بورس پرس
1401/10/07
00:00
وعده فروش ۵۰ هزار میلیارد از اموال دومین بانک بزرگ دولتی تا پایان سال

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به طلب ۸۵ هزار میلیارد تومانی از دولت از ثبت برنامه واگذاری سهام پالایشگاه شازند از طریق بورس و تعهد فروش ۵۰ هزار میلیارد تومان از اموال تا پایان سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد رضا فرزین با بیان اینکه بانک ها به ویژه بانک های دولتی دارایی های بسیاری دارند اما به نقدینگی تبدیل نشده و پشتوانه آنها در راستای تسهیلات دهی قرار نگرفته ، گفت: در بانک ملی برای اصلاح این وضع، فروش سهام شرکت ها و مجموعه های غیرمرتبط با فعالیت بانکداری و فروش دارایی های منجمد و راکد در دستور کار قرار گرفت. فروش اموال بانک ها پیچیدگی های خاص و مقررات بسیار سختی دارد که کار بانک ها را مشکل کرده است.


وی افزود: همین مشکلات درخصوص فروش دارایی های دولت نیز وجود دارد و بانک مرکزی باید اجازه دهد بانک ها بخشی از دارایی ها را به اوراق تبدیل کنند. چنین ابزاری باعث خواهد شد تا بانک ها در تامین مالی اقتصاد و اعطای تسهیلات نقش بیشتری داشته باشند.


فرزین ادامه داد: در بانک ملی علاوه بر طلب ۸۵ هزار میلیارد تومانی از دولت، چندین شرکت و هلدینگ بزرگ هم وجود دارد و در تازه ترین اقدام، سهام متعلق به بانک در پالایشگاه شازند روی تابلوی بورس برای فروش ثبت شده و به زودی به فروش می رسد. برآورد قیمت پالایشگاه شازند ۳۴ هزار میلیارد تومان است. بانک ملی متعهد شده تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان از اموال را بفروشد.


بر اساس این گزارش، بانک ملی در نظر دارد برای خروج از بنگاهداری از طریق شرکت مدیریت واگذاری پویا، ۲ تا ۱۰۰ درصد سهام ۲۵ زیرمجموعه واقع در ۱۳ شهر را در سال جاری واگذار کند.


در این فهرست ، شرکت های بورسی و فرابورسی مانند سرمایه گذاری ملی، بانک اقتصاد نوین، قند نقش جهان، سیمرغ، لاستیک بارز، پتروشیمی شازند، قند پیرانشهر، سرمایه گذاری توسعه ملی ، سرمایه گذاری پارس آریان، سرمایه گذاری شفادارو، دوده صنعتی پارس، ایران ترانسفو، کارخانجات اتمسفر، سرمایه گذاری مسکن، سرمایه گذاری نیروگاهی ایران، شرکت شکر و گروه توسعه هنر ایران قرار دارند.


فهرست ۲۵ شرکت زیرمجموعه مشمول واگذاری



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0