همفکران
1400/06/20
15:26
گزارش بازار / شاخص کل، خمیده و کم رنگ

شاخص کل بورس تهران شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۴۵۰۰ واحد معادل ۰.۳ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد رسید. روند شاخص در ۳۰ دقیقه اول بازار صعودی بود اما پس از آن تغییر جهت داد و بیش از ۸ هزار واحد را از دست داد. شاخص کل هم وزن نیز روز را صعودی شروع کرد ولی همزمان با شاخص کل تغییر روند داد. شاخص هم وزن با از دست دادن ۲۷۰۰ واحد معادل ۰.۵۹ درصد از ارزش خود روز را تمام کرد

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۴۵۰۰ واحد معادل ۰.۳ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد رسید. روند شاخص در ۳۰ دقیقه اول بازار صعودی بود اما پس از آن تغییر جهت داد و بیش از ۸ هزار واحد را از دست داد. شاخص کل هم وزن نیز روز را صعودی شروع کرد ولی همزمان با شاخص کل تغییر روند داد. شاخص هم وزن با از دست دادن ۲۷۰۰ واحد معادل ۰.۵۹ درصد از ارزش خود روز را تمام کرد. فملی، رمپنا و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را در بازار امروز داشتند. رمپنا چند ساعتی در صف خرید بود اما در ساعت آخر صف عرضه شد و در تعادل کار خود را تمام کرد. اخابر، فخوز و برکت بیش از دیگر نمادها اثر منفی داشتند. به جز فخوز دو نماد دیگر در صف فروش بودند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۰.۲ درصد معادل ۴۲ واحد رشد کرد و به ۲۲ هزار ۸۱۱ واحد رسید. فرابورس هم امروز نوسان داشت اما نسبت به بورس افت کمتری داشت. زاگرس، فرابورس و بپاس بیشترین تاثیر مثبت و ذوب، ارفع و دی بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد ۷۵۰۰ میلیارد تومان شد و برای سومین روز متوالی خروج پول حقیقی به میزان ۴۲۴ میلیارد تومان داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۳ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۵ میلیارد دلار شد.


سبد پیشنهادی همفکران به روز رسانی شد. این سبد پیشنهاد خرید دلر و دتوزیع را داد و از تیپیکوح خارج شد.





صندوق های دولتی


از امروز زمان معاملات صندوق ها تا ساعت ۱۵ تمدید شده است و معامله گران می توانند ۶ ساعت به خرید و فروش بپردازند. مدیران سازمان تصمیم گرفتند با ایجاد امتیازاتی سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه را تشویق کنند.


دارایکم امروز روند نزولی داشت و با شیب کمی افت قیمت را تجربه می کرد. از ۹ میلیون سهم معامله شده یک درصد را حقوقی ها عرضه کردند و حدود یک میلیارد تومان پول حقیقی وارد سهم شد. قیمت پایانی نسبت به روز قبل تغییر چندانی نداشت و در همان محدوده ۱۳۷۳۱۰ ریال ماند. ارزش ذاتی صندوق نیز ۱۸۲۹۹۹ ریال شد.


پالایش با کاهش ارزش ذاتی مواجه بود و این عدد به ۹۷۷۸۶ ریال رسید؛ اما قیمت پایانی رشد داشت و خود را کمی به ارزش واقعی صندوق نزدیک کرد. قیمت پایانی پالایش یکم ۸۳۸۴۰ ریال شد. حقوقی ها ۴ درصد در سمت عرضه حضور داشتند و همین روند موجب ورود ۷ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد.


پر حجم ترین معاملات بورس


گروه های خودرویی، بانک ها و فراورده های نفتی امروز هم بیشترین حجم معاملات را بین گروه های بورسی داشتند. در بین نمادها باز هم خساپا، خودرو و کمند بیش از دیگران خرید و فروش شدند.


خساپا در بازه مثبت کار خود را شروع کرد اما روند نزولی داشت خیلی زود به رنگ قرمز در آمد. از ۳۱۸ میلیون سهم معامله شده ۵ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد و ۹۷ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد در نتیجه یک میلیارد تومان پول حقیقی وارد سهم شد. به نظر می رسد خساپا یک حمایت را از دست داده و در روند نزولی است. احتمالا حمایت بعدی سهم ۱۸۲۰ ریال باشد.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه فنی مهندسی با اختلاف زیادی بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. لاستیک و غذایی نیز توانستند در رتبه دوم و سوم بایستند؛ اما حقوقی ها بیشتر در فلزات اساسی، بانک ها و سیمان به دنبال خرید سهم بودند. رمپنا، اپال و مدیریت بیش از دیگران مورد توجه حقیقی ها قرار گرفتند و فولاد، وآیند و شپنا در حمایت حقوقی ها بودند.


