همفکران
1400/05/23
14:51
گزارش بازار/ طالبان بازیگر جدید بورس تهران

شاخص کل بورس تهران شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ را با از دست دادن ۳۸۰۰ واحد معادل ۰.۲۶ درصد به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد آرام گرفت. شاخص کل روز را صعودی شروع کرد، در ۵ دقیقه بیش از پنج هزار واحد رشد کرد اما نتوانست این روند را ادامه دهد و تغییر جهت داد و حدود ۷ هزار واحد افت داشت؛ اما تقاضا در نیمه دوم بازار افزایش یافت و موجب رشد شاخص و جبران قسمتی از ضررها شد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه داشت ولی روز را سبز تمام کرد. این شاخص ۳۴۲ واحد معادل ۰.۰۸ درصد افزایش داشت

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ را با از دست دادن ۳۸۰۰ واحد معادل ۰.۲۶ درصد به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد آرام گرفت. شاخص کل روز را صعودی شروع کرد، در ۵ دقیقه بیش از پنج هزار واحد رشد کرد اما نتوانست این روند را ادامه دهد و تغییر جهت داد و حدود ۷ هزار واحد افت داشت؛ اما تقاضا در نیمه دوم بازار افزایش یافت و موجب رشد شاخص و جبران قسمتی از ضررها شد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه داشت ولی روز را سبز تمام کرد. این شاخص ۳۴۲ واحد معادل ۰.۰۸ درصد افزایش داشت. فارس، فملی و رمپنا بیشترین تاثیر منفی را داشتند از این بین فقط رمپنا صف فروش داشت. پارس، شتران و خودرو بیشترین اثر مثبت را باقی گذاشتند و هر سه هم صف خرید را تجربه کردند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۰.۴۴ درصد معادل ۹۴ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار ۳۰۷ واحد رسید. فرابورس تنها یک درصد با قله تاریخی خود در مرداد ۹۹ فاصله دارد و با شتاب در حال نزدیک شدن به آن است. مارون، کگهر و هرمز بیشترین تاثیر مثبت و زاگرس، آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۴۴۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز ۹۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که رکورد جدیدی در سال جاری است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۷ میلیارد دلار رسید.


پیش روی های طالبان در افغانستان داغ ترین اخبار این روزها است. با توجه به اثر گذاری بازار هرات روی بازار ارز تهران این اتفاقات می توانند ریسک های جدیدی برای بازار به دنبال داشته باشند.




صندوق های دولتی


دارایکم در ارزش ذاتی و قیمت پایانی رشد داشت. ارزش ذاتی صندوق به ۱۸۹۵۴۲ ریال رسید و قیمت پایانی ۱.۴۸ درصد بالا رفت. حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند و با عرضه ۱۰ درصد از حجم معاملات امروز ۱۱ میلیارد تومان پول به سهم وارد کردند.


پالایش نیز وضعیت خوبی داشت. ارزش ذاتی صندوق به ۸۵۸۸۴ ریال رسید و قیمت پایانی ۰.۵ درصد افزایش یافت. حقوقی ها زیاد فعالیتی نداشتند و ۳ درصد از عرضه ها را خریداری کردند در نتیجه ۵ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.


پر حجم ترین معاملات بورس


فراورده های نفتی، فلزات اساسی و چند رشته ای صنعتی بیشترین حجم معاملات بورس را داشتند و نمادهای خودرو، خساپا و سخوز بیش از دیگر نمادها معامله شدند.


خودرو چند لحظه بعد از شروع بازار به صف خرید رسید و با اینکه دقایقی بعد صف عرضه شد نیمه دوم دوباره به صف رفت و آن را تا پایان حفظ کرد. از یک میلیارد و ۲۶۸ میلیون سهم معامله شده ۱۲ درصد را حقوقی ها عرضه کردند و ۹۲ درصد را حقیقی ها خریداری کردند در نتیجه ۱۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهم داشتیم. خودرو مدتی است از روند نزولی خارج شده اما روند صعودی را آغاز نکرده است.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه های خودرویی ها، محصولات شیمیایی و ماشین آلات بیشترین ورود پول حقیقی و فلزات اساسی، هلدینگ ها و سیمان بیشترین خروج پول را داشتند. پارس، شتران و هرمز جذاب ترین نمادها برای حقیقی ها بودند. حقوقی ها نیز مشغول حمایت از فولاد، فملی و شستا بودند.


