ارز دیجیتال
1400/10/17
23:30
بیت کوین ۱۳ ساله شد؛ سالگرد استخراج اولین بلاک شبکه

امروز ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۳ دی) سیزدهمین سالگرد استخراج جنسیس بلاک یا بلاک شماره صفر شبکه بیت کوین است. ساتوشی ناکاموتو، خالق افسانه‌ای بیت کوین، در چنین روزی در سال ۲۰۰۹ میلادی، اولین بلاک شبکه بیت کوین...

امروز ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۳ دی) سیزدهمین سالگرد استخراج جنسیس بلاک یا بلاک شماره صفر شبکه بیت کوین است. ساتوشی ناکاموتو ، خالق افسانه‌ای بیت کوین، در چنین روزی در سال ۲۰۰۹ میلادی، اولین بلاک شبکه بیت کوین را با پاداشی ۵۰ واحدی استخراج کرد.


به گزارش کوین تلگراف، در حال حاضر و پس از برگزاری دوره‌های هاوینگ متعدد، پاداش استخراج هر بلاک از شبکه بیت کوین اکنون به ۶.۲۵ واحد رسیده است؛ عددی که در ادامه باز هم کمتر خواهد شد.


با گذشت ۱۳ سال از آن زمان و رسیدن نرخ هش بیت کوین به اوج تاریخی خود در ۲۰۷.۵۳ میلیون ترا هش بر ثانیه، هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه این ارز دیجیتال دیده نمی‌شود.


نرخ هش بیت کوین که معیاری برای سنجش توان پردازشی شبکه، با توجه به تعداد ماینرهای فعال است، اواسط سال ۲۰۲۱ پس از ممنوع‌شدن استخراج و دیگر فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در چین ، موقتا کاهش یافت. به‌دنبال ممنوع‌شدن استخراج در چین و کاهش تعداد ماینرهای فعال، هش ریت شبکه بیت کوین به ۵۸.۴۶ میلیون ترا هش بر ثانیه سقوط کرد.


بیت کوین ۱۳ ساله شد؛ سالگرد استخراج اولین بلاک شبکه

نمودار نرخ هش شبکه بیت کوین همان طور که از نمودار بالا پیداست، از زمان مهاجرت ماینرهای چینی به سایر کشورها، روند تغییرات نرخ هش شبکه بیت کوین پیوسته صعودی بوده است. دو روز پیش هم در اولین روز از سال ۲۰۲۲ میلادی، هش ریت شبکه بیت کوین به اوج تاریخی خود در ۲۰۷.۵۳ میلیون ترا هش بر ثانیه رسید. گفتنی است با افزایش سختی استخراج بلاک‌های بیت کوین، وضعیت امنیتی شبکه هم بهینه‌تر از قبل می‌شود.


در حال حاضر نرخ هش شبکه بیت کوین به ۱۹۰.۶۴ میلیون ترا هش در ثانیه رسیده و ۸.۱۴ درصد از اوج تاریخی دو روز پیش فاصله گرفته است.


تاریخچه‌ای مختصر از بیت کوین

پس از آنکه فعالیت برخی بانک‌ها و موسسات مالی در سال ۲۰۰۸ میلادی باعث شکل‌گیری یک بحران مالی بی‌سابقه شد، ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، ایده اولیه یک پول غیرمتمرکز را که برای استفاده از آن نیاز نیست به موسسات و اشخاص ثالث اعتماد کرد، در قالب یک فایل متنی و در اکتبر همان سال (مهر ۸۷) منتشر کرد.


ناکاموتو با سیستم بانکداری مدرن مخالف بود و از آنجا که تصور می‌کرد این موسسات غیرقابل‌اعتماد هستند، قصد داشت با راه‌اندازی یک ارز دیجیتال که اعضای جامعه آن را هدایت می‌کنند، دست بانک‌ها و سایر واسطه‌ها را از اقتصاد جهان کوتاه کند.


همچنین بخوانید: ۱۰ نقل‌قول ماندگار از ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین


با گذشت ۱۳ سال از استخراج اولین بلاک بیت کوین، ارزش بازار این ارز دیجیتال اکنون به نزدیکی ۹۰۰ میلیارد دلار رسیده است و شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و چهره‌های سرشناس زیادی در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد رشد بیت کوین در این ۱۳ سال تا چه حد سریع و چشمگیر بوده است.


انتهای خبر

0
0