فارس نیوز
1402/02/06
13:12
کاهش ۳۴۲۳ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب‌نشینی ۳۴۲۳ واحد نسبت به روز گذشته همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در ابتدا با ریزش قابل توجهی همراه شد، اما از میانه بازار روند رو به رشد به خود گرفت و در نهایت با عقب‌نشینی ۳۴۲۳ واحد نسبت به روز قبل، به رقم ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۲۸۸ واحد رسید.


همچنین شاخص هم‌وزن با افزایش ۵ هزار و ۵۸ واحد به رقم ۷۸۶ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۸ میلیون و ۷۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۲۰ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۱.۲ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۴ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۰.۱۴ درصد کاهش یافتند، این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۶۵ درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور ۰.۳۸ درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۰.۵۷ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۰.۳۶ درصد رشد کرد.


امروز نمادهای پتروشیمی نوری، فولاد خوزستان، بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای ملی‌مس، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک ملت وهلدینگ معدنی خاورمیانه به ترتیب بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس داشته‌اند.


در فرابورس ایران شاخص کل امروز با ۲۲۵ واحد افزایش به رقم ۲۹ هزار و ۷۴۳ واحد رسید.ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۶۵۳ هزار میلیارد تومان رسید.


ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از ۴۷۵ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۱۰.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۹۶ هزار فقره معامله و به ارزش ۴۰هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نمادهای پتروشیمی مارون، انتخاب الکترونیک، فولاد هرمزگان، فولاد ارفع و بانک دی به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و جهان‌فولاد سیرجان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.


به گزارش فارس، دولت تلاش دارد در راستای ایجاد سرمایه‌گذاری در اقتصاد از بازار سرمایه به عنوان سکویی برای تامین مالی شرکت‌ها استفاده کند و همچنین با سهام‌دار کردن نوزادان قصد دارد سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشور نهادینه شود در حال حاضر کودکان متولد سه ماه اول ۱۴۰۱ از طریق ثبت‌نام در سامانه دولت‌من توسط والدین‌شان صاحب یک و نیم میلیون تومان سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شوند.


اقتصاد ایران در حال حاضر بانک‌پایه است و بیش از ۸۰ درصد تامین مالی اقتصاد از طریق بانک و بازار بدهی انجام می‌شود در حالی که باید تامین مالی از بازار سرمایه یعنی بورس و بازارهای مالی یعنی بیمه نیز انجام شود. در کنار این سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای همسایه از روش‌های تامین مالی و سرمایه‌‌گذاری در اقتصاد به شمار می‌رود.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0