پارس روز را در صف خرید شروع کرد اما دقایقی بعد صف عرضه شد و تا پایان روز دیگر تشکیل نشد. افت قیمت به حدی بود که به کف روزانه هم رسید اما دوباره به بازه مثبت برگشت و قیمت پایانی سبز ماند. حقوقی ها با فروش ۶۶ درصد از ۲۵ میلیون سهم معامله شده بیشترین نقش را در عرضه صف خرید بازی کردند. حقیقی ها نیز ۷۹ درصد از معاملات را خریداری کردند و ۲۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم تزریق کردند.


فولاد به لطف حمایت حقوقی ها تغییرات قیمتی زیادی نداشت و در محدوده صفر تابلو باقی ماند. از ۱۹۴ میلیون سهم معامله شده ۴۱ درصد را حقوقی ها خریدند و ۹۴ درصد را حقیقی ها عرضه کردند که موجب ورود ۸۳ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. فولاد از ۵ مرداد ماه حرکت سریع صعودی خود را شروع کرد و اکنون با رسیدن به مقاومت پیش روی خود احتمالا چند روزی اصلاح کند و استراحت داشته باشد. اولین حمایت این نماد ۱۱۵۳۶ ریال است.




نمادهای مشکوک


قنقش، وثخوز و سخواف مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز وثخوز، وپخش و قلرست بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


قنقش از ابتدای سال در صف فروش سنگین است و حجم معاملات آن به شدت کاهش پیدا کرده. این وضعیت باعث شده میانگین حجم ماهانه به ۲۰۲ سهم برسد. در آخرین دقایق امروز ۵۳ هزار سهم در این نماد خرید و فروش شد. ۴ کد حقیقی در سمت عرضه و ۸ کد حقیقی در سمت تقاضا حضور داشتند و قیمت پایانی را ۳ درصد پایین آوردند. هرچند هنوز صف فروش میلیون برقرار است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به دقاضی، اپرداز، تکنار و سپید با ۵ درصد رشد تعلق گرفت. بدترین عملکرد هم به وثخوز با ۳۴.۶ درصد و کتوکا و وسکرشا با ۵ درصد اختصاص یافت.


دقاضی تمام روز را در صف خرید قرار داشت و معاملات کم حجمی را تجربه می کرد. در آخرین دقایق بازار عرضه سهم شدت گرفت. از ۱.۷ میلیون سهم معامله شده ۶۸ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد و ۱۰۰ درصد آن را حقیقی ها خریداری کردند و ۳.۶ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد. دقاضی در خرداد ماه از مجمع برگشت و افت شدیدی داشت؛ اما هم اکنون به تعادل رسیده است و به نظر می رسد در حال جبران کاهش قیمت هیجانی خود است.


وثخوز در کنترل حقیقی ها بود. ۱۰۰ درصد از عرضه ها و تقاضاها توسط کدهای حقیقی انجام شد و قیمت پایانی را ۵ درصد پایین آورد. وثخوز به محدوده حمایتی مهمی رسیده است و احتمالا به زودی شاهد رشد قیمت آن باشیم.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز صبح افت قیمت داشت ولی توانست رشد کند و از ۲۶۳۰۰ تومان به ۲۶ هزار ۵۴۷ تومان برسد. امروز دلار ۰.۴۲ درصد نسبت به پنجشنبه افزایش قیمت داشت.


سکه طرح جدید ۱.۱۷ درصد رشد کرده است و با ۱۱ میلیون و ۶۹۴ هزار تومان رسید. سکه امروز تا ۱۱۸۰۰ هزار تومان هم رفت اما حدود ساعت ۱۲ تغییر جهت داد قسمتی از رشد خود را پس داد.


انس طلا به تعطیلات آخر هفته رفته است اما در آخرین معاملات خود ۱.۵۴ درصد رشد کرد و به ۱۷۷۹ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0