کانال کدال
1400/01/21
12:09
‍ ‍ ‍ 🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپونت برای این شرکت 📊نماد: کساپا (سايپا شيشه) 📝 معرفی شرکت: سایپا شیشه، یکی از بزرگترین شرکت...

🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپونت برای این شرکت



📊نماد: کساپا (سایپا شیشه)



📝 معرفی شرکت:


سایپا شیشه، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده شیشه‌های خودرو است، که در سال ۱۳۷۶ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران، به ثبت رسیده است و سپس بر اساس تصمیم مجمع فوق‌العاده به شرکت شیشه ایمنی سایپا و همچنین به موجب مجمع فوق‌العاده، به شرکت سایپا شیشه تغییر نام داد.



❇️ ترکیب درآمدی شرکت: 🔹 درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۱,۰۰۰,۷۸۹


میلیون ریال داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵٪ افزایش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله درآمد عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️بهای تمام شده درامد عملیاتی:


🔸این شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۷۸۹,۵۹۰ میلیون ریال هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



💳 هزینه های مالی: هزینه مالی شرکت در سال جاری مبلغ ۱۸,۶۱۰ میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله هزینه های مالی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت


بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) معیار سنجش عملکرد مدیریت در سودآوری است و در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ برابر ۶۹.۵۹٪ می باشد در حالی که در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ برابر ۵۲.۳۸٪ بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۳٪ افزایش یافته است. نسبت ROE تحت تاثیر سه عامل به شرح زیر قرار دارد:



۱️⃣نسبت گردش دارایی ها: این نسبت تبیین‌گر کارایی شرکت در استفاده از دارایی ها جهت ایجاد سود است و در۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ برابر ۱.۸۴ بوده در حالی که مدت مشابه سال گذشته عدد ۱.۳۴ را نشان می دهد. این نسبت در سال ۹۹ افزایش داشته است.



۲️⃣اهرم مالی: اهرم مالی که با نسبت مالکانه سنجیده می شود ، حاصل دارایی بر حقوق صاحبان سهام است. این نسبت در۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ عدد ۳.۱۸را نشان می دهد در حالی که ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ برابر ۴.۸۴ بوده است و بیانگر کاهش ۳۴ درصدی اهرم مالی است که علت کاهش این نسبت رشد بیشتر حقوق صاحبان سهام شرکت نسبت به دارایی ها می باشد.



۳️⃣نسبت حاشیه سود(خالص): درصدی از درامدهای شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت های اصلی و سرمایه گذاری های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب تر است.


این نسبت از ۹.۲۷٪ به ۱۰.۱۵٪ افزایش پیدا کرده است.



✅همانطور که از مطالب فوق استنتاج می شود عامل تاثیر گذار بر رشد ROE، افزایش حاشیه سود خالص و گردش دارایی های شرکت می باشد.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ #کساپا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال کدال⬇️⬇️ 📎:



انتهای خبر

0
0