سنا
1401/04/03
10:46
مروری بر مهمترین اخبار بورسی رسانه‌ها طی هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بورسی منتشر شده در رسانه‌ها در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

افزایش دامنه نوسان منوط به پیشنهاد بورس و فرابورس


به نقل از مهر و به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس، پیشنهادهای بورس و فرابورس پیرامون آثار تغییرات یک درصدی دامنه نوسان قیمت‌ها برای فصل جدید، در جلسات هیات سازمان بورس بررسی و تصمیم گیری می‌شود.


محسن خدابخش بیان کرد: پیشنهاد تغییر دامنه نوسان قیمت سهام برای فصل تابستان و آثار قابل پیش بینی از افزایش و کاهش این دامنه به ۷ درصد می‌بایست از سوی بورس و فرابورس به هیات مدیره سازمان بورس ارسال و ارائه شود تا به این ترتیب سازمان بورس ضمن بررسی پیشنهادهای موجود بتواند تصمیم گیری کند.


مشاهده کل خبر



از شنبه هفته آینده رقم می‌خورد؛ عرضه در بورس کالا از مسیر سامانه «سیمرغ»


به نقل از کالا خبر؛ بورس کالای ایران از ثبت و تایید عرضه‌های مربوط به تالار پتروشیمی، طلا و حراج باز از طریق سامانه جدید عرضه از روز شنبه ۴ تیر خبر داد. سامانه عملیاتی موسوم به سامانه سیمرغ به لحاظ تکنولوژی ارتقا یافته که علاوه بر بالارفتن ضریب امنیت، تسهیل عرضه آن هم در نظر گرفته شده است.


مشاهده کل خبر



تاثیر کاهش ارزش رمز ارزها بر رشد بازار سهام


به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکود و افزایش ریسک در بازار رمز ارزها، پیش بینی کرد این کاهش، تاثیر مثبتی بر بازار سهام و اوراق بهادار بگذارد.


فردین آقابزرگی درباره تاثیر کاهش ارزش رمز ارزها بر رشد بازار سهام گفت: همانطور که با افت بازار سهام در دو سال گذشته بخش بزرگی از نقدینگی به بازار رمز ارزها سرازیر شد، در شرایط فعلی می‌توان انتظار داشت با افت ارزش ارزهای دیجیتال بخشی از نقدینگی خارج شده به سمت بازار سهام جذب شود که ریسک کمتر و بازدهی بلندمدت تری دارد.


مشاهده کل خبر



تحریم‌های جدید پتروشیمی اثر روانی دارد نه واقعی


به نقل از خبرگزری ایرنا؛ یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه همیشه خود را با عامل تحریم‌ها وفق می‌دهد و صادرات شرکت‌ها از نظر مقداری با افزایش همراه می‌شود، گفت: موضوع تحریم‌ها بیشتر با جنبه روانی در بازار همراه هستند که این مساله هم بعد از چند روز در بازار برطرف می‌شود.


نوید خاندوزی به تحریم سه شرکت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: تحریم شرکت‌های پتروشیمی موضوع جدیدی نیست و این شرکت‌ها در گذشته بارها این مساله را تجربه کردند. باید این موضوع موردتوجه قرار بگیرد که تحریم‌ها می‌تواند مبادلات شرکت‌های پتروشیمی با دنیا و نیز طرف‌های تجاری را نسبت به گذشته سخت کند و هزینه‌ها را برای دور زدن تحریم‌ها افزایش دهد، البته افزایش قیمت دلار جبران‌کننده این هزینه خواهد بود.


مشاهده کل خبر



بورس انرژی مکانی مناسب برای عرضه مازاد برق صنایع


به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برق تولیدی واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی می‌تواند در بورس انرژی عرضه شود و به همان میزان نیز موجب سودآوری بیشتر در سرمایه گذاری، تولید و رشد و توسعه صنعت برق باشد.


مصطفی طاهری با اشاره به عرضه برق تولیدی نیروگاه‌های فولادسازان به بورس انرژی اظهار کرد: افزایش تولید برق و فروش آن با قیمت و سود خوب می‌تواند صنعت برق کشور را شکوفا و از حمایت دولت نیز برخوردار شود.


مشاهده کل خبر



یارانه پرداختی به مردم با حذف ارز ۴۲۰۰ عادلانه‌تر شد


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اصلاح سیاست ارز ترجیحی به عادلانه‌تر شدن یارانه‌های پرداختی منجر شد، گفت: فساد و رانت، هدررفت منابع ارزی، قاچاق کالا، رشد تورم و نابودی تولید داخل از اشکالات تخصیص ارز ترجیحی به واردات بوده است.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایبنا، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا از دلایل اصلی ریخت‌وپاش‌های اقتصادی است، اظهار کرد: تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا زمینه انحراف، فساد و هدررفت منابع کشور را به همراه داشت که آزادسازی قیمت‌ها و انتقال آن به مردم از مهم‌ترین اصلاحات اقتصادی دولت سیزدهم است.


