاص را به صنعت اضافه خواهیم کرد.


باتوجه به واردات ۱.۳ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال ۹۹ با اجرای طرح‌های پیشران، ۷۷ درصد از واردات کاهش پیدا خواهد کرد. ظرفیت تولید پروپلن یک میلیون تن است که با توسعه طرح‌ها از مسیر متانول و گاز طبیعی سعی می شود این ظرفیت به ۴ میلیون تن برسد و زنجیره پروپیلن توسعه یابد.


در بخش کاتالیست‌ها ۹۵ نوع کاتالیست با ارزش ۲۷۵ میلیون دلار در این صنعت مصرف می‌شود که ۲۰ کاتالیست بومی شده و ۱۶ کاتالیست دیگر تا ۱۴۰۴ تولید می‌شود و ۲۰۰ میلیون دلار از این نیاز در داخل تامین خواهد شد. ۳۵ درصد از ارز سامانه نیما بطور مستقیم از صنعت پتروشیمی تامین می‌شود. از ۱۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی این صنعت ۷۰ درصد را باید شرکت‌ها در سامانه نیما عرضه کند البته برخی از هزینه‌های ارزی کم می‌شود. شرکت‌های پتروشیمی در سال ۹۹ توانستند ۱۵۰ درصد تعهد، ارز در سامانه نیما عرضه کردند که نقش مهمی در آرامش بازار ارز داشته است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0