بااقتصاد
1400/04/08
09:26
ادامه روند افزایشی قیمت فولاد در بازار جهانی/ ۲۰۲۲، سال ثبات و آرامش بازار

تحلیل‌گر بازار فولاد می گوید: «افزایش قیمت فولاد در فصل سوم امسال هم ادامه پیدا می‌کند، ولی از فصل آخر سال جاری، به‌تدریج، بازار به تعادل می‌رسد و رشد تولید، قادر خواهد بود، پاسخگوی نیاز بازار باشد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، درحالی‌که افزایش تولید و تقویت ارزش دلار موجب شده تا بهای فلزات اساسی در بازارهای جهانی با افت همراه شود، اما بازار فولاد عکس این مسیر را می‌پیماید. تازه‌ترین گزارش‌ها، گویی ادامه رشد قیمت فولاد است. عدم تعادل در این بازار به‌جایی رسیده که برای نخستین بار طی یک دهه اخیر، فولاد در بازارهای آتی با رشد شدیدی مواجه شده، به‌نحوی‌که سال ۲۰۲۱ به نیمه رسیده و هنوز شاهد روند افزایشی قیمت فولاد در بازار جهانی هستیم. حال، سوال کلیدی اینجاست که این روند تا کجا تداوم خواهد داشت؟


رونق نسبی پساکرونا، ریشه افزایش قیمت فولاد


طبق گزارش‌های «بانک یو بی اس»، علت روند افزایشی قیمت فولاد را می‌توان در تعطیلی واحدهای تولید فولاد در نیمه اول امسال و درنتیجه کاهش عرضه در بازار جستجو کرد. این کاهش عرضه در دوره کرونا که تقاضا در بازار کاهش داشت، فشار کمتری به قیمت وارد می‌کرد، ولی حال که فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای صنعتی ازسر گرفته‌شده و تقاضای جهانی، به‌ویژه در چین رشد کرده، می‌تواند زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت فراهم کند.


رشد ۲۸ درصدی قیمت فولاد


«هاکان کایا» تحلیل‌گر بازار فولاد در موسسه «یو بی اس»، پیرامون وضعیت آینده بازار می گوید: «افزایش قیمت فولاد در فصل سوم امسال هم ادامه پیدا می‌کند، ولی از فصل آخر سال جاری، به‌تدریج، بازار به تعادل می‌رسد و رشد تولید، قادر خواهد بود، پاسخگوی نیاز بازار باشد. از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت فولاد در بازار ۲۸ درصد رشد کرده است که بالاترین نرخ رشد قیمت از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون بود. در نیمه دوم امسال قیمت فولاد در بازار با رشد کمتر از ۲۰ درصد همراه خواهد بود و از سال بعد می‌توانیم شرایط عادی را در بازار فولاد تجربه کنیم.»


رشد کم‌سابقه قیمت در بازار آتی


گزارش‌های ارائه‌شده توسط «متال بولتن» نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر تن فولاد در مبادلات آتی در روز ۲۲ ژوئن با ۷۰ درصد افزایش قیمت نسبت به ابتدای سال جاری به هزار و ۶۵۸ دلار به ازای هر تن رسیده است. این، اولین بار طی یک دهه اخیر است که قیمت فولاد در مبادلات آتی، رشدی در چنین ابعاد را تجربه می‌کند و دلیل این مسئله هم عدم توازن در بازار فولاد به دلیل کاهش عرضه اعلام شده است.


۲۰۲۲، سال ثبات و آرامش بازار؟


«هاکان کایا» با اشاره به بی‌ثباتی‌های موجود در بازار جهانی و شیوع موج‌های تازه از بیماری کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا، معتقد است که سال جاری، سال پرچالشی برای بازار است، ولی از سال آینده میلادی، می‌توانیم شاهد ثبات و آرامش در بازار باشیم. ثبات بازار فولاد می‌تواند هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده محصولات صنایع پایین‌دستی فولاد را نیز کاهش دهد./کالاخبر


انتهای خبر

0
0