همفکران
1400/05/05
14:18
گزارش بازار / پولبک به مقاومت سر سخت؟+ نمودار

اخص کل بورس تهران امروز نتوانست سبز بماند. شاخص کل سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ را صعودی آغاز کرد اما بعد از گذشت ۳۰ دقیقه تغییر روند داد و نزولی شد و با از دست دادن ۸۴۰۰ واحد معادل ۰.۶۳ درصد به یک میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید. برخی تحلیلگران این اتفاق را واکنشی به عبور از مقاومت ۱۳۰۰ هزار واحد می دانند که شاخص برای ۷ روز کاری با آن درگیر بوده است. شاخص هم وزن فقط ۵ دقیقه مثبت بود و بعد روند کاهشی را در پیش گرفت و ۶۱۴۰ واحد معادل ۱.۵۲ درصد را از دست داد این میزان افت بدترین عملکرد شاخص هم وزن از بهمن ماه تا کنون به حساب می آید. بعد از اتمام بازار به دلیل ابطال تعدادی از معاملات شاخص هم وزن کمی بالا آمد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران امروز نتوانست سبز بماند. شاخص کل سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ را صعودی آغاز کرد اما بعد از گذشت ۳۰ دقیقه تغییر روند داد و نزولی شد و با از دست دادن ۸۴۰۰ واحد معادل ۰.۶۳ درصد به یک میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید. برخی تحلیلگران این اتفاق را واکنشی به عبور از مقاومت ۱۳۰۰ هزار واحد می دانند که شاخص برای ۷ روز کاری با آن درگیر بوده است. شاخص هم وزن فقط ۵ دقیقه مثبت بود و بعد روند کاهشی را در پیش گرفت و ۶۱۴۰ واحد معادل ۱.۵۲ درصد را از دست داد این میزان افت بدترین عملکرد شاخص هم وزن از بهمن ماه تا کنون به حساب می آید. بعد از اتمام بازار به دلیل ابطال تعدادی از معاملات شاخص هم وزن کمی بالا آمد. فولاد، شستا و شپنا بیشترین تقصیر را در افت شاخص داشتند و کگل، کچاد و وامید بیشترین تاثیر مثبت را باقی گذاشتند.


در فرابورس اوضاع خوب نبود. شاخص کل فرابورس تا قبل از ساعت ۱۱ تلاش زیادی کرد تا سبز رنگ باقی بماند اما مقاومتش شکسته و با شاخص کل هم مسیر شد، بعد از دست دادن ۴۸ واحد معادل ۰.۳ درصد به ۱۹ هزار ۲۱۹ واحد رسید. هرمز، غصینو و سدبیر بیش از دیگر نمادها موجب افت شاخصش شدند و کگهر، بپاس و ذوب بیش از همه از شاخص حمایت کردند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات با ۶ درصد رشد نسبت به دیروز ۵۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین امروز ۱۵۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۳ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۲ میلیارد دلار رسید.



صندوق های دولتی


دارایکم امروز در تمام مدت نزولی بود و توانست در پایان بازار ۲.۵۶ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. ارزش ذاتی صندوق نیز کاهش داشت به ۱۷۵۸۳۰ ریال رسید.


پالایش با اینکه روند نزولی داشت اما چند بار تلاش کرد خود را بالا بکشد ولی ناکام ماند. این نماد ۱.۷۳ درصد از قیمت پایانی خود را از دست داد و ارزش ذاتی صندوق هم افت کرد و به ۷۶۳۹۱ ریال رسید.


پر حجم ترین معاملات


بانک ها، کانی های فلزی و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات روزانه را میزبانی می کردند و نمادهای خساپا، کمند و خپارس بیشترین حجم معاملات را داشتند.


خساپا در بازه منفی روز خود را آغاز کرد و یکبار تلاش کرد تا رشد کند؛ اما این تلاش چند لحظه بیشتر دوام نیاورد و حجم عرضه ها نماد را به صف فروش کشاند. از ۵۰۳ میلیون سهم معامله شده ۲ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و ۴ درصد هم عرضه شد. در نتیجه ۱.۵ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



کانی های فلزی با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کرد و پس از این گروه محصولات شیمیایی و زارعت قرار گرفتند. حقوقی ها نیز بیش از همه فلزات اساسی، سیمان و دارو خریداری کردند. ومعادن، جم پیلن و شاراک نمادهایی بودند که بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و تاپیکو، فولاد و ذوب بیش از همه توسط حقوقی ها حمایت شدند.


