بااقتصاد
1401/02/28
13:18
زورآزمایی خریداران و فروشندگان بورس در نقطه حساس / شاخص کل از کانال ۱.۶ میلیونی عقب نشست

روز گذشته شاخص کل با مورد توجه قرار گرفتن نمادهای بزرگ از جمله فلزات اساسی کانال ۱.۶ میلیون واحدی را فتح کرد و به بالاترین حد خود از مهرماه ۱۳۹۹ رسید. ارزش معاملات خرد در بازار هم‌چنان ارقام قابل قبولی را نشان می‌دهد و یکی از سیگنال‌های اصلی رونق بازار را صادر می‌کند. آنچه عیان و قابل لمس است و برای تمامی فعالان بازار سرمایه ثابت شده این است که رونق در صنایع کوچک و رشد قیمتی آن‌ها هرچقدر هم زیاد باشد نمی‌تواند به اندازه نمادهای کامودیتی محور و نفتی به رشد شاخص کل کمک کند ، وزن بالای نمادهای یاد شده در شاخص کل به اندازه‌ای است که هیچ دوره تاریخی را پیدا نمی‌کنیم که درآن شاخص کل بدون رشد صنایع بزرگ افزایش یافته باشد. افتی که امروز شاخص کل تجربه کرد نیز متاثر از جدال خریداران و فروشندگان در صنایع بزرگ از جمله پالایشی ، فلزی و پتروشیمی بود.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد ، معاملات بورس اوراق بهادار در روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت با روندی متعادل و گرایشات مثبت و منفی آغاز شد، دیری نپایید که عرضه‌ها در بازار قوت بیشتری گرفت و شاهد عقب‌نشینی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بودیم. روندی که بازار سرمایه در روز جاری پشت سر گذاشت نگران‌کننده نبود و پس از افزایش قیمت‌های قابل توجه و ثبت بازدهی خوب و سودسازی برای اکثر گروه‌ها ، حالا معامله‌گران به ویژه نوسان‌گیران در مقام شناسایی سود برآمده‌اند.


شوینده با یک نامه غیرواقعی مورد توجه قرار گرفتند


پس از آنکه از ابتدای سال افزایش نرخ انواع محصولات اعلام شد نامه‌ای از صبح امروز در فضای مجازی دست به دست شد مبنی بر افزایش قیمت انواع شوینده‌ها.براساس نامه مذکور که فاقد هرگونه تاریخ و مهری بود و فقط سربرگ انجمن صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی ایران را داشت پودرهای شوینده دستی و ماشینی افزایش ۳۰ درصدی و سایر محصولات شوینده و بهداشتی افزایش ۴۰ درصدی قیمت پیدا می‌کردند. از این رو نمادهای فعال در این حوزه امروز مورد توجه قرار گرفتند و همگی در سقف قیمت روزانه با افزایش تقاضای خرید همراه شدند.


خبرگزاری دولت(ایرنا) دراین باره گزارشی را به شرح ذیل منتشر کرد:


جداول قیمتی انواع مواد شوینده از جمله پودرهای شوینده دستی و ماشینی، مایعات دستشویی و ظرفشویی، شامپو، صابون و خمیر دندان در فضای مجازی، غیرمستند و غیر واقعی است.


به دستور معاون اول رییس‌جمهوری، هرگونه تغییر قیمت همه محصولات و کالاها با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و پس از اعلام این ستاد خواهد بود.


هم‌چنین در این زمینه، یک مقام آگاه در ستاد تنظیم بازار به ایرنا گفت: تاکنون هیچ بحث و تبادل نظری در خصوص قیمت‌های جدید محصولات صنایع شوینده انجام نشده و هر گونه افزایش قیمت‌ها در این حوزه فاقد مجوز است.


نگاهی به وضعیت اقتصاد دنیا


به نظر می‌رسد انتظارات برای رشد شاخص کل هم‌چنان برروی تاثیرات تورمی متمرکز است. رشد شاخص دلار در روزهای گذشته و انتظار افزایش نرخ بهره ( دربازارهای جهانی) به محدوده ۳ درصد در ایالات متحده آمریکا سبب شده تا چشم‌انداز نرخ دلار هم‌چنان افزایشی باشد و در نتیجه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای دنیا کاهشی. این درحالی است که به واسطه کشش بالای تقاضا نفت و گندم تنها کالاهایی هستند که این روز‌ها با افزایش قیمت رو به رو می‌شوند. دلیل هم چیزی نیست جز تداوم جنگ میان اوکراین و روسیه. با افزایش قیمت دو کالای یاد شده قیمت تمام شده سایر کالاها نیز بالا می‌رود ، سود اقتصادی کاهش می‌یابد ، هزینه‌های زندگی بالا می‌رود و سایه خطر رکود در اقتصاد دنیا بیشتر و بیشتر می‌شود. در نتیجه بازار سهام تنها بازاری است که در تنور انتظارات تورمی همواره داغ می‌ماند.


