همفکران
1400/12/25
15:00
گزارش بازار/ آرامش در روزهای پایانی سال

شاخص کل بورس تهران ۲۵امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۷۸۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۴۵ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را مثبت آغاز کرد و تا انتها به حرکتش در مسیر صعودی ادامه داد. شاخص هموزن نیز به موجب برتری تقاضا در کلیت بازار، همسو با دیگر نماگر ها مثبت بود و امروز را در هم مدار صعودی سپری کرد. در انتها...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۵امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۷۸۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۴۵ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را مثبت آغاز کرد و تا انتها به حرکتش در مسیر صعودی ادامه داد. شاخص هموزن نیز به موجب برتری تقاضا در کلیت بازار، همسو با دیگر نماگر ها مثبت بود و امروز را در هم مدار صعودی سپری کرد. در انتها توانست سبزپوش با رشد ۲۶۰۰ واحدی روز را به پایان برساند.


شستا، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شستا در یک قدمی صف خرید بسته شد. فولاد با رشد ۱.۷ درصدی قیمت به خط پایان رسید. فملی با جهش بیش از ۲ درصدی قیمت همراه شد. شپدیس، پارسان و کچاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. شدت عرضه ها در شپدیس بیشتر بود و سهم را با افت ۳.۲ درصدی قیمت مواجه کرد. پارسان در محدوده صفر تابلو متوقف شد و کچاد نیز با افت بالغ بر ۱ درصدی روز را به پایان رساندند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای شاوان، غصینو و صبا، ۷۷ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۸ هزار و ۲۰۴ قرار گرفت. زاگرس و فزر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و حدود ۲۰ میلیارد تومان ورود پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


متن مذاکرات توافق وین با «حفاظت از همکاری ایران-روسیه» اصلاح شد


خبرگزاری اسپوتنیک: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با تاکید بر این که مسکو همواره کمک قابل توجهی به روند مذاکرات وین کرده است، گفت متن توافق آتی در مذاکرات وین به گونه‌ای اصلاح شده است که از همکاری ایران-روسیه حفاظت شود.


ماریا زاخارووا افزود: بحث در مورد تعدادی از جنبه های اساسی و در عین حال بسیار حساس هنوز کامل نشده است. صیقل کاری نهایی متن (توافق‌نامه برجام) در جریان است.


امیرعبداللهیان: در صورت واقع‌بینی آمریکا، توافقی خوب را نهایی می‌کنیم


وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با همتای چینی: در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافقی خوب، قوی و پایدار را با حمایت همه طرف‌های مذاکره‌کننده در وین نهایی خواهیم کرد.


موافقت با ایجاد صندوق با درآمد ثابت مختص اوراق دولتی


مدیریت نظارت بر نهادهای مالی با انتشار ابلاغیه‌ای از مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار از تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ویژه اوراق دولتی خبر داد.


بر اساس این ابلاغیه، راه اندازی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت مختص اوراق دولتی" مورد موافقت قرار گرفت و کلیات ساختار و نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق سرمایه‌گذاری یادشده به تصویب رسید.


اصلاح مصوبه واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۱


نمایندگان مجلس ایراد شورای نگهبان به موضوع واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را اصلاح کردند. مجلس در اصلاحیه خود به دولت اجازه داد تا در سال ۱۴۰۱ با رعایت سیاست‌های کلی نظام و با شرایطی، مجوز واردات خودرو را ارائه کند.


بر اساس مصوبه جدید مجلس که باید در شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت دوباره بررسی شود، «تعیین ضوابط واردات خودرو و روش تامین ارز از سوی دولت»، «تعیین سقف ۲۵ هزار یورو برای قیمت خودرو وارداتی سواری»، «حجم موتور کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی»، «آسیب نرسیدن به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت» و «ایجاد شرایط رقابت» به عنوان شرایط واردات اعلام شده است.


خودروهای وارداتی شامل ۵۰ هزار خودروی سواری، ۲۰ هزار خودرو سواری دوگانه‌سوز(هیبریدی) و برقی، ۱۰ هزار کامیون و تریلی یخچالدار و کشنده، ۱۰ هزار اتوبوس برون شهری و درون شهری و هزار واگن معمولی و واگن یخچالدار هستند.


