بورس پرس
1401/02/30
21:49
آمارگزارشگر سازمان ملل از مسدودی ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی‌های ایران و آثار تحریم

گزارشگر سازمان ملل از مسدودن شدن ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران خبر داد و آثار تحریم ها را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، النا دوهان با اعلام اینکه بعد از سفر اخیر به تهران، گزارش نهایی در شورای حقوق بشر سپتامبر ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد، گفت: آمریکا تحریم‌های بزرگی را از دهه ۱۹۷۰ علیه ایران اعمال کرده و پس از خروج یکجانبه از برجام، بانک مرکزی و چند بانک ایرانی را هم در فهرست تحریم‌ها قرار داد.


با این اوصاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران مسدود شده و بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی هم در این تحریم‌ها قرار دارند. تحریم های کانادا نیز شامل بیش از ۲۰۰ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی است. تحریم‌ها بر گروه‌های آسیب‌پذیر، سرپرستان خانواده و ... تاثیر داشته و کمک‌های بشر دوستانه به علت مشکل نقل و انتقال پول صورت نگرفته و زندگی مردم دچار وضعیت بحرانی‌تر شده است .


دغدغه این است اقدامات قهری یکجانبه، موازین حقوق بشر جهانی را نقض می‌کند. تحریم شرکت‌هایی که با ایران تجارت داشتند و استفاده ابزاری و اعمال تحریم‌های ثانویه هم غیرقانونی بوده و جلوگیری از حساب بانکی دیپلما‌ت‌های ایرانی برخلاف کنوانسیون وین و ممانعت از پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی هم برخلاف قوانین بین‌المللی است. بنابراین تحریم‌های ایران قابل توجیه نیستند و از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل توجیه ندارد.


کاهش درآمد دولت ایران از صادرات باعث افزایش تورم و امنیت غذایی مردم و سلامت را به خطر انداخته و فقر را دامن زده و باعث کاهش کیفیت زندگی مردم شده است. منع واردات داروها نیز باعث مشکلات زیادی در ایران شده که نقض قواعد مدنی است.


تحریم‌های یکجانبه ، ثانویه و بانک‌ها باعث شده موسسات خصوصی به دنبال راه‌های جایگزین باشند و منجر به افزایش قیمت و هزینه‌ها شود. چالش‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیز مانع شده ایران نتواند کمک‌های مستمری را در اختیار افراد آسیب پذیر از جمله پناهندگان قرار دهد. وضعیت بد اقتصادی موجب افزایش فقر، اعتیاد و ... قطع کمک های بشردوستانه به ایران شده است.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0