سنا
1399/11/17
15:25
نگاهی بر عملکرد هفتگی صنایع بورسی

بورس تهران معاملات هفته گذشته خود را با افت ۲.۹ درصدی به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد معاملات هفتگی را با افت ۰.۴ درصدی به پایان رساند. بررسی‌ها از عملکرد هفتگی صنایع ۳۸گانه بورسی نیز نشان از رشد قیمت سهام کوچک بازار در مقابل عقب‌نشینی بزرگان دارد.

در حالی شاخص کل بورس تهران هفته‌ای منفی را تجربه کرد که گروه محصولات چوبی با تک نماد «چفیبر» رشدی ۱۷.۶ درصدی را ثبت کرد و از این منظر برترین گروه بورسی در هفته منتهی به ۱۵۸ بهمن‌ماه بود. پس از آن زراعتی‌ها با رشد هفتگی ۱۴.۹ درصدی همراه شدند و رتبه دوم را به خود اختصاص دادند. دیگر گروه های کوچک بازار از جمله حمل و نقل، قند و شکر، سیمان، محصولات دارویی، منسوجات، سایر معادن و تامین آب و برق از دیگر صنایعی بودند که این هفته با صعود میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. سیمانی که در هفته گذشته صعود ۴.۶ درصدی را تجربه کرد، معاملات داغی داشت. انتظار برای افزایش نرخ انرژی و دنبال آن نرخ جدید سیمان از مهمترین دلایل افزایش دادوستد سهام در این گروه قلمداد می‌شود.



بزرگان عقب نشستند


در هفته گذشته بزرگان بورسی خبرساز بودند. از انتشار پیش‌بینی سود برخی از زیرمجموعه‌های کالایی گرفته تا تداوم عقب‌گرد قیمت‌ها در این صنایع. به این ترتیب هفته گذشته در میان گروه‌های کامودیتی‌محور، گروه فلزات اساسی با افت ۶.۶ درصدی مواجه شد و این روند در زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی با کاهش ۵.۹ درصدی میانگین سهام پالایشی دنبال شد. دیگر گروه های کالایی بورس نیز این هفته قرمزپوش بودند. در این راستا کانه‌های فلزی با کاهش ۴.۳ درصدی، محصولات شیمیایی افت ۳.۲ درصدی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی ریزش ۰.۱ درصدی را ثبت کردند. از گزارش‌های حاشیه‌ساز هفته گذشته می‌توان به انتشار EPS شرکت ملی مس ایران اشاره کرد. این شرکت بر اساس متغیرهای مختلف دو گزارش متفاوت روانه کدال کرد. «فملی» در گزارش نخست با در نظر گرفتن دلار ۱۹هزار تومانی و مس ۷هزار دلاری، سود ۱۰۰۶ ریالی برای هر سهم پیش‌بینی کرد و در گزارش بعدی خود نرخ ارز برآوردی را به ۲۲هزار تومان افزایش داد و هر تن مس جهانی را ۷۷۰۰ دلار در نظر گرفت که با تخمین‌های جدید، پیش‌بینی سود هر سهم فملی ۱۱۹۷ ریال افزایش یافت. به این ترتیب «فملی» با برآوردهای جدید از نرخ دلار و مس، سود سه ماهه زمستان را با رشد ۱۳۷ درصدی از ۱۳۸ ریال به ۳۲۸ ریال ارتقا داد.


شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز با ارسال اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال اعلام کرد با عنایت به عملکرد ۱۰ ماهه شرکت و برآورد ۲ ماه آتی ۹۹، مبلغ ۱۶۴۰ ریال سود به ازای هر سهم برای سال مالی به پایان اسفند ۹۹ پیش بینی می شود. به این ترتیب «فولاد» که در سه ماهه پایی ۴۷۹ ریال سوخته محقق کرده بود، سود زمستانه خود را با رشد ۳۵ درصدی، ۶۴۹ ریال پیش‌بینی کرد.

انتهای خبر

0
0