صکوک
1400/10/01
11:59
وضعیت صکوک در ۹ ماهه ۱۴۰۰

در ابتدا لازم به ذکر است در این گزارش منظور از "صکوک" اوراق مالی اسلامی است که توسط شرکت‌های واسط مالی (SPV) در بازار سرمایه ایران منتشر می‌شوند و به موجب ماده ۲ دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط مصوب ۱۱/۰۵/۱۳۸۹ شورای عالی بورس و اوراق بهادار تنها نهاد مجاز به تاسیس،…

در ابتدا لازم به ذکر است در این گزارش منظور از "صکوک" اوراق مالی اسلامی است که توسط شرکت‌های واسط مالی (SPV) در بازار سرمایه ایران منتشر می‌شوند و به موجب ماده ۲ دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط مصوب ۱۱/۰۵/۱۳۸۹ شورای عالی بورس و اوراق بهادار تنها نهاد مجاز به تاسیس، اداره و راهبری چنین شرکت‌هایی در بازار سرمایه ایران شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه می‌باشد.


در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ شاهد بیشترین حجم و تعداد درخواست تامین‌مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه نسبت به دوره مشابه در ادوار گذشته بودیم؛ به طوری‌که طی این مدت تعداد ۳۶ موافقت اصولی انتشار انواع صکوک مجموعا بالغ بر ۲۶۸ هزار میلیارد ریال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر گردید که ۱۱ مورد آن مجموعا به مبلغ ۸۳ هزار میلیارد ریال منتشر شده است، ۳ مورد آن به علت اتمام مهلت شش ماهه موافقت اصولی صادره از چرخه انتشار خارج شده و ۲۲ مورد مابقی همچنان در دست انتشار می‌باشند.


حجم-موافقت-اصولی-های-صادره

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، علی بیگ زاده با اعلام خبر فوق افزود: ۱۰ مورد از این ۲۲ موافقت اصولی صادره و در دست انتشار مربوط به شرکت‌هایی است که سابقه تامین مالی از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه را دارند و ۱۲ مورد مابقی مربوط به شرکت‌هایی است که برای اولین بار نسبت به انتشار صکوک در بازار سرمایه اقدام نموده‌اند. مشخصات این اوراق به شرح جدول زیر می‌باشد.


مشخصات-صکوک-در-دست-انتشار

بیگ زاده با اشاره به تنوع ساختارهای صکوک بیان کرد: دارایی‌های متنوعی مبنای انتشار اوراق مذکور قرار گرفته است؛ از مواد و قطعات مورد نیاز تولید خودرو و لوازم بهداشتی گرفته تا سهام و تاسیسات و ماشین آلات که نشان دهنده تنوع ابزارهای مالی اسلامی نسبت به شرایط مختلف بانیان اوراق است.


وی ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری ۱۶ مورد تامین مالی مجموعا به مبلغ ۱۱۸,۷۰۰ میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه به شرح زیر انجام شد که سه مورد اخیر آن مربوط به تامین مالی شرکت‌های سایپا، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان و کرمان موتور مجموعا به مبلغ ۲۴,۰۰۰ میلیارد ریال طی یک ماه گذشته صورت پذیرفت.


مشخصات-صکوک-منتشره

به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه: حجم انتشار صکوک در بازار سرمایه در ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با ۵۰ درصد رشد از ۷۹ هزار میلیارد ریال به ۱۱۸,۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است.


حجم-و-مانده-صکوک-منتشره

بیگ زاده توضیح داد: در ۹ ماهه سال جاری، صکوک اجاره شرکت‌های سایپا، بازرگانی سایپا یدک و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صکوک رهنی شرکت ایران خودرو، دو مورد صکوک مرابحه و دو مورد صکوک منفعت دولت مجموعا بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد ریال سررسید شدند و مبلغ آخرین قسط و اصل همگی این اوراق در مواعد مقرر پرداخت گردید.


وی تصریح کرد: در ۹ ماهه ۱۴۰۰، مجموعا بالغ بر ۸۷ هزار میلیارد ریال اقساط انواع صکوک توسط شرکت‌های واسط مالی از بانیان اوراق دریافت و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شده است.


انتهای خبر

0
0