حواشی سهام عدالت ادامه دارد


حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری که برگزار شد، با اشاره به بند الف تبصره ۲ قانون بودجه اظهار کرد: طبق این بند دولت مکلف شده است به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق قانون سیاست اصل ۴۴ سهام عدالت پرداخت کند.


رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود پرداخت سهام عدالت به دو دهک اول و چهار دهک بعدی باشد، عنوان کرد: اما در کشور چنین اشرافی از مجموع درآمد وجود ندارد. در ابتدا سهام عدالت بر اساس رده بندی شغلی بود، برای مثال کارمندان دولت، تاکسیرانان، خادمان مسجد و…، این موضوع باعث شد بعضا افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت نیستند، سهام عدالت دریافت کنند و برعکس. دهک بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود اما اینکه چه میزان سهام و به چه طریقی واگذار شود هنوز مشخص نیست.


سهام عدالت کی فروشی می‌شود؟


رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تصمیم‌گیری درمورد فروش سهام عدالت گفت : شورای عالی بورس باید درمورد مدل مطلوب مدیریت سهام عدالت تصمیم می‌گرفت. براین اساس درمورد افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند باید گفت که منتظر بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشند تا افراد بتوانند خرید و فروش کنند این اتفاق نیز زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و در مورد مستقیم‌ها نیز سازمان بورس باید تعیین تکلیف کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران ، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱


تحولات بازار سرمایه در این روزها نشان می‌دهد که یک عامل بیش از تمامی عوامل به نفع بازار تمام شده و سبب شده تا شرایط صعودی ادامه پیدا می‌کند عاملی که مشکل اصلی در دوسال ریزشی و رکودی بورس بود. تا چند وقت گذشته ارزش معاملات خرد به زحمت به ارقام ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسید و به عنوان یکی از موانع اصلی بر سر راه رشد بازار شناخته می‌شد حالا با ۲ برابر شدن این رقم به نظر می‌رسد یکی از موتورهای محرک بورس روشن شده است اما تحلیل‌گران معتقدند از ارزش معاملات خرد که بگذریم براساس معیار خالص خرید حقیقی، عملکرد بازار سهام هم‌چنان ضعیف است و در معاملات اخیر بازرهم شاهد برون رفت خالص خرید حقیقی‌ها هستیم. بررسی دقیق‌تر نشان از آن دارد که بیشترین ورود پول حقیقی طی روزهای گذشته در صنایع محصولات شیمیایی، کانه فلزی (معدنی‌ها) و فلزات اساسی رقم خورده و درمقابل صنایع زراعت ، سیمان و چندرشته‌ای بیشترین خروج پول حقیقی‌ها را تجربه کرده‌اند.


با توجه به اینکه بیشترین میزان ورود پول حقیقی‌ها در صنایع بزرگ بوده پس می‌توان به حرکت صعودی پرقدرت‌تر شاخص در روزهای آینده امیدوار بود و وضعیت کاهشی کنونی را تنها یک استراحت موقت دانست.


نمادهای وآفر ، مدیریت و حگهر بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و نمادهای فملی ، ومعادن و فولاد بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در بازار امروز بودند.


صنایع خودرو ، فرآورده نفتی و محصولات شیمیایی با ارزش معاملات ۷۱۴ میلیارد تومان ، ۴۶۱ میلیارد تومان و ۴۶۰ میلیارد تومان برترین صنایع بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس:۱,۵۹۴,۹۷۷ (۱۱,۰۴۷ واحد کاهش )


شاخص هم‌وزن: ۴۴,۶۲۳ (۵۱۸۶ واحد کاهش)


ارزش معاملات:۵۴۷۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیشترین اثر منفی: شپنا ، شبندر و شتران


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱,۶۴۳ (۴۶ واحد کاهش)


ارزش معاملات :۲۴۶۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیشترین اثر منفی: آریا ، صبا و سمگا



انتهای خبر

0
0