همچنین ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راهسازی نو یا حداکثر پنج سال ساخت هم در میان خودروهای وارداتی قرار دارد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز خودرویی ها با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از کانی های فلزی و زراعتی ها صورت گرفت. دو نماد مبین و وخارزم بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و سپید بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را با پیشتازی خودرویی ها در فضایی مثبت آغاز بکار کرد. علاوه بر قابل توجه بودن قدرت خریدار در گروه های برجامی، افزایش تقاضا در دیگر صنایع نیز مشهود بود. حتی پالایشی ها و فولادی ها امروز بهتر معامله شدند. به نظر می رسد دیگر مانند گذشته واهمه چندانی از به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام وجود ندارد. کاهش نگرانی‌ها از ریزش چشمگیر نرخ دلار و ثبات نسبی قیمت‌ها در سامانه نیما، شرایط اقتصادی کشور و چشم‌انداز مثبت بازارهای جهانی، از جمله دلایلی است که نگاه بورسی‌ها را به توافق هسته‌ای تغییر داده است.


خودرویی ها امروز را تماما در اوج سپری کردند و همگی با رشد حداکثری قیمت روز را به پایان بردند. ایران خودرو ۲۲۸ تومان شد و خساپا به ۱۷۴ تومان رسید.


بانکی ها نیز امروز پرتقاضا به میدان آمدند و در حال پیشروی در مسیر صعودی بودند که به موجب انتشار بخشنامه بانک مرکزی در خصوص نرخ تسعیر ارز اقلام پولی داراییها و بدهیهای ارزی شبکه بانکی کشور، متوقف شدند. و تمامی معاملاتشان که در آن چنددقیقه ابتدایی انجام شده بود، باطل گردید.


فلزات ساسی معاملاتی متعادل داشتند اما در نیمه دوم با افزایش تقاضا همراه شدند، به طوری که فولاد ۱.۷+ خورد و ۱۰۷۰ تومان شد. فملی و فسرب رشد بیش از ۲ درصدی قیمت را تجربه کردند. ذوب در محدوده مثبت ۳ درصد به کارش پایان داد.


در شیمیایی ها در حالی امروز هم شاهد افت قیمتی اوره ای ها نظیر شپدیس بودیم، که دیگر نمادها عمدتا سبز پوش به خط پایان رسیدند. نوری بیش از ۲ درصد رشد کرد. شفن با رشد ۳.۶ درصدی به ۱۰۹۵ تومان رسید. شگویا و آریا و تاپیکو در مرز صفر معاملاتی مثبت بستند.


در دارویی ها شاهد درخشش داوه و دلر در صف خرید بودیم. عمده نمادهای سیمانی نیز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. سمگا، سفارس، سصفها بیشتر روز را در سقف قیمتی معامله شدند. ستران و سبهان نیز پرتقاضا بودند.


شستا بیشتر روز را در مدار مثبت ۳ درصدی دنبال شد. اما در واپسین لحظات با رنج کشی های مثبت قوی، در یک قدمی صف خرید بست. وغدیر نیز در دقایق پایانی در قیمت ۱۲۶۹ تومان بازگشایی شد و تا ۱۲۷۴ تومان پیشروی کرد.


پالایشی ها امروز معاملات بهتری داشتند. علاوه بر اینکه خود را به مدار مثبت رساندند و سبز پوش شدند، تا محدوده ۱+ درصد هم بالا آمدند اما در نهایت به توقف در حوالی صفر تابلو اکتفا کردند. شپنا در قیمت ۶۴۵ تومان بسته شد و شتران بالای ۵۰۰ تومان قرار گرفت.


صنایعی نظیر فراکاب ها، حمل و نقلی ها و سرمایه گذاری ها هم از جمله گروه های پرتقاضا بودند.


تنها یک روز کاری دیگر به پایان سال ۱۴۰۰ مانده و کم بودن حجم و ارزش معاملات، حاکی از به پیشواز تعطیلات رفتن سهامدارن بورسی است.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای کایتا، خبازرس و لپیام و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خبازرس، غدام و فگستر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وپخش با ۴.۷۱ درصد، واعتبار با ۴.۰۱ درصد و امین با ۴.۰۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۲ درصد، کترام با ۴.۲۵ درصد و غالبر با ۳.۹۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۲۴۰ تومان کاهش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۱۳ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۴۲ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۲۲ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0