بااقتصاد
1401/06/13
13:43
صعود تک‌رقمی شاخص کل بورس در آخرین دقایق با افت ۱۲ واحدی جایگزین شد/ همه شاخص‌ها درجا زدند!

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ رشد بی‌جان شاخص کل بورس تهران، امروز به کمترین میزان طی ماه‌های اخیر رسید و ۷ واحد ارتقا یافت اما در آخرین دقایق، این سبزپوشی کم‌رنگ تابلو بورس تهران که بیش‌تر متمایل به سرخ بود، با افت ۱۲ واحدی تغییر رنگ داد و شاخص کل همچنان سرخپوش باقی ماند.

موتور محرکه بورس خاموش است


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز یکشنبه سیزدهم شهریورماه، کمی به مدار تعادل برگشت اما شاخص‌ها توانی برای استارت قوی و روشن کردن موتور محرکه بورس را ندارند. شاخص کل بورس با ۱۲ واحد ریزش، در نقطه یک‌میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی درجا زد و شاخص کل هم‌وزن که با قدرت بیش‌تری صعود کرد، پس از ثبت ۹۸۷ واحد سبزرنگ، به ارتفاع ۴۰۸ هزار واحدی رسید. ۱۷ واحد مثبت، نتیجه کار شاخص کل آیفکس بود و تغییر خاصی در ارتقای آن نداشت.


خودروسازان، چراغ بورس را نیمه‌روشن نگه داشتند


دادوستدهای کم‌رمق در بورس تهران، خودرو را صدرنشین جدول مثبت‌سازان شاخص کل کرد و تاپیکو، پارسان و شستا رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. درمقابل، وبملت، شپدیس و ومعادن، بیش‌ترین تاثیر منفی را روی این شاخص اعمال کردند. خودروسازان همچنان رتبه بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را در اختیار دارند.


ارتقای ۱۷ واحدی شاخص کل آیفکس هم با حمایت نصفه و نیمه نمادهای صبا، فغدیر، هرمز و شراز حاصل شد و بپاس، غصینو و کگهر، منفی‌سازان اصلی شاخص کل آیفکس لقب گرفتند. دی، سمگا و شاروم، بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را رقم زدند.


تعادل ۵۰ درصدی معاملات در دامنه مثبت و منفی


حدود ۵۰ درصد از دادوستدهای سهام در بازار امروز به دامنه مثبت کشیده شد و نیمی از نمادها شاهد افزایش اندک در قیمت‌های پایانی بودند. به این ترتیب، از مجموع ۶۶۴ نماد معامله‌شده، ۳۲۵ سهم، معادل ۴۹ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۳۳۹ سهم، معادل ۵۱ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۷۲ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۲۳۹ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۳۴ نماد را به ارزش ۱۷۹ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند. تراز معاملات حقیقی‌ها نسبت به معاملات سهامداران عمده، از شدت افتاد و آهنگ کندتری به خود گرفت.


عرضه خودرو در بورس کالا باید استمرار یابد و مصرف‌کننده نهایی منتفع شود


محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در بازار سرمایه، باذ اشاره به اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا پس از مصوبه شورای عالی بورس، تصریح کرد: عرضه خودرو با سازوکارهای موجود در بورس کالا، بازار خودرو را به سمت شفافیت و رقابت سوق می‌دهد و بورس کالا، بسترساز عرضه و تقاضای کالا و معاملات شفاف است.


وی افزود: سازوکارهای بورس کالا دورنمای روشنی را در اختیار سیاست‌گذار قرار می‌دهد که می‌تواند بر مبنای واقعیت‌های موجود در معاملات، سیاست‌ها و تصمیم‌های درست و روشنی اتخاذ کند.


به گفته علیزاده، قیمت خودروهایی همچون فیدلیتی، دیگنیتی و هایما که در بورس کالا عرضه شدند در قیاس با بازار آزاد فاصله چشمگیری دارد. به طور مثال، قیمت هر یک از این خودروهای عرضه شده در بورس کالا نزدیک به ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزانتر از بازار آزاد است. این وضعیت به نفع مصرف کننده نهایی است و ادامه آن به تعدیل قیمت و تعادل بیش‌تر بازار کمک می‌کند.


عضو ناظر مجلس بر بازار سرمایه، عرضه خودرو در بورس کالا در بلندمدت را علاوه بر حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به سود صنعت خودرو هم دانست و افزود: سازوکارهای شفاف در بورس کالا مسیرها و بسترهای رانت‌زا را مسدود و در یک بستر شفاف و رقابتی را برای سیاست‌گذاری فراهم می‌کند.


وی توضیح داد: وقتی قرار نیست خودرو به صورت دستوری تعیین قیمت شود، سود اصلی به بخش تولید می‌رسد و انگیزه برای تولید بیش‌تر و با کیفیت‌تر، افزایش می‌یابد. در نتیجه کل صنعت خودرو از این رویه منتفع می‌شود.


علیزاده اظهار کرد: بورس کالا به معنای دادن مجوز افزایش قیمت‌هاست، اما تجربه اخیر به وضوح نشان داد استمرار عرضه‌ها در بورس به ثبت قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی پایان می‌دهد.


سهم دولت در بلوک خودرویی‌ها حتما باید واگذار شود!


حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر واگذاری حتمی سهام دولت در بلوک خودروسازان، اعلام کرد: اطلاعیه‌های عرضه خودرویی‌ها برای فروش زیرمجموعه اعم از سهام و یا سایت‌ها که تاکنون منتشر شده، توسط خود شرکت‌ها و بدون هماهنگی با سازمان خصوصی سازی انجام شده است.


تخصیص سهام عدالت بازماندگان حمایتی پس از مصوبه دولت


رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنین درباره جاماندگان سهام عدالت، گفت: مصوبه هیات دولت برای اختصاص سهام عدالت به بازماندگان دو دهک تحت پوشش نهادهای حمایتی منتظر تصویب نهایی از سوی دولت است.


۱۳۰۰ میلیارد تومان سود سنواتی به ۳ میلیون سهامدار پرداخت شد


شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد: در مردادماه گذشته، بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان سود سنواتی ناشران از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب بیش از ۳ میلیون سهامدار واریز شد.


بر اساس این گزارش، درمردادماه گذشته همچنین بیش‌ترین تعداد سهامدارانی که سود سنواتی دریافت کرده‌اند شامل شرکت‌های «لیزینگ پارسیان با یک میلیون و ۹۰۷ هزار و ۶۸۱ سهامدار، پالایش نفت بندرعباس با ۹۶۹ هزار و ۶۲۴ سهامدار و سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با ۱۶۲ هزار و ۷۷۰ سهامدار» می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملاتی این حجم از سهام حدود ۱۹۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۶۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس با کاهش ۶۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، به رقم ۲۲۱۴ میلیارد تومان تنزل یافت. طی این نقل و انتقالات، ۱۸۰ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد که در مقایسه با دیروز، به حداقل رسید. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های فپنتا، سمگا و کترام اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای پترول، شپنا و شستا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۰۷، ۱۵۱ و ۱۰۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۶.۹۲۸.۵۹ (۱۲.۶۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۸.۹۶۰.۸۷ (۹۸۷.۱۸افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۵۲۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: خودرو، تاپیکو و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۷۷.۹۶ (۱۷.۴۳افزایش)


ارزش معاملات: ۱۶.۴۱۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منثبت: صبا، فغدیر و هرمز


گزارش: مولود غلامی














انتهای خبر

0
0