ومعادن روز را پر امید شروع کرد و از صف تابلو به سمت صف خرید حرکت کرد. دو بار صف تشکیل شد، اما صف ها ناپایدار بودند و در نهایت اصرار حقوقی ها برای خروج باعث شد قیمت کاهش یابد. هرچند به بازه منفی وارد نشد. از ۱۷۰ میلیون سهم معامله شده ۵۹ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۱۹ درصد هم توس آنها خریداری شد. این روند موجب ورود ۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد.


تاپیکو روند نزولی داشت و بعد از ساعت ۱۱ به صف فروش نزدیک شد؛ اما حمایت حقوقی ها اجازه تشکیل صف را نداد و قیمت را کمی بالاتر از کف روزانه حفظ کرد. حقوقی ها ۵۷ درصد از ۳۴ میلیون سهم معامله شده را خریدند و تنها ۷ درصد عرضه کردند که موجب ورود ۲۳ میلیارد تومان پول حقوقی شدند.




نمادهای مشکوک


غمهرا، ثامان و سدبیر هم در بازه ۷ روزه و هم در بازه ۳۰ روزه مشکوک ترین حجم معاملات را داشتند.


غمهرا بعد از برگشت از مجمع عمومی عادی سالانه بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و مورد استقبال فروشندگان قرار گرفت. این نماد از بهمن ۹۹ در گره معاملاتی بود و فروشندگان فرصت خروج پیدا نمی کردند، طوریکه میانگین حجم ماهانه آن به ۷ هزار سهم رسیده بود. امروز ۴ میلیون سهم معامله شد و سهم بعد از افت ۳۸ درصدی به صف فروش رفت. این صف دوامی نداشت و خیلی زود جمع شد، ولی قیمت فقط دو درصد بالا آمد. این وضعیت می تواند نشانه به تعادل رسید نماد باشد. حقیقی ها کنترل کامل نماد را در دستان خود داشتند و تمام خریدها و فروش ها را انجام دادند. سرانه خرید هر خریدار ۲۲ میلیون تومان و سرانه فروش هر فروشنده ۳۰ میلیون تومان ارزیابی می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به فماک با ۱۲.۵ درصد، درازک با ۶.۷۳ درصد و کنور با ۵.۲ درصد رسید. در مقابل وسدید با ۴۰.۸۶ درصد، سدبیر با ۳۸.۹۷ درصد و غمهرا با ۳۴.۷۲ درصد بیش از دیگر نمادها افت داشتند.


فماک بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. این نماد از ابتدای بهمن ۹۹ تا امروز سابقه معاملاتی عجیبی دارد. به طوریکه در این مدت تنها چند روز معاملاتی داشته است و بیشتر آنها هم با حجم بسیار پایین انجام شده. معاملات امروز هم به طور کامل توسط یک کد حقوقی در سمت خریدار و یک کد حقوقی در سمت فروشنده انجام شده است.


وسدید نیز بعد از مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و ۴۱ درصد از قیمت خود را از دست داد. با اینکه ۵۷ میلیون سهم معامله شد ما باز هم صف فرش تشکیل شد. حقوقی ها در سمت خرید فعالیت خاصی نداشتند و در سمت عرضه ۵.۵ درصد مشارکت کردند که موجب ورود ۵۱۶ میلیون تومان پول حقیقی به سهم شد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار نسبت به دیروز ۰.۶ درصد دیگر رشد کرده است به ۲۵ هزار ۲۰۰ تومان رسیده. به نظر می رسد اخبار برجام موجب تحریک دلار به رشد شده است. در صورت عبور از این مقاومت ۲۵۷۰۰ تومان می تواند هدف بعدی دلار باشد.


سکه طرح جدید بعد از رشد ۱.۰۲ درصدی وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شده است. در صورت تثبیت سکه در این کانال ۱۱۳۰۰ هزار تومان هدف بعدی آن خواهد بود.


انس طلا دیروز افت کرد و وارد کانال ۱۷۰۰ دلار شد و هم اکنون با ۰.۰۸ درصد رشد به ۱۷۹۸ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0