بورس پرس
1401/03/29
00:00
انتقادات فعالان بازار از روش عرضه اولیه جدید با مثالی از "کایزد"

عرضه اولیه سهام فرانسوز یزد برخلاف نظر فعالان بازار به سرمایه گذاران واجد شرایط اختصاص یافت اما پس از ورود یک بار هم به بیشترین قیمت ۱۸۰۰ تومانی معامله نرسید!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، در حالی نظرات سهامداران و فعالان بازار مخالف تقریبا" ۱۰۰ درصدی با اختصاص عرضه های اولیه سهام شرکت ها به سرمایه گذاران واجد شرایط شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و ETFها است که در سال جاری به جز دو عرضه اولیه انتقال داده های آسیاتک و سیمان آبیک که در بورس انجام شده از عرضه سهام ۶ شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان، فروسیلیسیم خمین، داروسازی دانا ، آهن و فولاد غدیر ایرانیان فرانسوز یزد و تپسی ، فقط داروسازی دانا به عموم واگذار شد و مابقی عرضه ها به صندوق ها اختصاص یافت.


بر اساس این گزارش در این میان شرکت ۳۴.۳ میلیارد تومانی فرانسوز یزد که ۱۱ خرداد فرآیند عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام به صندوق های سرمایه گذاری را با قیمت مبنای ۵۷۰ تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس و بدون سقف قیمتی طی کرد با بیشترین و کمترین قیمت ۱۸۰۰ و ۱۲۵۲ تومانی هر سهم معامله شد.


این عرضه شامل ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم "کایزد" و سهمیه ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاران واجد شرایط بود که متوسط موزون قیمت معاملات ۱۴۶۹۵ ریال اعلام و با وجود ۱۴۱ صندوق متقاضی، ۱۹ صندوق قادر به خرید این سهم شدند.


اما این سهم که به اصطلاح به دست افراد حرفه ای بازار سپرده و روز عرضه هر سهم آن تا ۱۸۰۰ تومان هم رقابت شده، بعد ورود به بازار سهام یک بار هم به این قیمت نرسیده و در معاملات دیروز به قیمت ۱۶۳۶ تومان رسید.



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0