رمپنا تک ستاره صنعت خدمات فنی و مهندسی بود و یکی از مهمترین نمادهای امروز بازار. این نماد روز را در صف خرید آغاز کرد ولی صف دوام نیاورد خیلی زود عرضه شد. از ۱۴۱ میلیون سهم معامله شده سهم حقوقی ها ۷۰ درصد از عرضه ها و ۲۹ درصد از خریدها بود. این روند موجب ورود ۱۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد. انتظار می رود در مسیر صعود خود و در محدود ۲۱۰۰۰ ریال کمی با مقاومت روبرو شود اما احتمالا به راحتی تا ۲۳۰۰۰ هزار ریال خواهد رفت.


فولاد امروز هم بیشترین حمایت حقوقی ها را داشت. حقوقی ها ۶۸ درصد از ۱۳۱ میلیون سهم معامله شد را خریداری کردند و حقیقی ها در سمت عرضه مشارکت ۷۶ درصدی داشتند. در نتیجه ۶۷ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد. P/E ین نماد ۷.۰۴ است که کمتر از میانگین گروه و کل بازار به حساب می آید.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه خفناور، سایرا و سپرمی مشکوک ترین نمادها بودند و در بازه ۳۰ روزه خفناور، وبرق و خمحور بیشترین حجم مشکوک را به خود اختصاص دادند.


خفناور با ثبت معامله ۱۸ میلیون سهم دوباره در صدر لیست نمادهای مشکوک قرار گرفت. میانگین حجم معاملات این نماد ۲۶ هزار سهم بود که بعد از معاملات روز چهارشنبه به ۴۴ هزار سهم رسید. امروز هم حقیقی ها کنترل کامل نماد را داشتند و حقوقی ها بیشتر تماشاچی بودند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را مدیریت، کیمیاتک و توریل با ۵ درصد رشد به دست آوردند. نمادهای چکاوه با ۴.۸۷ درصد، ورازی با ۴.۸۶ درصد و فزرین با ۴.۸ درصد افت بدترین عملکرد امروز را داشتند.


توریل صف خرید خود را تا پایان روز نگه داشت. تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار سهم عرضه شد تا حجم مبنا پر و قیمت ۵ درصد بالا رود. ۵۷ درصد از این عرضه ها توسط یک کد حقوقی انجام شد ۱۳ درصد را هم یک کد حقوقی در سمت تقاضا خریداری کرد. P/E این نماد ۳۲.۵۲ ثبت شده که تقریبا دو برابر میانگین گروه است. به نظر می رسد توریل از مقاومت مهمی عبور کرده است و تا ۱۹۰۰۰ ریال مانعی در برابر خود نداشته باشد.


چکاوه در دقایق اول بازار تلاش کرد تا خود را از صف فروش نجات دهد؛ اما حجم عرضه ها این فرصت را نداد و دوباره به صف فروش برگشت. از دو میلیون سهم معامله شده ۲۶ درصد توسط سه کد حقوقی خریداری شد و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی ها عرضه در نتیجه حقوقی ها ۸۰۷ میلیون تومان پول به سهم وارد کردند. P/E این نماد ۳۲.۶۲ است که از میانگین گروهش بالاتر است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از سه روز رشد در کانال صعودی خود به مسیر ادامه می دهد. امروز نوسان زیادی در این ارز نداشتیم و تنها ۰.۰۵ درصد افزایش قیمت داشت و به ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید روندی متفاوت در پیش گرفته است که احتمالا به دلیل افت قیمت انس در بازارهای جهانی است. هر سکه با ۰.۲۷ درصد افت به قیمت ۱۲ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا نتوانست کانال ۱۸۰۰ دلار را حفظ کند و با افت ۰.۳۶ درصد به ۱۷۸۷ دلار رسید. بسیاری این اتفاق را نتیجه مذاکرات تلفنی بایدن با رئیس جمهور چین می دانند.



انتهای خبر

0
0