بااقتصاد
1400/09/22
15:28
ادامه‌ی بررسی صنعت متانول/ مقایسه سه شرکت «زاگرس»، «شفن» و «شخارک»

در گزارش قبل به جایگاه صنعت متانول در ایران و جهان نگاه کردیم، اکنون سه شرکت پتروشیمی زاگرس، فناوران و خارک که اصلی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌های متانول در بازار سرمایه هستند را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، متانول به عنوان یکی از محصولات مهم پتروشیمی شناخته می‌شود. با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی محصولات متنوعی تولید می‌کنند، اما برخی شرکت‌ها هستند که متانول بخش بزرگی از سبد محصولی آن‌ها را شامل می‌شود که سه متانول‌ساز بزرگ زاگرس، شفن و شخارک در این دسته قرار دارند.


ظرفیت اسمی تولید متانول در ایران پس از ورود دو پتروشیمی کاوه و مرجان به ۸.۹ میلیون تن در سال رسیده است که از این مقدار ۳.۳ میلیون تن متعلق به پتروشیمی زاگرس است. بر اساس تخمین‌های صورت گرفته انتظار می‌رود با ورود پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه ظرفیت تولید متانول ایران به مدار ۱۰.۶ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند. از این جهت با توجه به افزایش ظرفیت قابل توجهی که در انتظار بازار داخلی متانول است میتوان گفت متانول ساز‌های ایرانی با ریسک کاهش حاشیه مواجه هستند.


اگرچه انتظار می‌رود چین با توجه به کسری متانولی که همواره با آن مواجه است، به عنوان بزرگترین خریدار متانول ایران با افزایش ظرفیت تولید این محصول مقادیر بیشتیری از ما بخرد، با این حال اگر برای حل مشکل تحریم‌های آمریکا و برنامه‌ریزی برای افزایش طرح‌های پایین دستی در داخل کشور تمهیداتی صورت نگیرد، کاهش سود متانول سازان اجتناب ناپذیر است.


یکی دیگر از ریسک‌های موجود حرکت سریع کشورهای دیگر به ویژه چین به سمت قوی کردن و توسعه صنایع پایین دستی (الفین و پلی الفین‌ها) است، که این موضوع می‌تواند صادرات شرکت‌های متانول ساز و فروش روند با ثبات آن‌ها را با چالش مواجه کند.


بررسی سه شرکت بزرگ فعال در بازار سرمایه


پتروشیمی زاگرس، فن آوران و خارک از جمله متانول‌سازهای فعال در بازار سرمایه هستند که با توجه به ترکیب سبد فروش هریک از آنها، تاثیرپذیری آنها از افت متانول متفاوت است. بر همین اساس می‌توان گفت زاگرس و خارک دو سر طیف از لحاظ تنوع محصول هستند. تولید و فروش زاگرس صرفا متمرکز بر متانول است.


پتروشیمی فن‌آوران قدری از تک محصولی بودن فاصله گرفته و به این ترتیب بخشی از فروش شرکت، به اسید استیک اختصاص یافته است؛ با این حال بخش زیادی از درآمد شرکت از محل فروش متانول است. در پتروشیمی خارک نزدیک به نیمی از فروش شرکت به LPG اختصاص دارد از این رو تغییرات قیمت متانول، درآمد این شرکت را کمتر از دو متانول‌ساز دیگر متاثر می‌سازد.


در بین متانول‌سازها، خوراک پتروشیمی زاگرس و فن‌آوران گاز طبیعی است و نرخ گاز خوراک آنها وابسته به چهار هاب منطقه‌ای است. در فصل بهار افت قیمت در این هاب‌ها، افت قیمت گاز خوراک دریافتی این شرکت‌ها را به دنبال داشت. انتظار می‌رود طبق رویه معمول نرخ خوراک گاز طبیعی دریافتی شرکت‌ها در ۶ماهه دوم بیش از نیمه نخست سال باشد.


خوراک دریافتی پتروشیمی خارک متفاوت از دو متانول ساز دیگر است. ماده اولیه مصرفی خارک گاز ترش است که نرخ آن وابسته به نرخ پروپان، بوتان و پنتان و متعاقبا قیمت نفت است.


مقایسه فروش این سه شرکت را از ابتدای سال مالی تا آبان ماه سال جاری در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.


Capture

انتهای خبر

0
0