مشاهده کل خبر



وضعیت بازار سهام مناسب است


یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تحریم شرکت‌های پتروشیمی در این سطح نمی‌تواند عملکرد شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: با توجه به وضعیت فعلی بازار، قیمت کامودیتی‌ها و نیز نرخ ارز نگرانی خاصی تهدیدکننده معاملات بازار نیست.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، احسان عسگری به تحریم سه شرکت بورسی و نیز تاثیر آن بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: شرکت‌های پتروشیمی از گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با چنین تحریمی‌هایی بودند. اکنون اتفاق رخ‌داده برای سه شرکت پتروشیمی چیز جدیدی نیست که موردبحث قرار گرفته است.


وی اظهار داشت: عملا شرکت‌های پتروشیمی که در دوران تحریم در حال فعالیت بودند به خوبی با فضای تحریم آشنا هستند و همواره راهکارهایی را در پیش گرفتند که بتوانند با حداقل تحمیل هزینه برای شرکت و سهامداران، محصولات خود را در بازار جهانی به فروش برسانند و منافع حاصل از آن را وارد کشور کنند.


مشاهده کل خبر



با دستورالعمل جدید بانک مرکزی بازار به تعادل می‌رسد


و به نقل از ایبنا؛ نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دستورالعمل اخیر بانک مرکزی سبب ورود ارز بیشتر به کشور و به تعادل رسیدن نرخ آن خواهد شد.


محمدرضا میرتاج الدینی؛ درباره دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر "مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها" گفت: یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی دستورالعمل اخیر درباره مدیریت بازار ارز بود. مجلس در دولت قبلی هم این مسئله را در قالب پیشنهاد مطرح کرد و به مسئولان بانک مرکزی در آن مقطع گفت که بدون شک صادرکننده‌ها این ارز را در نتیجه تلاش و پشتکار خود به دست آورده اند، اما با توجه به شرایط کشور و حمایت های دولت از این فعالان اقتصادی باید وضعیت اقتصادی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.


مشاهده کل خبر



افزایش قیمت سیمان و فولاد در پی قطع برق صنایع


به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: قطع برق صنایع برای کنترل مصرف بدون توجه به تنظیم بازار، قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد را افزایش می‌دهد.


مجتبی رضاخواه با اشاره به لزوم تنظیم گری بازار در کنار مدیریت مصرف برق بیان کرد: دولت باید همزمان با مدیریت مصرف برق، تنظیم بازار را هم انجام دهد؛ هم اکنون دولت تصمیم دارد برای مدیریت مصرف برق، برق صنایع را قطع کند که این امر درنهایت موجب افزایش قیمت سیمان و فولاد می‌شود. اینکه برای مدیریت مصرف در یک بازه زمانی برق صنایع هم قطع شده و قیمت مصالح ساختمانی نظیر سیمان افزایش پیدا کند، پذیرفته شده نیست. اخیرا در بازدید از کارخانه‌های سیمان مشاهده شد، عمده کارخانه‌ها با بحران فروش مواجه بوده و سیمان و کلینکر به مقدار زیادی در انبارها انباشته شده بود.


مشاهده کل خبر



افزایش سودآوری شرکت‌ها و رونق بورس با تصمیم ارزی بانک مرکزی


به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیم اخیر ارزی بانک مرکزی به‌عنوان امری مهم در حوزه بازار سرمایه محسوب می‌شود و ضمن افزایش سودآوری، زمینه رشد قیمت سهام شرکت‌ها و نیز رونق بازار سرمایه را فراهم می‌کند.


او به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر تسهیل عرضه و فروش ارز صادراتی اشاره کرد و افزود: این اقدام بانک مرکزی مزایای زیادی را با خود به همراه خواهد داشت، زمانی که نرخ دلار آزاد افزایش می‌یابد، صادرکنندگان باید مطابق بخشنامه‌های موجود ارز خود را با نرخ نیمایی به فروش برسانند. وجود فاصله ۳۰ درصدی نرخ دلار نیمایی و آزاد در چند وقت گذشته باعث امتناع صادرکنندگان از فروش ارز حاصل از صادرات شد.


مشاهده کل خبر



شفافیت؛ جایگزین قیمت‌های دستوری و رانت در بازار سیمان شد


به نقل از ایرنا؛ یک کارشناس بازار سرمایه حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌های کلان در خریدوفروش سیمان، کنار رفتن دلالان از این بازار، شفاف شدن روندهای معاملاتی، کشف واقعی قیمت‌ها از جمله مزایای ورود سیمان به بورس کالا طی یک سال اخیر بوده است.


امین گل‌گیر به مزایای عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و افزود: معمولا در این مقطع از سال شرکت‌های سیمانی به دلیل کمبود برق با ظرفیت‌های محدودی نسبت به گذشته تولید می‌کنند، بنابراین با کمبود عرضه سیمان، تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد؛ به‌طوری‌که در سال گذشته هم این موضوع وجود داشت و شرکت‌های سیمانی به دلیل محدودیت برق نمی‌توانستند تولید واقعی خود را داشته باشند ولی زمانی که شرکت‌ها با تمام ظرفیت فعالیت کنند دوباره بازار این محصول به تعادل رسیده و قیمت‌ها معقول می‌شود.


مشاهده کل خبر











لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0