سنا
1401/06/02
10:22
پس از طوفان روز گذشته، آرامش نسبی به بازار نفت بازگشت

روز گذشته قیمت نفت تحت تاثیر بیانات عربستان سعودی بیش از ۳ دلار افزایش یافت. این تولیدکننده بزرگ نفت، کاهش تولید اوپک پلاس به منظور حمایت از قیمت‌ها و کاهش ذخایر نفت خام آمریکا را مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، قیمت شاخص جهانی نفت خام برنت پس از افزایش ۳.۹ درصدی در روز سه‌شنبه، با ۲۱ سنت (۰.۲) درصد کاهش در ابتدای معاملات امروز به ۱۰۰.۰۱ دلار در هر بشکه رسید. قرارداد آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۱۰ سنت (۰.۱) درصد کاهش یافت و به ۹۳.۶۴ دلار در هر بشکه رسید، که روز گذشته جهش ۳.۷ درصدی داشت.


به گفته جیم ریتربوش از شرکت مشاوره بازرگانی نفت Ritterbusch and Associates ، «بسیاری از انگیزه‌های قدرت امروز ناشی از اظهارنظرهای عربستان سعودی است که به کاهش احتمالی تولید در تلاش برای «ثبات کردن» بازار اشاره می‌کنند. البته از دیدگاه سعودی‌ها، قیمت‌های ثابت برابر با قیمت‌های بالا و بی‌ثباتی برابر با قیمت‌های پایین است.»


با این حال، ۹ منبع اوپک روز گذشته، سه‌شنبه، به رویترز گفتند که کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است قریب الوقوع نباشد و در صورت دستیابی تهران به توافق هسته‌ای با غرب، با بازگشت ایران به بازارهای نفت همزمان خواهد شد.


پس از تهاجم روسیه به اوکراین که نگرانی‌های عرضه را تشدید کرد، قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و در ماه مارس به بالاترین حد خود یعنی ۱۴۷ دلار نزدیک شد. ترس از رکود جهانی، تورم فزاینده و تقاضای ضعیف‌تر از آن زمان بر قیمت ها تاثیر گذاشته است.


این در حالی است که قیمت معاملات آتی برنت نسبت به بالاترین سطح امسال به شدت کاهش یافته است و ساختار بازار و تفاوت قیمت ها در بازار فیزیکی نفت همچنان حکایت از کمبود عرضه دارد.


قیمت نفت و طلا در معاملات امروز


به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، چهارشنبه، ۲۴ آگوست، در ساعت ۸:۳۰ به وقت تهران، با کاهش ۰.۴۳ درصدی در هر بشکه، ۹۹ دلار و ۷۹ سنت معامله شد.


قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۰.۳۲ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۹۳ دلار و ۴۳ سنت معامله شد.


طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۲۲ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۷۵۷ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.


نقره نیز با کاهش ۰.۶۱ درصدی، ۱۸ هزار و ۹۱ دلار معامله شد.


انتهای خبر

0
0